/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Måske bundkortfejl? Boot error
Fra : olehenne
Vist : 1159 gange
200 point
Dato : 24-09-07 18:43

Hej! Har fået en fejl i boot'en, gætter på det er bundkortet. Fejlen opstod da jeg satte USB kabel i for at lægge fotos fra kamera til HD. PC'en døde og kunne ikke startes igen.
Har så købt nyt kabinet, MB, HD og RAM. Vil genbruge den gamle HD, da XP ligger på den + alle mine fotos Nu er spørgsmålet kan jeg risikere at starte op på den gamle HD? Den ny er en sata Samsung 250 GB, som jeg så vil bruge til alle fotos og dokumenter. Men den har jeg ikke tilsluttet endnu, for så senere at slutte kablerne til den.
KAN det give problemer????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-09-07 18:45

Citat
Fejlen opstod da jeg satte USB kabel i for at lægge fotos fra kamera til HD

Det får da ikke bundkortet til at "brænde af"

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-09-07 18:55

Hvis dit nye MB er meget forskelligt fra det gamle kan det give problemer at "køre" med den gamle HD med styresystem
Så tag alt unødvendigt fra comp. og start op i fejlsikret tilstand > F8 > klik klik klik klik
Når den så er startet kan du prøve at installere den CD som fulgte med det nye MB
Senere når det kører godt kan du sætte resten af udstyret til og den nye HD

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-09-07 08:20

Prøv med en anden strømforsyning.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 25-09-07 09:55

Det der får mistanken til MB er flere ellytter der er bulet op i toppen og en er utæt. Det ny MB er Asrock ConRoe 1333-D667 med en Pentium 4 prssessor. Her er jeg i tvivl om den gamle HD kan køre her på det nye via IDE conn. eller der skal en sata HD tilsluttes.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 25-09-07 10:10

Til e.c.
Det gamle MB er et Microstar med en Athlon xp 1700+ pross. og HD en WD400 og 512 MB ram.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-09-07 11:04

Den nye Asrock har vel også et IDE stik.
Det vil normalt ikke skade harddisken at forsøge opstart...............med mindre den harddisk er åsagen til nedbrudet.
En sikker metode til afprøvning af HD er i en USB HD holder. (så er det kun den der går i stykker)

Eller - metode:
Monter SATA harddisk i den nye mask.
Start comp op med ubuntu CD (linux) som arbejder live uden at installere
Lav partition med gparted (indbygget i ubuntu)
Sæt USB HD til og træk filerne over på den nye SATA HD

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 26-09-07 13:27

Så kører den ny PC, med beder om et boot medie, selv om den kan se HDen. Kan man starte op på en andens CD? Eller skal man hente en boot fra MS? Kan også boote fra USB!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-07 13:57

Hvad mener du med at den ny PC kører.
Starter den med at ville boote fra CD
Eller prøver den at sarte fra den gamle HD

Hvad har du siddende i comp.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 26-09-07 14:49

Der sidder den gamle HD og et CD/DVD drev i. Begge drev er fundet men den vil ikke boote fra andet end floppy eller cd i. flg. skærmteksten.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-07 16:07

Gammel HD skal være sat som MAster og sidde på IDE primary.

Cd/DVD sat som SLave på IDE primary (0)
eller
CD/DVD sat som MAster på IDE secondary (1)

Du skal mulivis ind i bios og sætte Boot-rækkefølgen
Og den bør være: (som jeg mener)
Floppy
CD/DVD
HD IDE
evt. SATA

Husk F8 når den skal til at starte windows op

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 26-09-07 17:03

Det er sådan de sidder. Men der kommer denne besked: Reboot or insert proper bootmedia in selekted device and press enter... Selv om den finder begge drev

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-07 18:35

Den mangler et boot medie.
Hvis harddisken er aktiv på den partition hvor windows ligger (C:) vil den starte der når der ikke sidder noget i floppy eller CD/DVD

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 26-09-07 23:46

Det var også det jeg håbede ved at sætte den gamle HD i. Kan det være være andet der er galt, når jeg kun kan vælge mellem floppy og cd drev i boot menu (F 11)?

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 02-10-07 09:50

Ja nu er det nok helt klart min gamle HD er stået af. Efter at have installeret XP (en lånt version) på den ny HD kører den ny PC. Men den gamle HD er stadig usynlig Findes der en mulighed for at redde data fra den? Der ligger alle mine fotos og mails desværre. HJÆLP ØNSKES!
Skal jeg starte et nyt spørgsmål?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-10-07 10:25

Ja der er lidt muligheder.
Sæt den til som slave på samme iIDE kabel ( risiko for nedbrud af din IDE controler)

Sæt den i en USB harddisk holder eller på dette USB kabel.
http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-43

Kan købes / bestilles her:
http://www.sandberg.it/dealers.aspx?id=1

Når du har sat den til efter at comp er startet så bør den vises her:
H-klik på denne comp og vælg administrer
og vælg så diskhåndtering

Og så snakker vi sammen igen.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 11-10-07 11:08

Nu har jeg konstateret at HD er stået helt af. Der er ingen kontakt til den hverken via IDE/USB konverter eller kabel som slave. Så nu kan jeg kun håbe på der er en mulighed, via min søns kontakter, at redde de data der ligger på den. Da der ikke har været nogen form for mislyd fra den gætter jeg på det er styre elektronikken der er gået, men der står jeg så af! For at afslutte vil jeg nok tildele e.c. mine points.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-10-07 13:12

Når en harddisk sættes til USB harddisk holder/kabel skal den sættes som MAster
(IBM harddisk sættes som MAster uden slave present)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-10-07 13:16

Og USB stikket skal sættes ind efter at comp er startet

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 11-10-07 22:18

OK det vil jeg sige videre når min søn er i landet igen.