/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kontakt m/3 knapper til el-bil
Fra : import1995
Vist : 788 gange
40 point
Dato : 23-10-07 10:53

Min søn har en el-bil hvor gearstangen som er en kontakt som kan sidde i 3 positioner er gået i stykker, derfor vil jeg montere en boks evt. med knapper for valg af 1 - 2 eller bak, men hvor får man en sådan, gerne en med 3 der er afhængige af hinanden dvs. kun en kan være aktiveret af gangen, kan nogen hjælpe !!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-10-07 13:10

Forslag:
2 styk korrespondance kontakter.

De ser sådan ud:

a..................
b.................. \.....................1
stilling a-1
eller b-1

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 23-10-07 13:14

Jaa, godt forslag, er ikke lige den store elektriker så hvordan ledninger placeres er jeg ikke med på, men husk der er 3 indstillinger bak - 1 frem - 2 frem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-10-07 13:18

Den kontakt som sidde på gearstangen vender den strømmen til frem/bak
eller er der relæer som gør det.

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 23-10-07 13:47

Der sidder en seperat motor på højre hjul som kun er til bak, den på venstre er til fremad !

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-10-07 14:32

Ok det gør det lidt nemmere.

Kontakten har et midterben 1 og to mulige positioner a og b
Næste kontakt 2 med c og d
tredie kontakt 3 med e og f

batteri..........1>a...... = slukket frem
....................3>a...... = slukket bak
batteri..........1>b........2>a...... = langsomt frem
batteri..........1>b..........2b....... = hurtigt frem
batteri..........1>a..........3>b..... = tændt bak

Strømmen går fra batteriets ene ledning (+) gennem kontakterne
med begyndelse gennem kontakt 1 hvor posision a afbryder for alt frem
og kun tillader bak gennem kontakt 3
medkontakt 1 i posision b kan kontakt skifte mellem hurtig og langsomt.

Har nogen fundet en fejl er de velkommen til at rette.

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 23-10-07 14:42

Super flot, jeg må prøve at efterleve din plan, men hvad mener du med midterben, er korrespondance kontakter stadig !!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-10-07 16:08

a............
b............ \ 1............ 1 er midterben i korrespondancen.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 24-10-07 01:23

Ideen med tre kontakter, fik mig til, at tænke på en genvej, med kun 2 kontakter:

Første kontakt er en 3trins med stillingerne 1, 0 og 2, altså slukket i midterstilling, sidder på mange varmeblæsere.

Anden kontakt er en såkaldt A/B, der ikke indeholder 0 pos.

Første kontakts forsyningsben forbinder du med batteriets +.
Det ben, der får spænding i stilling 1, forbinder du med Anden kontakts forsyningsben.
Stilling 2 forbinder du med bakmotoren

Anden kontakt A til Høj hastighed og
B til Lav hastighed.

Du skal montere kontakterne så de vipper fremad/bagud,
Første med 1 forresti bilen
Anden med A forrest.

PS, hvis motoren trækker mange ampere, kan det være nødvendigt med relæer, for ikke at brænde kontakterne.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-10-07 03:06

Så, så, så bette børn.
Lad nu være med at bage større brød end i ka’ gabe over !
e.c. for pokker : Korrespondance med krydsning og ledelys + en lysdæmper velsagtens !
Se nu hvad gode gamle Gambrinus fandt på fjernlageret. (Se mit profilbillede)
(Hvad fand.. er der galt med PeeCee hjemmesiden ?)
Der er godt nok 4 positioner på omskifteren, men den fjerde ka' vel bruges som frigear. Ik' ?
Så skal vi bare ha’ fundet ud af hvordan import1995 skal forbinde kalorius og ha’ startet en indsamling til et frimærke, så den ka’ blive eksporteret. Ik’ ?
Jeg skal nok søge videre efter et måleinstrument (der virker) og kortlægge kontaktfunktionernes uransaglige veje, hvis du er interesseret import1995.
Gambrinus
Lad det nu ikke vare for længe med en tilbagemelding.
Dimser har det med at blive væk her i det kreative rod.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-10-07 03:13

Øøøøhhhh min omskifter. Ik' ?
Den er altså kun ca. 4 cm. lang. Ik' ?
Hvad er det egentlig for en automo-el-bil ?
Sår'n en lille fjernstyret en eller en hvor der er plads til, farmand ka' sidde på bagsædet ?
Gambrinus
Har jeg nu dummet mig (Igen) ? ? ?

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 24-10-07 08:31

Hej alle sammen, jeg er lidt forvirret over hvad der er muligt nu, og hvor får jeg de der kontakter hvis det er med 3 trin som på en varmeblæser !

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 40 point
Dato : 24-10-07 10:03

Elektronikforretninger har forskellige kontakter / omskiftere / omskiftere med midterstilling.
Jeg vil nu foretrække opstilling med 3 omskiftere, da funktionen er nem at overskue, og der låses for fejlbetjening.
Men der er mange muligheder for at lave det du vil.

Godkendelse af svar
Fra : import1995

Dato : 24-10-07 10:08

Tak for svaret e.c. SUPER flot svar TAK for hjælpen !

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-10-07 10:30

Når du køber omskiftere så fortæl lige ekspedienten hvad de skal bruges til, så du får en tilstrækkelig kraftig type som kan bære den strøm motoren bruger.

http://www.aanielsen.dk/

http://www.bn-elektronik.dk/BNfront/varekat2.aspx?art=1564&Exp=11095&Par=11110
on off ............ to sæt der begge tænder og slukke på een gang
on on ............ to sæt der skiftevis er tændt og sættes de to midterste ben sammen vil den virke som en skiftekontakt 1 > a ell b

Kontakter som hedder "on of on" har midterstilling uden kontakt med noget. (kan også bruges)

http://www.brinck.dk/
produkter
afbrydere
diverse kontakter
SP255    Stor 2 stil. knippelomsk. 6A/125VAC    25,-
SP255-1 Stor 3 stil. knippelomsk. 6A/125VAC    25,
Disse vil sikkert kunne bære strømmen.