/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Prob. med lys (korrespondance)
Fra : hojriiskim
Vist : 10115 gange
101 point
Dato : 18-10-07 07:59

Hej..

Her kommer lige en lidt længere og lidt kompliceret forklaring. :)

Jeg har 3 afbrydere i min lejlighed (ovenfor og nedenfor trappen). Lad os kalde dem afbryder 1, 2 og 3. Ved hver af afbryderne hænger der en lampe som jeg netop har monteret de sidste 2 af i går(da der jo er korrespondance er der ikke nogen lampe og afbryder der decideret hænger sammen, men der hænger en lampe i nærheden af hver afbryder). vi kalder lamperne a1, b2 og c3(nummeret er efter hvilken afbryder de hænger i nærheden af, ved ikke om der har noget at sige, men nu tager vi det med:) ).

Da lamperne er monteret opdager jeg at der er korrespondance på lampe a1 og b2, med afbrder 1 og 2. Og at hvis jeg tænder for afbryder 1 tænder begge lamper. Slukker jeg så på afbryder 2 slukket lampe a1, men b2 er fortsat tændt. Jeg kan så tænde afbryder 2 igen og lampe a1 tænder igen mens b2 forbliver tændt. Jeg kan så slukke på abryder 1 og begge lamper slukker. Gr jeg det omvendt og starter med at tænde afbryder 2 tænder begge lamper a1 og b2 og slukker jeg på afbryder 1 slukker lampe a1 men b2 forliver tændt. nøjagtigt som i det første hvor jeg startede med at tænde a1.
Ved et tilfælde kommer jeg så til at tænde afbryder 3. Så tænder lampe c3 og lampe 2b tænder "på halvt blus". Jeg slukker så igen på afbryder 3 og begge lamper slukker. Tænder jeg så på afbryder 1 tænder lampe a1 og b2 som før nævnt. Tænder jeg så derefter afbryder 3 tænder lampe c3 og b2 slukker mens a1 forbliver tændt. Slukker jeg så for afbryder 2 slukker lampe a1 og lampe b2 og c3 skiftevis tænder og slukker i takt med jeg tænder eller slukker afbryder 3. altså når afbryder 3 er tændt er lampe c3 tændt og 2 slukket. når afryder 3 er slukket tænder lampe b2 og lampe c3 slukker.

Det var en længere forklaring på hvordan det opføre sig her.. :)

Siger det nogen noget? hvis historien overhovedet er til at forstå. :)

På forhånd tak for hjælpen!

ps: har ikke flere point så kan ikke sætte den højere..

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-10-07 08:12

Den var godt nok ikke let at læse, men det selvfølgeligt også svært at beskrive.

Jeg er næsten sikker på at det er nogle forkerte ledninger (mellemledninger) du har fået tilsluttet nogle af lamperne. Kan du se ledningerne i den faste installation???? eller er der lampeudtag???

For at gøre det lidt lettere, prøv kun i første omgang at tilslutte en lampe, og se om du kan få den til at virke korrekt på alle 3 afbrydere.

MVH

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-10-07 08:29
Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 18-10-07 09:05

Ved godt det er en indviklet og svært-forståelig forklaring men ja det er også svært at forklare på skrift.. :)

Jeg kan delvist se ledningerne.. der er en masse ledninger der hænger ned fra loftet det ene sted. Det andet sted var lampen hængt op og det tredje sted er der sådan en roset eller hvad den kaldes hvor der er 2 steder den kan skrues på - altså en til hver ledning fra lampen så der burde ikke være fejl. Jeg er hælder også lidt til at det kan være den lampe som jeg i min forklaring kalder b2. det er der der en masse ledninger der hænger ud med en del samlemuffer på. og det er den der lige som opføre sig mærkeligt..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-10-07 09:46

Den kombination hvor lamper tænder på halv lys = to lamper der sidder i serie.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 18-10-07 09:47

du har brugt de forkerte ledninger i lampestedet . Linket fra Teil hviser udmærket hvad korrespondandancen opbygning, og du skal bruge enten korrespondance A eller B, held og lykke med at finde de rigtige ledninger.

Kommentar
Fra : iwersen

Dato : 18-10-07 10:20

Det var godt en lang forklaring. Jeg tror, at den lampe som lyser svagt i det ene tilfælde
ikke får nogen nulledning.
Den ene ledning til lamperne skal altid have en nul.
Den kan du finde ved hjælp af en polsøger. Den er ikke spændingsførende på noget
tidspunkt. Dvs. polsøgeren lyser ikke.
Når du har fundet denne alle steder, du vil have lamper op, kan du evt forsøge dig frem
for at finde tændledningen.
Pas på, der er en af ledningerne, der altid er strøm på. Fasen!

