/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Hvorfra stammer Glavind?
Fra : svendgiversen
Vist : 1918 gange
100 point
Dato : 02-11-07 16:30

En Glavind efterkommer leder efter sin familie under slægtsforskning...

Tilsyneladende betyder navnet sværd, altså et gammelt våben?

Men hvorfra stammer denne betegnelse??
(oldnordisk, vikingerne, eller...)

Og hvordan kan flere gårde opkaldes efter sværd???
Hilsen Svend

Accepteret svar
Fra : SonjaAS

Modtaget 100 point
Dato : 04-11-07 15:37

Hej

Fra etymologisk ordbog: glavind lån fra nedertysk glaven kasusform af glave "spyd" lån fra oldfransk glaive, der stammer fra latin gladius "sværd", "spyd".

Andet kan jeg desværre ikke hjælpe dig med.

Mvh. Sonja

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-07 17:30

Det er også fint Sonja,
jeg var lige ved at annulere spørgsmålet...

Jeg kender jo Gladius fra Gladiator kampene i Rom,
men når Glavind er med v, tænker man jo ikke på det...

Nu må vi lige se om det får andre til at reagere?
Også med hensyn til vore mere hjemlige gård navne...

Foreløbig tak, Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-07 17:07

Tak for svaret SonjaAS.

Kommentar
Fra : thorKanDu

Dato : 09-12-07 16:29

hej, har soegt lidt paa glavind, snedkermester fra silkeborg, da jeg har et skab med hans skilt indeni. haaber at jeg faar lidt retur....

Kommentar
Fra : kiny

Dato : 27-12-07 00:42

Hej thorKanDu !

Lidt sent, men forhåbentlig ikke for sent. Er først nu faldet over dit indlæg
ang." Glavind ", snedkermesteren fra Silkeborg. Da det er min farfar, interesserer
det mig meget. Ved du hvornår skabet er fra og har du ellers andre oplysninger
omkring det.
Hans hele navn var Sigurd Glavind-Kristensen f. 1885 d. 1944

Hilsen Kiny

Kommentar
Fra : thorKanDu

Dato : 28-12-07 11:07

Hej kiny.
Jeg ved desvaerre ikke saa meget om skabet, har arvet det efter min farmor, marie thor, d.1995.
Hun boede hele sit liv i silkeborg. Det er et utroligt flot skab, har faaet det afsyret og derefter smurt det med bivoks. Det er med facet slebet glas og udskaeringer, bare flot.... Ved du evt hvor din farfar havde vaerksted?

Kommentar
Fra : kiny

Dato : 28-12-07 17:31

Hej thorKanDu !

Tillykke med skabet. Det lyder til at være meget specielt og smukt, selvom du også
nu har gjort meget til, at det forbli'r smukt.

Jeg ved at min farfars forretning og værksted lå i Østergade men, at det
vistnok i halvtredserne, blev revet ned for at gøre plads til lejlighedsbeboelse.
Som nabobygning havde det Afholdshotellet ( mener det stadig ligger der ).
Min oldefar gav byen grunden til at bygge Afholdshotellet på - og var formand
for det, lige som min farfar blev det sidenhen !!

Hilsen Kiny

Kommentar
Fra : jensglav

Dato : 31-01-08 20:15

Uden at kunne siget noget med bestemthed så tror jeg min mor der er aktiov indenfor slægtsforskning kan besvare spørgsmål om Glavind slægten

Kommentar
Fra : kiny

Dato : 04-02-08 10:30

HEJ Jensglav.

Jeg har for et par dage siden prøvet at skrive her ang. dit indlæg om Glavind slægten.
Da jeg ikke kan se mit indlæg her ( hvad du så heller ikke kan ) prøver jeg lige igen.
Jeg er meget interesseret,

Vh Kiny