/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
køb af dvd afspiller!?
Fra : bruuno117
Vist : 835 gange
100 point
Dato : 05-10-07 17:24

Min lillebror har netop investeret I en Denver portable dvd/tv afspiller, der kan modtage digital tv.
mere precist en Denver MT-748DVBT MPEG4

Problemet er bare at den antenne der medfølger ikke samler noget som helts signal op! Jeg tror lidt han havde håbet på at den var i stand til at kunne modtage almindelige signaler op også, men det gælder åbenbart kun digitale signaler.

Som sagt kan vi ikke få noget signal med den medfølgende antenne, men hvis vi tager signalet fra byens fælles antenne, er den i stand til at modtage DR, DR2, TV2 of en eller anden kanal for hørehæmmede. Er der en der kan fortælle os, hvorfor vi ikke kan få signal på med antennen, eller er det danske digitale tv net bare så ringe lige nu ,at vi bliver nød til at vente til 2009 med at bruge maskinen :)

Det bedste ville måske være hvis nogen vidste hvor man kunne få en transportabel dvd/tv afspiller som kan tage de gode gamle analoge signaler, så han kan se tv i bilen på længere køreture. Så hvis der er nogen der ved det, så fortæl det endeligt!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-10-07 17:27

Ud på taget med en digi antenne.
Afstand til sender og topografiske forhold kan være afgørende for signalstyrken.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 05-10-07 19:01

Var lige ind på produktsiden for at se hvad det er for et dyr.
http://www.denver-electronics.com/pages/visnyhed.asp?newsguid=29432&menuGuid=4541&frontNews=1
Det skal da bare virke. Det signal det kommer i 2009 mener jeg slet ikke den kan modtaget, men det DVB-T signal de bruger nu, og som denne skal kunne modtage, bliver sendt i mange år endnu. Får den slet ikke noget signal når i søger efter programmer?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-10-07 19:39

Tror heller ikke der er noget problem hvis du sætter antennen på taget af en bil (det er den slags den er beregnet til )

Men det kommer jo selvfølgelig lidt an på HVOR du kører rundt med den.....

Indendørs er antennen IKKE beregnet til at virke.....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-10-07 20:03

Muligheden er at du ikke bor i et område, hvor der sendes digitalt TV-signal.
Når du ikke modtager noget som helst på pinden, så skyldes det, at der er meget forskel på de to signaltyper som der her er tale om.
Det gamle analoge signal kræver en retningsantenne, da signalet hele tiden svægges med afstanden.
Det gør det digitale også, men på en hel anden måde. Så længe at der er signal med digital informationer, er det muligt at få billed på skærmen, og kræver derfor ikke den samme bastante antenne.
Den gammeldaws antenne, er retningsbestemt, og har i dens udformning med directorer, dipol og reflektor en egenforstærkning som skal hæve signalet så det er brugbart.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 05-10-07 22:29

Er der noget jeg har misforstået? Jeg troede ikke at man kunne flytte et antenne der modtager DVB-T signal. Jeg tror da at DVB-T signalet følger samme frekvens som TV2's analoge signal, og det er ikke det samme over hele landet. Jeg er sikker på at hvis du har et rimeligt TV2 analog signal, burde du også kunne modtage TV med den modtager du har.
http://www.dr.dk/digitalttv/html/fakta/

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 05-10-07 23:38

Vi har været udenfor og vifte med antennen, men uden resultat. Min mor som bor 10 kilometer væk, kan sagtens tage dr2 med sin digitale box, så jeg kan ikke se hvorfor vi ikke kan her! her bruger vi jo som sagt fællesantenne, men det hjælper jo ikke meget i en bil. Som sagt kan vi godt få den til at virke hvis vi tilslutter den fællesantennen.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 06-10-07 00:33

De der små antenner skulle ellers virke godt. Hvordan virker den? Tilslutter du antennen og søger efter kanaler? Er der nogle indstillinger der skal sættes op?

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 06-10-07 10:28

Jeg tilslutter bare antennene i coax og så spørger den om den skal søge efter kanaler automatisk, jeg siger ja, men den finder ikke nogen kanaler. man skal lige vælge land, tidszone, sprog inden den søger, men det er også det hele.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 06-10-07 10:31

Jeg tænker på at anbefale min lillebror at retunere den, dvd drever larmer ret meget , det er ikke noget jeg gider at sidde og høre på ihvertfald. Er der nogen der kan anbefale en anden transportabel dvd/tv afspiller, eller et godt sted på nettet hvor man kan købe den slags?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-07 10:38

Hvorfor transportabel

Du vil ALDRIG opnå samme kvalitet.....

