/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kender i denne computer??
Fra : labuni
Vist : 469 gange
200 point
Dato : 07-02-03 17:08

Er der nogen der kender en IBM Aptiva 2176-354 ?

Det er en P120 MHz(0KB) 10MB 1.2GB HDD IDE PCI/ISA Minitwr(7X6) SiS 8X CD 28.8 Win95

Jeg har modtaget sådan en computer, en windows 95 cd, samt nogle andre cd'er og disketter på nogle programmer.

Computerens ejer har selv forsøgt at formatere harddisken for ar ryde op, problemet er så at vedkommende ikke kunne finde ud af at installere win 95 + div. programmer igen. Dette problem er nu mit, jeg har installeret win 95 samt div programmer, men hvilket grafikkort er der, kan det passe at det kun kan vise 16 farver samt en skærmopløsning på 640 * 480. Hvis ikke, hvor finder jeg så en driver der til.

Jeg kan heller ikke få den til at finde det interne modem.

Jeg har forsøgt at finde oplysninger på IBM's hjemmeside, men de har ingen drivere til denne maskine.

Jeg håber der er nogen der kender sådan en maskine, og evt. kan komme med nogle nyttige oplysninger.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : Random

Dato : 07-02-03 20:05

Ja, det kan meget vel være der kun er et VGA kort i din IBM Aptiva, du kan nærmest se bag på det ikke er et 'rigtigt' kort, der sidder i.
Der står også en gammel Aptiva på jobbet kun med 16 farver og 640X480 opløsning. Har prøvet at se om der ikke kunne være nogen bedre driver til den, men nej.
Mange firmaer har vist købt de skrappede kontor udgaver, for 16 farver er da fiiiint til tekst-behandling og regnearrrrg! :(((

Ved intet om det interne modem i maskinen... Prøv at starte med de langsomste standard drivere for interne modems eller IBM modems fra Win95 CD'en.

Mvh Random

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 200 point
Dato : 07-02-03 23:08

Du kan finde yderligere oplysninger på http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/DETR-3SMM2K.html?doctype=

Video chipsettet er SIS 6205 og der nævnes 2Mb grafikhukommelse.

Det første du skal gøre er at sætte din skærm til at være IBM P1438 -- hvis det er den skærm der oprindeligt fulgte med denne model der stadig er monteret...

Dette gøres ved at højreklikke ude på skrivebordet, og vælge "Egenskaber" - dernæst "Avanceret", og "Skærm"...

Dernæst - hvis ikke der er en driver-cd/diskette til grafikkortet kan du prøve med Standard skærmkort SVGA (1024*768)...

Ellers kig under SIS skærmkort om der er noget der stemmer med din grafikchip...

Sidst men ikke mindst er der en anden god mulighed: åbn kabinettet, og se på hvilke ledige porte. Du kan nok stadig købe et PCI-grafikkort fra www.restlageret.dk eller nyhedsgruppen dk.marked.privat.edb Selvfølgelig enten medfølgende driver (eller check det før du byder ved at gå ind i dine egenskaber og se om det pågældende kort KUNNE understøttes)...

Din mulighed for modemet: prøv at finde ud af hvilken port der kunne være tale om. Check bagpå hvilke serielporte der er, eller om opstartsbilledet sladrer om hvilken port dette sidder på -- så kunne det være du kan indstille det som standard-modem med adgang på denne port... Lidt trættende at skulle starte forfra og teste -- men det er muligt at finde ud af det på denne måde. På IBM's hjemmeside står der "Mwave 28.8Kbps"...

Du skal endelig ikke give op.

Det er faktisk en helt OK maskine - specielt som mailserver...

Henrik, Slagelse

PS: Hvordan er vi sådan nogle nørder? Fordi vi bruger søgefeltet i www.google.com mere end de fleste andre -- der er meget guf at hente ved dette tip...

Kommentar
Fra : cad

Dato : 08-02-03 05:11

man kan ofte finde sine drivere hos www.driversguide.com

Godkendelse af svar
Fra : labuni

Dato : 13-02-03 16:24

Tak for svaret h_blunck.