/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hjælp til sammensætning af pc
Fra : ara
Vist : 616 gange
300 point
Dato : 23-10-07 16:59

Hej.

Jeg skal have en ny pc'er, men kan slet ikke finde ud af hvad der passer sammen.
Heller ikke efter jeg har talt med SHG data. Der var ikke megen hjælp der.
Håber derfor der er en eller to der kan hjælpe mig.

Maskinen skal bruges til internettet, samt lidt bilspil som pt kører med et
Radeon 9600 XT grafikkort. Dette går ok.

Jeg vil have en AMD X2 prosessor.

Jeg skal have : Bundkort, Ram, Kabinet, evt. grafikkort, (er der ikke noget med directx10) harddisk.

Så bare spyt ud af jeres erfaringer

PS. Når en maskine købes som samlesæt, er det så bare at sætte det hele sammen, og insttalere Windows på den?
Hvad med Bios og lign. for der vil jeg nødig ind og rode rundt.

Maskinen må maks koste ca 3500 kr.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-10-07 17:02

Du kan købe en færdigsamlet IBM for 3.500,- kr. med Windows SP2 præinstalleret Har lige fået en, og den kører upåklageligt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-07 17:06

Citat
Heller ikke efter jeg har talt med SHG data. Der var ikke megen hjælp der.

Citat
Jeg vil have en AMD X2 prosessor.

Citat
er det så bare at sætte det hele sammen, og insttalere Windows på den?
Hvad med Bios og lign. for der vil jeg nødig ind og rode rundt.

Maskinen må maks koste ca 3500 kr.

Med den viden og den pengepung kør du vist klogest i at købe en der ER samlet.....

Så skal det være med den processor - ja så er det bare dem du skal kigge efter....

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=165259

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-10-07 19:21

Enig med Refi.
At samle en elektronhjerne kræver, at man er lidt nørded.
Det er for os, der ved præcis, hvad vi vil ha' og elsker at klytte sår'n noget sammen.

Der skal også tænkes på : IDE-kabler, SATA-kabler,Floppy-kabler,PSU-kabler, skruer, afstandsstag, kølepasta, strips., etc. etc. etc.
Det er alt sammen noget, der kan løbe op i mange penge.
Især hvis man kun skal samle én enkelt elektronregnemaskine.
Gambrinus
Vil du bruge dit gamle kabinet, PSU, RAM o.a. ?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 23-10-07 20:02

Jeg vil ikke bruge noget af min gamle pc.

her er hvad jeg har fundet frem til.

Asus m2a-vm bundkort
Athlon 64x2 prosessor 4200
2X1024 DDR2-667 ram
Seagate 160 GB hd
Geforce 7600 asus grafikkort

Så skriver du noget om kabler. Der har du nok ret. Der vil jeg nok stå og
mangle noget?
Jeg leder lige efter et kabinet (har fundet et, men skal lige se....)

mvh

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 300 point
Dato : 23-10-07 20:25

Husk en god strømforsyning. En 500W PSU er ikke "bare" en 500W PSU.
AMD Dual-Core CPU'er bruger meget strøm.
Køb et grafikkort forberedt for SLI.
Du har på det bundkort 2 stk. PCI-16 slots,
så du har mulighed for at monterer et ekstra grafikkort senere.
Harddisken virker lidt bette. Du betaler alt for meget pr. GB i den størrelsesorden.
Harddiske bør være SATA 300. Du har jo på det bundkort kun plads til 2 stk. IDE-enheder.
Gambrinus
Kabler og dimser kan jeg leverer, hvis det er nødvendigt.
(Jeg ska' bare liiiiige ha' ryddet op i dimser og duppeditter)

Kommentar
Fra : ara

Dato : 23-10-07 20:32

Hej Gamgrinus.

Et grafikkort forberedt for SLI er det ikke noget dyrere end det jeg har fundet (ca 500 kr.)

Mht. harddisken. Jeg har en 80 gb seagate ata i min gamle pc. Den regnede jeg med at overføre til den nye pc. Så regnede jeg med de 160 GB til styresystemet o.s.v. Kan det ikke "spille" sammen.

mvh

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-10-07 20:33

Citat
Hvad med Bios og lign. for der vil jeg nødig ind og rode rundt.

KA' DU SÅ SE AT BEVÆGE DIT LUXUS-LEGEME IND I DEN BIOS !
Du køber vel heller ikke en Ferrari og nægter at bruge 5. og 6. gear. Vel ?
Velkommen i Nørd-klubben.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-10-07 20:43

Jeg har ikke lige set priser på det sidste, men jeg tror ikke, et SLI grafikkort er meget dyrer.
Du ka' da sagtens køre med begge harddiske.
Husk bare at du kun har plads til 2 stk. IDE/ATA enheder på det bundkort.
De skal vel bruges til DVD drev. Ik' ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : ara

Dato : 23-10-07 20:49

Uha, det bliver da vidst lige bøvle nok med at sammensætte en pc selv.
Jo, jeg skal have både dvd-rom og dvd brænder i.

Er der så ikke plads til min ata hd, hvis jeg monterer 2 dvd drev?

Jeg valgte at sammensætte en pc selv, da jeg syntes det kunne være sjovt at
samle en pc selv (engang skal jo være den første). Det er vel også "lidt" billigere

mvh

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-10-07 21:23

Nix
Der er kun 1 ATA/IDE stik på det bundkort, du foreslog.
(Altså et stik hvor der ka' sættes 2 enheder til)
Der er mange af de nye bundkort, der kun har et IDE stik.

Nu skal du ikke opgi' på forhånd.
Du ku' jo altid lægge en privat meddelelse til Gambrinus,
så ku' jeg jo gi' dig lidt moralsk støtte over telefonen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 24-10-07 00:26

Hej ARA
I følge bladet "Computer for alle" kan du få hjælp på denne side:
www.forbrug.dk/raad/computerudstyr/computerbehov/?no_cache=1
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : jesperrh

Dato : 24-10-07 00:30

kig inde på www.topdata.dk de ligger altid inde med nogle gode tilbud

Kommentar
Fra : bog

Dato : 25-10-07 19:59

ara: Dun kan godt få plads til alle dine nuværende ide enheder
Har en ide plaus 4 sata= 6 pladser
Du kobler din ata harddisk og dvdbrænderen på ide porten
og Kobler dvddrevet på en sata port med denne her http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=317206

Eller køberen ny sata dvdbrænder som feks denne her
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=398876

Eller montere dvddrevet i en 5,5" drevboks til ide på usb som ekstern

Eller en ide controller til pci
eller et bundkort med 2 ide prote, de findes men hænger ikke på træerne

Der er mange for at få plads til dine ide enheder

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 26-10-07 20:40

Tak for hjælpen Gambrinus.

Nu er der bestilt en ny pc.
Så må vi se om jeg kan få
det vtil at virke.