/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Strøm..
Fra : Mutti15
Vist : 395 gange
50 point
Dato : 19-09-07 12:05

Ville vide om der er et program som man kan anskaffe sig, som viste om man havde nogle overskydende watt fra sin strømforsyning og evt. hvor meget ens komponenter bruger. Kan motherboardet måske dette selv?

Skal vide det da jeg skal opgradere min CPU på et tidspunkt i den nærmeste fremtid, så skal vide om jeg skal anskaffe mig en ny PSU også samtidigt.

Tak på forhånd.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-09-07 12:58

Nej det kan et program ikke vise, for der er ikke nogen fysisk strømmåler med datainterface på motherboardet.
Men i princippet kan du sætte et wattmeter i 220V forsyningen til computeren og se hvor meget den bruger.
I selve startøjeblikket er forbruget en del højere end under stabil drift.
Kondensatorer skal oplades, harddisk accelereres osv.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-09-07 20:35

Jeg vil tro at Mutti er mere interesseret i hvad forbruget er på sekundær siden af trafoen.
Men det er straks lidt mere problematisk da der er tre spændinger, som kan være interessant at vide, hvor meget der forbruges.
Trafoens ydeevne kommer an på kernestørrelsen og de sekundær viklinger der er. Men det må være til at læse på den, hvor mange watt den kan slæbe af med.
En trafo på 300 watt er ikke ensbetydende med, at den også trækker et forbrug på 300 watt på selve primær viklingen/lysnetsiden. Her vil de 300 watt svare til en strøm på 1,3 Amp. ved 230 volt.

Kommentar
Fra : Mutti15

Dato : 20-09-07 07:25

Severino - Det lyder rigtigt :P

En af grundene til jeg spørger er, at vi jo alle sammen ved at Intel's high-end CPU'er trækker ufattelig meget strøm i forhold til f.eks. AMDs.

Min nuværende processor er en Core 2 Duo E6600 (Conroe).

En anden grund er også, at jeg for nylig inversterede i en ny PSU, da min tidligere XSilence 500W ikke kunne levere nok strøm til mit 8800GTX. Min nye PSU, XSilence 600W, kan sagtens trække det, men er jo ikke helt sikker om den så kan trække det hvis jeg sætter en mere watt krævende CPU i.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-09-07 13:08

Hmm! Jeg kører selv med en E6600 og 8800GTX kort med en standard strømforsyning på 400 W

Kommentar
Fra : Mutti15

Dato : 20-09-07 15:41

Mit nTune fortalte mig at den ikke fik strøm nok, og derfor ikke ville performe ordenligt.

Det skal dog siges at min GPU og min CPU er overclocket så ved ikke om det tager mere strøm?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-09-07 16:17

Joh selvfølig tar det mere strøm! Problemet med nvidea er jo nok at pciXpress socketen ikke kan levere nok strøm når du overclocker grafikkortet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-09-07 15:07

Hej Severino

Jo forbruget på primærsiden er lig forbruget på sekundærsiden plus tabet i strømforsyningen.

Da tabet ikke er så stort kan man groft taget regne med at forbruget på primær og sekundærsiden er lige store.

Din måde at regne strøm og effekt ud på er helt forkert. Strømforsyningen er heller ikke bare en trafo men en kompliceret switch mode ting. Det betyder at strømmen til den på 230 V siden langt fra er sinusformet. Derfor er din formel forkert. Selv om den var sinusformet, skulle du have fasevinklen ind i udtrykket.
Hold dig til din data, og gør dig ikke klog på elektriske kredsløb.