Den slags er nødløsninger/legetøj.... Beregnet til camping osv.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 06-10-07 13:22

Det lyder i hvert fald til i har gjort som i skulle.
Jeg vil da sige at den burde returneres, eller ombyttes. Tag i det mindste ned i butikken og få dem til at vise kanaler.
Hvor meget har den kostet?
Så lige en afspiller til bilen til 500,- (kun afspiller) ue ved www.lcd.dk . Ikke på nettet men ude ved dem, de har også en fysisk butik. Den var helt ny!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-10-07 22:25

DVB-? tunerne findes i flere udgaver (guderne må vide hvorfor) Både i DVB-T DVB-C og DVB-S. Nogle af tunerne kan klare mere end en af systemerne.
Citat
Mere om digitalt tvDigitalt tv er kommet for at blive og overtager mere eller mindre hele sendefladen fra 2009, hvor det analoge tv lukker. Det er en folketingsbeslutning at lukke de analoge kanaler, idet man ønsker mere plads på sendenettet. En analog kanal fylder ca. 4 gange så meget som en digital. Derfor vil der, når de analoge kanaler stopper, blive plads til flere (digitale) kanaler, interaktivt tv og, når den tid kommer, HDTV.

Omformer digitale signaler til analoge
Hvis du skal have glæde af det digitale tv, kræver det enten et tv med digital tuner eller en såkaldt digital modtager (også kaldet digital dekoder eller settopboks).
Du kan forlænge levetiden på dit almindelige fjernsyn ved at købe en digital modtager, som laver de digitale signaler om til analoge signaler, som dit fjernsyn kan vise.
Har du købt en fladskærm uden indbygget digital tv-modtager (digital tuner), skal du også bruge en digital modtager for at kunne se digitalt tv.

Nye standarder
I dag er de digitale modtagere såkaldte MPEG2 modtagere (MPEG står for Motion Pictures Expert Group). De vil kunne bruges til at se DR1, DR2 og TV2 digitalt helt frem til 2012. Men efter oktober 2009 forventes der at blive lanceret en lang række nye kanaler, som vil kræve MPEG4 modtagere. Nogle udbydere af satellit- og kabeltv er så småt begyndt at lancere digitale modtagere med MPEG4 standard, men der er endnu ingen MPEG4 modtagere i butikkerne til brug for tag- eller stueantenne.

Bedre digitalt tv
Men hvad er det så, digitalt tv kan mere end analogt tv? Først og fremmest får du et knivskarpt billede, en bedre lyd og en elektronisk programguide (EPG). Med en elektronisk programguide kan du se, hvilke udsendelser tv-kanalerne sender lige nu og hvilke udsendelser, der kommer. Også valg og fravalg af undertekster, tegnsprogstolkning og ægte 16:9 format hører med til det digitale tv. Fra 2009 vil du også få mulighed for flere kanaler.
Læs meget mere om digitalt tv på www.digi-tv.dk og på www.digitaliseringen.dk

Skal jeg købe digital modtager nu?
De digitale modtagere er mest relevant for dig, der har tagantenne eller stueantenne. Til oktober 2009 slukker DR og TV2 for analogt tv, og det betyder, at du ikke længere kan se tv via din tagantenne, med mindre du anskaffer dig en digital modtager. Eller køber et tv med indbygget tuner.
Hvis du har kabel-tv behøver du ikke at foretage dig noget. De fleste kabeludbydere fortsætter nemlig med at sende analogt fjernsyn, samtidig med at de begynder at sende digitalt.
Sidder der en parabolantenne på dit hus, har du allerede digitalt tv, og der sker ingen ændringer for dig i 2009.

Flimmerfrit fjernsyn
Dvs, at du skal købe en digital modtager, hvis du har et behov her og nu. Du kan fx få et forbedret tv-signal, hvis du bor i et sommerhusområde med dårlig dækning. Tv'et i campingvognen kan også vise langt bedre billeder med en digital modtager.