Lad være med på noget tidspunkt at ændre noget som helst i den eks. installation.
Den virker højst sandsynlig godt nok.

Jeg ved det tager lidt tid, og du skal op og ned af stigen mange gange.
Få evt en hjælper til at vippe afbryderne.

Held og lykke

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 18-10-07 10:37

er ikke helt vildt meget inde i el-arbejde.. men kan da finde ud af at flytter lidt rundt på ledningerne i samlemufferne.. :)

Kan der ske noget ved jeg prøver mig lidt frem med at flytte ledningerne rundt?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-10-07 11:03

Citat
Kan der ske noget ved jeg prøver mig lidt frem med at flytte ledningerne rundt?

Ja at sikringerne springer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-10-07 11:19

Nej man kan ikke springe sikringer uanset hvad man forbinder en lampe til.
Du skal begynde at flytte ledninger mellem de oprindelige klemmer, før det går så galt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-10-07 11:39

Citat
Nej man kan ikke springe sikringer uanset hvad man forbinder en lampe til.

Nu er det jo ikke kun én lampe og to ledninger.
Så jo, sikringer kan springe.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 18-10-07 17:05

Er det noget du selv har lavet ?,
eller er det en elektriker!
hvis det er en elektrikker så burde være i orden og så skal du IKKE FLYTTE RUNDT PÅ NOGLE LEDNINGER der er samlet i kronmufferne, fejlen er fordi du tilsluttet lamperne til de forkerte kronmuffer

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 18-10-07 17:43

Pas lige på med hvad du har gang i, det kan gå hen og blive en dyr afære.

På et tidspunkt har du flyttet så meget rundt på ledningerne, at du mister overblikket.
Og så er der jo kun en autoriseret tilbage, denne skal så bruge nogen tid på at finde ud af hvordan du har miklet rundt på de forskellige ledninger.

Hvis den situration ikke allerede er opstået. ??

Men nu er det jo snart weegend, såå ja så,har du noget at foretage dig, nemlig følgende.

Du tager et stort stykke papir, tegner de forskellige kontakter,afbrydere og lampesteder.
Derefter (slukker du for strømmen hovedafbr.) piller du samtlige samlemuffer af, notere ved hvert pungt farverne på de ledninger,der nu måtte være, (tænder for strømmen igen, finder ud af hvilken en/dem der har fase slukker så igen ) går i gang med en gennemgangstester, den ledning går herfra og dertil.
Tegner ledningen fra hul til hul og kun det.
Nu ved du hvad du har til rådighed, af forbindelser. Og gå så ind på det link Teil kom med, laver så et diagram, af forløbet. Ja så sætter du bare et par kronmuffer på hist og her hvor det nu er belejligt. Mangler du så en leder/forbindelse (det kommer du jo nok til) tag så en ledning der i forvejen går mellem de to huller fastgør så det nødvendige antal ledere for enden af den og træk dem igennem.

Ja det er nemmere sagt end gjort. Jeg ved jo ikke om du har elrør eller det er gamle stofomviklede eller kabler.

Men hvor om alting er, ønsker jeg dig god arbejdslyst og en god weegend.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-10-07 19:53

Citat
http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/korrespondance.php

go side

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-10-07 20:25

ik så ringe enda.
Kan bruges til meget
Ejeren fortjener hæder og ære m.m.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-10-07 20:27

cubus har jo et forum hvis problemet her ikke løses.
http://cubus-adsl.dk/elteknik/forum/

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 18-10-07 23:39

Citat
Tænder jeg så på afbryder 1 tænder lampe a1 og b2 som før nævnt. Tænder jeg så derefter afbryder 3 tænder lampe c3 og b2 slukker mens a1 forbliver tændt. Slukker jeg så for afbryder 2 slukker lampe a1 og lampe b2 og c3 skiftevis tænder og slukker i takt med jeg tænder eller slukker afbryder 3. altså når afbryder 3 er tændt er lampe c3 tændt og 2 slukket. når afryder 3 er slukket tænder lampe b2 og lampe c3 slukker.

Du kan ikke sige om en korrespondance-afbryder at den er tændt i den stilling og slukket i den andenstilling, for det er afhængi af af de andre afbryders stilling om der er strømgennemgang eller ej.

