/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
cd brænding
Fra : Notnørd
Vist : 618 gange
40 point
Dato : 01-11-07 18:50

Jeg kan pludselig ikke brænde cd-rommer. Det har ellers godt kunne, men "lige pludselig" ville windows ikke, da jeg skulle overføre/brænde billeder over på en cd-R. Jeg bruger "send til" og klikker til D drevet som jeg plejer. Dialogboksen beder om en brændbar disk, selvom jeg kommer en sprit ny i drevet - og her stopper al videre kommunikation med programmet. Har jeg kommet til at blokere et elller andet? Det samme er tilfældet, hvis jeg vil brænde musik i Media Player programmet.
Kan nogen give mig et godt tip til løsning af problemet, vil jeg være yderst taknemmelig.
Mvh. Anders alias Notnørd

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-11-07 18:53

Det kan være en ny type CD som din brænder ikke kan køre med.
Hvad hedder din brænder navn og type

Kan du afspille musik-CD på den brænder

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 01-11-07 18:55

check også lige om du er kommet til at sætte en CD-R i et CD+R drev (eller omvendt)

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 01-11-07 18:56

glemte lige:
hvad er max-hastighed på din brænder ?
og max. skrivehastighed på din CD/DVD

Kommentar
Fra : Notnørd

Dato : 01-11-07 19:09

Ja, jeg kan lægge både billeder ind fra cd-drevet og fra digitalcamera og downloade og afspille musik i cd-rom drevet. Det er det samme drev som jeg afspiller og brænder på. Det er en dell pc'er med indbygger cd brænder: 48 x DVD/CDRW Combo Drive.

Jeg har brænder med fujii, og Medion 52 x multispeed.

Jeg kan godt brænde fra et andet program, men vil dog gerne bruge Windows, når jeg nu har det.
Jeg kan brænde musik og data fra et andet program: MAGIX foto- og music Manager.

Så drevet fejler ikke noget i sig selv, det er windows der driller.

Håber det kan komme en løsning nærmere.
Mvh. Anders alias Notnørd

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 01-11-07 19:14

Bliver nysgerrig hvad er CD+ for nogen skiver,

Har du firewall , hvor du evt har blokeret for kommunikation, eller har du noget ligende som venter på at blive brændt. Har du prøvet med f.eks. nero eller andet prog. ud over xp's egen

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 01-11-07 20:37

Der er ikke noget der hedder CD+ eller CD-
Men der kan være den mærke cd du bruger hvis den brandbare side på din cd er meget mørk eller guldfarvet er der nogle gamle CD-brænder der ikke kan læse/skrive på den.

Prøv at sætte brændehastigheden ned, det kan hjælpe.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-11-07 20:58

ocorner > jeg har faktisk 6 stk. DVD + R liggende som passede til min gamle brænder.

Men min nye brænder er en CD/DVD + - R RW dubbeltlayer som kan klare det meste.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 01-11-07 22:39

hcma skriver
Citat
check også lige om du er kommet til at sætte en CD-R i et CD+R drev (eller omvendt)

Det er er jo ikke noget der hedder.

Der er noget der hedder DVD + R og DVD - R men det har jo ikke noget at gøre med afspilning af cd på drevet.

Så det er klart han ikke kan brænde en cd i dvd format? eller en dvd som en CD

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 01-11-07 23:06

sorry (( fik bare skrevet forkert - den er feset ind

Accepteret svar
Fra : leob

Modtaget 40 point
Dato : 02-11-07 02:28

Jeg mener faktisk, at jeg ik tidernes morgen (for et par år siden) havde både CD-R og CD+R, men jeg husker måske forkert. I dag findes der tilsyneladende kun -R.

Tilbage tll dit spørgsmmål:
Jeg forstår, at du med samme slags skiver godt kan brænde det ønskede fra et andet brænderprogram end Windows.
Det må derfor nok være Windows, som er kommet i udu. Prøv derfor at geninstallere din XP (eller hvad operativsystem du har). Se evt. her hcmas tip http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4 g bemærk især pkt 5-6 så du ikke kommer til at formattere og derved mister alt på disken. Efter re-installationen skal du køre update af XP (din XP inst.disk har jo kun den oprindelige version og ikke allle rettelserne).
Herefter vil du efter min mening være kørende igen som tidligere hvor du kunne brænde fra Windows.
leob

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 02-11-07 06:47

Kør en sfc /scannow -

det gør du ved at indsætte din Windows installations CD i et drev og afslutte når den starter op, derefter går du i kør og skriver:

sfc /scannow - husk mellemrum efter sfc /.

så kontrollerer den om alle beskyttede windows filer...er intakte. Og det er de garanteret ikke!

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 02-11-07 09:40

hvis du vælger at køre en sfc-scanning, skal du være opmærksom få følgende, hvis du har lagt sp2 ind særskilt:
http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no22

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 02-11-07 10:22

Har du mulighed for en systemgendannelse fra før problemet opstod?

Godkendelse af svar
Fra : Notnørd

Dato : 05-11-07 16:49

Tak for svaret leob og til I andre der gav svar på mit spørgsmål.
Det lyder desværre meget rigtigt. Det må jeg prøve og finde ud af. Jeg har lige fået opdateret Windows Media Player til version 11, men det ændrede ikke på problemet.
Mvh. Notnørd