/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
230v - 300v strømforsyning
Fra : marped
Vist : 565 gange
10 point
Dato : 03-02-03 17:40

Jeg har en udbrændt 230v strømforsyning kan jeg udskifte den med en 300v strømforsyning eller skal det være en 230v igen.

Accepteret svar
Fra : SANTA2002

Modtaget 20 point
Dato : 03-02-03 17:44

Det kan du godt

Det har KUN betydning når computeren "kræver" at man har en 300v PSU men ikke omvendt

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 03-02-03 18:20

Når vi skal diskuterer strømforsyninger så er det 220vac = Volt Altenate Current altså volt & vekselspænding dertil kommer så effekten udtrygt i W for watt, som er udtryk for hvor meget enheden kan belastes med.
Som Santa også siger er det korrekt at vi kan sætte en med en højere ydeevne ind istedet.
Et punkt er det værd at lægge mærke til, og det er de enkelte spændingers maximale belastninger og her er det især 5V SB der med nyere bundkort forventes at kunne belastes med min. 2 amp.
Det er typisk at gamle spændingsforsyninger på dette punkt lå på 0,10 til 0,25 amp.
En 300 watt PS med en 5V sb på 2 amp er et godt valg.
Mvh OW

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 03-02-03 20:38

Til oldwiking. der er ikke noget der hedder 220volt mere det skiftede for et par år siden til 230V

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 03-02-03 21:58

Hej marped

Det er vigtigt at der står 300Vac eller 300 W på din strømforsyning eller dutter den ikke. Jeg er sikker på at det er det de andre mener, men det kan godt læses anderledes.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 04-02-03 18:35

Så så buch78 vi forstår sikkert godt hvad det drejer sig om ikke og udtrykket 220 volt "such around" dækker nok i daglig tale hihi.
De 230 volt er det dobbelte af 115 volt som vi kender det fra UK blandt andet.
til SR Hansen, Vac som Volt Alternating Current og betegner som regel effektivspændingen. W står for Watt og står for effekten E*I eller U*I
så på en god strømforsyning hedder det således 230Vac 300Watt hvor 5Vdc SB forbindelsen bør kunne belastes med optil 2 Amp eller 10 Watt
Mvh OW

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-02-03 23:15

Hej oldwiking

Det er vist mig der ikke udtrykte mig korrekt, den kan jo smutte
Jeg mente, at hvis der var tale om en strømforsyning der stod 300 VA (ikke 300Vac), altså voltampere eller 300 W var den ok.
Da der ikke nødvendigvis er tale om en computerstrømforsyning, ville jeg bare sikre mig der ikke stod 300V på den, som der er skrevet i indlæget, det dur nemlig ikke. Jeg skal da gerne være den første til at indrømme, at det er længe siden jeg sidst har set en 300V strømforsyning, så jeg regner bestemt med at det er en skrivefejl i indlægget.
Ikke at det spiller nogen rolle, men nu har du 2 gange skrevet Vac = vekselsspænding. Current betyder strøm og ikke spænding og ja det er selvfølgelig effektivspænding andet er da vist ikke til at regne med.

Iøvrigt en fin besvarelse jeg er helt enig i.

mvh srhansen