Lampested b2.
Citat
Jeg kan delvist se ledningerne.. der er en masse ledninger der hænger ned fra loftet det ene sted
Det er her du har problemet,
der skal være en nul/N = blå ledning, den SKAL du bruge, så skal der være en lampeledning = farve ?, her må du prøve dig frem til hvilken kronmuffe du skal bruge, men de ledninger der er samlet i en kronmuffe, skal forblive samlet i en kronmuffe.

Citat
Det andet sted var lampen hængt op
så hold nallerne væk fra den , du kan evt. se om den er monteret med en N= blå ledning og så den anden farve! som gerne skulle være lampeledning i alle lampesteder, og brug denne farve i det første lampested

Citat
og det tredje sted er der sådan en roset eller hvad den kaldes hvor der er 2 steder den kan skrues på - altså en til hver ledning fra lampen så der burde ikke være fejl.
Nej her er der ingen fejl / du kan ikke lave fejl

Lampested b2.
Citat
Jeg er hælder også lidt til at det kan være den lampe som jeg i min forklaring kalder b2. det er der der en masse ledninger der hænger ud med en del samlemuffer på. og det er den der lige som opføre sig mærkeligt..
Ja, formange samlemuffer gør en og og men
Håber ikke at du har skilt ledningerne af, men det er ( samme farve i en samlemuffe ) og det du skal bruge er en N = blå & en lampeledning = ?? som du skal finde, og du har en korrespondance der virker og er meget

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-10-07 08:12

Kan man stole på at farverne stemmer, brug en polsøger.
Husk man slukker altid lampen med nullederen for sikkerheds skyld.
Det ses også på cubus linket.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-10-07 11:00

Citat
Kan man stole på at farverne stemmer, brug en polsøger.
Husk man slukker altid lampen med nullederen for sikkerheds skyld.
Det ses også på cubus linket.

Du kan stole på at nul N = blå og jord = grøn & gul, hvad elektrikeren så bruger af farver til faser og mellemledninger/ lampeledning er op til en selv,
der bruges som regel hvid, sort & brun til faser og de andre farver til mmellemledninger / lampeledninger/tændledninger.

Citat
Husk man slukker altid lampen med nullederen for sikkerheds skyld
NEJ det gør man ikke. En lampe har altid fast nul N = blå ledning og på den andenside af lanpen er det en lampeledning som går til kontakten, som får en fase. Så det er altid en fase der afbrydes for sikkerhedens skyld.
En nul N= blå ledning fra en tilgangs side kan ikke støde, men det gør fasen s.. , så det er ALTID fasen/lampeledningen der bliver afbrudt.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-10-07 13:03

Citat
Du kan stole på at nul N = blå og jord = grøn & gul

Nej det kan/må man IKKE !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-10-07 13:23

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
Du kan stole på at nul N = blå og jord = grøn & gul

Nej det kan/må man IKKE !
Gambrinus

Ja, lidt ret har du, for hvad der er i gamle instalationer, og hvad en hjemmefusker, og en dårlig elektrikker har brugt af farver til N og jord er ikke til at vide, men en elektrikker med respekt for sit arbejde bruger N = blå og jord = grøn & gul

Kommentar
Fra : porse25

Dato : 19-11-07 16:24

nej man skal aldrig stole på at ledningsfarvekoden er overholdt, der er mange der tager lidt let på, også fagfolk, der ser stort på denne sikkerhedsadvarsel.

en glødelampe i en fatning med 2 ledninger,som er afisoleret på de frie ender ca.1cm kan være en god hjælp i dette tilfælde.

m.v.h.
P25

Kommentar
Fra : kultx

Dato : 25-11-07 19:46

Hvis man kikker på siden med korrespondance så kan man kun sætte 2 kontakter på en korrespondance. Det er korrekt at de 3 pære ikke sidder rigtigt, de skal sidde parallelt

Så du har 2 muligheder. Enten at nøjes med 2 kontakter, eller også vælge en noget anden løsning.

Du kan vælge at skifte dine kontakter med nogle "ringtryk". Du kan få nogle kontakter som virker sådan. Så skal du have fat i noget relæ at sætte det til.

Nå du så trykke på kontakten, så trækker du relæ'et, som så trækker sig selv. De nu kan jeg så ikke lige huske hvordan man får det til at afbryde sig selv igen.....det skal jeg lige tænke over....