En anden interessant mulighed, er hvis du har parabolantenne og flere fjernsyn i huset, fx på teenageværelset. Hvis I gerne vil se forskellige udsendelser på de enkelte tv-apparater, kan en kombination af stue-/tagantenne og digital modtager være løsningen. Det vil give mulighed for at se én udsendelse via parabolen og DR1, DR2 eller TV2 via stue-/tagantennen og den digitale modtager.

Hvad står forkortelserne for?
DVB-C, DVB-T, DVB-S er forkortelser for de forskellige typer modtagere, der skal bruges alt efter, hvordan du får dit tv-signal ind.

Tagantenne: DVB-T (Digital Video Broadcasting-Terrestrial)

Kabel-tv: DVB-C (Digital Video Broadcasting-Cable),

Parabolantenne: DVB-S (Digital Video Broadcasting-Satellite),

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 07-10-07 02:05

Denne har en DVB-T tuner!
http://www.denver-electronics.com/pages/visnyhed.asp?newsguid=29432&menuGuid=4541&frontNews=1
Og skulle derfor virke som bruuno117 bruger den.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-07 10:09

Citat
Og skulle derfor virke som bruuno117 bruger den.

Citat
Vi har været udenfor og vifte med antennen

Nej nej nej

Det er en magnetantenne beregnet til en BIL....

Den virker ikke ved at bruge den som fluesmækker.....

+ der skal jo lige være signal også.....

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 07-10-07 13:38

Det er jo det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-07 15:39

Det er og bliver et stykke legetøj og burde sælges i BR.....

Men det gør det måske også

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-07 15:41

Til en pris a en tusse kan man vist ikke forlange meget

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 12-10-07 11:12

Ja som sagt så virker det jo ikke, så den bliver nok byttet, hvis an alligevel ikke kan modtage, kan det jo være lige meget. Men pointen var jo som sagt at han gerne ville være i stand til at se noget tv, mens han var på farten!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-10-07 14:35

Du skal op i noget "bedre/dyrere" grej hvis det skal virke ordentligt.....

Nu siger du på farten....

Han holder vel stille mens han kigger

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 14-10-07 13:12

Det er nok nærmere i rollen som med passaseger vi taler om.

Kommentar
Fra : bog

Dato : 24-10-07 23:18

bruuno117: Hvor langt er du fra fra nærmeste sender?
Den medfølgene kan KUN virke hvis du er relativ kort afstand til senderen

Har du prøvet en anden antenne evt lave en selv
det gøres med et stykke afisoleret antehnnekabel og et egeren til en cyken eller en strikke pind med lederen vippe rundt om.
Men den hjemmelavede antenne modtager jeg fint signal i Aalborg ca 12km fra Nibe senderen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-10-07 18:04

Jeg mener at have læst et eller andet sted, at digitale signaler udsendes lodret polariseret, hvor det almindelige tv-signal udsendes i vandret polarisering, hvilket kan ses på de antenner der bruges til analog tv, at de er retningsbestemte med elementerne i vandret.
Der er dog nogle få undtagelser i analog tv; som er de lokale hjælpesendere som man måtte opsætte på kritiske steder, hvor det normale tv-signal ikke kunne nå.

Da det digitale signal, ikke er så følsomt over for forstyrelser, og ikke svægges på sammen måde, har man valgt denne lodrette polarisering, som også kan være ret pladsbesparende, både på sender og modtagersiden.

Kommentar
Fra : bog

Dato : 25-10-07 19:12

severino: Det er delvist rigtigt
Som hovderel sendes dvbø-t ud Vandret på Hovdesendere undtagen Århus,Thisted,og Hadsten der sender Lodret

Alle hjælpe sendere er Lodret
se mere her
http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp

dvb-t sender på uhf båndet, så der bruges bare en almindelig uhf antenne.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-10-07 22:07

OK - Hvis det digitale signal, også udsendes i vandret polarisering, fra hovedsenderne; så kan det måske være noget af forklaringen, at en enkelt lille "stavpind" uden nogen forstærkende elementer, sat i lodret position; ikke kan modtage et brugbart signal, så man bare kan få et lille glimt af den moderne billedfremvisning.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-10-07 22:20

Hej bog!
Det er faktisk et godt link du har lagt. Der er mange gode oplysninger, når man kommer lidt rundt på siderne.
Tak for det!
Severino