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-11-07 22:29

Er det ikke på tide i stopper og får tilkaldt den elektriker ?
I har længe været ude, hvor i ikke kan bunde.
Ikke om i så stod på skulderene af hinanden.
Gambrinus

Kommentar
Fra : iwersen

Dato : 26-11-07 18:16

Man kan sagtens have en korrespondance med en eller flere krydsningsafbr.
Det er godt nok med at holde tungen lige i munden, så få hellere fat i en der
ved noget om det, og lad ham starte fra bunden, uden at blive forvirret af
alle disse forklaringer.

Kommentar
Fra : kultx

Dato : 26-11-07 18:36

Man lærer så længe man lever.

http://www.karlsson.dk/dokumenter/korr_diagram_2.jpg

Du skal have en speciel kontakt kaldet en kryds afbryder for at få det til at virke (2 polet dobbelt omskifter er vidst det officielle navn)

Eller her en tegning fra 1938:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/c_korr_sr1938.jpg

Eller
http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/korrespondance_b.gif

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-11-07 18:40

Det hedder såmænd en krydsningsafbryder.
Gambrinus

Kommentar
Fra : kultx

Dato : 26-11-07 18:42

Glemte lige

Her er et billede af den krydsnings afbryder:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/billedopslag/krydsningsafbryder.jpg

Hvis du hellere vil lave type a, så:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/korrespondance_a.gif

Nåa ja, så skal jeg vel sige noget med at du vidst nok ikke må lave det selv, men nu har du tegningerne, så du kan checke om elektrikkeren laver det ordenligt....eller hvordan du nu vælger at løse dit problem :)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-11-07 19:21

Jaaa...
Nu er det jo bare sådan, at en elektriker ikke bruger sådan en tegning.
Tegningerne beskriver godt nok virkemåden.
Men en elektriker tænker i Fase, Nul, Lampeledninger, Skinneledninger og mellemledninger.
Det kræver at man ser installationen på stedet og derfor er det ikke bare lige til at forklarer sådan et sted som her. At et så er ulovligt for menigmand at lave, er noget helt andet.
Men hvis man har behov for at spørge, bør man holde nallerne væk.
Sørgeligt men sandt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : kultx

Dato : 26-11-07 19:45

Citat>
Men hvis man har behov for at spørge, bør man holde nallerne væk.
Sørgeligt men sandt.
-----
Det vil jeg nok give dig delvist ret i (lidt delvidst og meget ret)

Men jeg kendte ikke til 3 kontakt løsningen (det gjorde hojriiskim så), men hvis du ikke ved om ting kan lade sig gøre, så er det jo svært at bestille. Jeg tvivler så på det er tilfældet her, men jeg vil lade tvivlen lade kommer hojriiskim til gode

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-11-07 21:55

Undskyld jeg var lidt grov.
Men jeg og andre elektrikere og/eller el-installatører krummer tæer,
når disse spørgsmål dukker op på Kandu.
Der kommer mange urigtige svar og man aner ikke, hvad folk kan finde på at klytte sammen.
Det er uhyggeligt, hvad jeg har set folk forsøge at lave selv.
Selv ting som det ér lovligt at lave selv.
Selv en så simpel ting som at monterer en stikprop, har jeg set kortslutte, fordi en Handymand har afisoleret ledningerne hele vejen gennem aflastningen.
Forlængerledninger med hanstik i begge ender.
Jeg har engang fået fortalt af en kunde med små børn, at tvillingeledning netop var beregnet til. at man kunne fastgører dem med søm gennem midten.
Selv om jeg viste hende at der var fuld fase på halvdelen af sømmene,
fik jeg ikke lov til at lave det om.
Jeg har været ude for en hel tilbygning, hvor hele installationen var udført med tvillingeledning.
Der var endda også lavet korrespondanse med krydsning og hele pivtøjet,
Ud til annekset var der en tvillinge-luftledning med en kronemuffe placeret nok så nydeligt midtvejs.
Jeg kunne blive ved.
Det er desværre umuligt at se, hvordan hænderne er skruet på hver enkelt Kandu'er.
Gambrinus

Kommentar
Fra : kultx

Dato : 26-11-07 22:10

Ingen sure miner herfra

Med de oplevelser kan jeg godt forstå det gipper i dig og du ikke kan sove helt trygt om natten

Og ja, folk laver til tider nogle mærkelige ting (desværre). Det med søm i kablet er godt nok skidt, Slår det ikke hpfi relæet kan de være heldige lige at have ramt et par tråde i begge ledninger så kablet gløder op...intet godt kommer ud af det...

Håber din kommentar får folk til at tænke sig om en ekstra gang