/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
A-kassen!
Fra : llo
Vist : 2136 gange
100 point
Dato : 16-09-07 17:55

Jeg er selvstændig og overvejer at melde mig ud af A-kassen.
JEg er klar over jeg mister retten til dagpenge, men findes der en anden form for forsikring, man evt. kan tegne hos et forsikringsselskab?

Hvad gør I andre, som har meldt jer ud af A-kassen.....har I tegnet en forsikring eller lign.?

Mvh
Lone

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 16-09-07 18:18

Det er den i særklasse billigste forsikring du kan have da den er statsstøttet.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 16-09-07 18:20

ASA er de selvstændiges A-kasse

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-09-07 18:56

ASE er en af de selvstændige og er meget billig.
Jeg husker ikke lige nu hvad den anden hedder som eksisterede på et tidspunkt hvor jeg var medlem i ASE (Arbejdsløshedskasse for Selvstændige Erhvervsdrivende)

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 16-09-07 19:53

Spørgsmålet er om du overhovedet behøver at være i nogen A-kasse eller fagforening. Det flyder jo med jobs alle steder.
Jeg har aldrig været i fagforening og har altid haft nemt ved at få jobs hurtigt.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 16-09-07 21:00

Jeg vil lige bemærke at ASE ikke mere kun er de selvstændiges A-kasse, der er lige så mange lønmodtagere, hvis ikke flere, der er medlem af ASE.

Grunden: ASE's økonomi, de selvstændige gav ikke nok kr. til ASE.

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 16-09-07 21:05

kan kun sige hold jeg fra ASE,

Jeg startede en butik, blev overflyttet til ASE fra SID (friviligt ) troede mig sikrede, næ nej lukkede butiken igen da den gav et kæmpe underskud.

Men her var ingen hjælp at hente fra ASE, begrundelse, indtægten var for lille.

Så der stod man med håret i postkassen, men de ville sandelig godt have mit kontigent trods det at jeg havde meldt mig ud igen, blev jeg ved med at få rykker på kontigentet,men jeg kunne jo ikke bruge dem til noget.

Så så en anden side er man kan ingen rådgivning få som i andre fagforbund, hvis man får brug for det.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-09-07 21:24

Citat
Hvad gør I andre, som har meldt jer ud af A-kassen.....har I tegnet en forsikring eller lign.?

A-kassen ER en forsikring, så hvad vil du opnå ved at melde dig ud?

Lad os bare antage at du kunne tegne en forsikring der gjorde det samme som en A-kasse gør, så ville den sikkert også koste det samme, så hvad er formålet?

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 17-09-07 00:24

Hej

Og så er der jo også Krifa Erhverv.

Og nej, der findes ikke "lignende" ordninger for selvstændige, udover privat tegnede forsikringer, og de koster en bondegård i forhold til et A-kasse bidrag hos Krifa Erhverv.

Jeg er selv selvstændig, og kunne ikke drømme om at melde mig ud, for lukker jeg mit firma, skal jeg jo ud af skaffe små 2000 timer som lønarbejder, før jeg igen bliver berettiget til understøttelse, og det er jo på ingen måde sikkert, at konjukturene fortsat vender pilen op af, om 2 eller 5 år.

Kommentar
Fra : llo

Dato : 17-09-07 16:46

Grunden til jeg ønsker at opsige min A-kasse (er hos Ase), er fordi jeg har svært ved st se de er til den store hjælp! HVis min forretning går skidt for en periode, kan jeg jo ikke få 1-krone uden at lukke biksen helt. Jeg har før været i A-kassen's klør, hvilket var mere nedværdigende, end til hjælp! Jeg måtte da selv betale for den uddannelse jeg har i dag, hvilket har givet mig denne mulighed at blive selvstændig - hvilket jeg er lykkelig for, men jeg fik absolut ingen hjælp fra a-kassen, blot en dunk i hovedet!!
Jeg har selvfølgelig ikke lyst til denne oplevelse igen og føler mig stærk i mit erhverv, derfor ønsker jeg at opsige min a-kasse. Dét jeg bare tænker på er, om en forsikring kan tegnes i et selskab, så man måske kan modtage penge i en 3-mdr's periode eller lign.
Div. pensioner fra kommunen er jeg jo fortsat berretiget til - folke, - invalide, - førtid

Lone

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 17-09-07 18:15

Prøver en gang til. De forsikringer du ville kunne tegne som ikke er i a kasse regi er alle dyrere fordi de ikke er statsstøttet. Derudover så frasiger du dig også retten til efterløn ved ikke at være medlem af a kasse.

Det her er ikke ideologi det er et simpelt regnestykke at hvis du ønsker nogen former for sikkerhedsnet ja så får du det ikke billigere end hos en a-kasse.

Derudover så optager mange a-kasser selvstændige som medlemmer.

Til sushjer ja det var da også for dårligt at de overholdt loven, hvad pokker havde du forventet ?

Til llo En a kasse er en forsikringsordning og ikke andet. Hvis min a kasse brugte mine penge på at andre mennesker kunne tage uddannelse fremfor at stå til rådighed for arbejdsmarkedet således at jeg måske kunne slippe billigere i kontingent, ja så ville jeg da blive lidt muggen.

Fint at nogen viser lidt selvstændigt initiativ og tager ansvar for eget liv men det skal da ikke være for penge man får foræret af de andre medlemmer af a kassen.

Derudover så er Ase relativ billig og du har vel fået den råd og vejledning du har betalt for. Der er stor forskel på a kasser men også på deres pris.

VH

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 17-09-07 19:15

Jeg tillader mig lige at stille et andet spørgsmål i denne tråd.

Til Thomas: Vil det sige at du har noget imod at en a-kasse betaler en kortere uddannelse til et arbejdsløst medlem med en næsten 100 % sikker mulighed for arbejde bagefter, så medlemmet kan komme i arbejde istedet for at fortsætte med at være på dagpenge e.l. ??????????

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : llo

Dato : 17-09-07 20:13

Til Thomas!

Tak for dit lange, en smule arrogante indlæg! Jeg kan dog oplyse dig om, at hvis du selv er medlem af en a-kasse, jamen så er du da så sandelig også med til at betale for nogen andres uddannelser....det kan du ikke slippe for og sådan er det at være medlem af en a-kasse. Uanset om du vil det eller ej!

Lone

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 18-09-07 10:02

Hej Lone.
Du har jo fuldstændig ret, jeg forsøgte bare ikke at gøre Thomas for chokeret

Ha en god dag.

Kim

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-09-07 11:00

I den her diskussion, syntes jeg, det ser ud som at nogle opfatter en A-kasse som en fagforening, - men det er to forskellige ting.
En fagforening varetager en medlems-interesser, og dermed er en støtte med hensyn til uddannelse (kursus), og at arbejdsmarkedslove overholdes. Medens en A-kasse sikrer et medlem økonomisk ved arbejdsløshed, - efterløn o.s.v.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 18-09-07 11:46

Du har helt ret stilkene, men jeg syntes det er blevet meget svært at sige hvad der er en a-kasse og hvad der er en fagforening i dag.

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-09-07 12:52

Ja, Kim jeg forstår godt problemet, - der er sikkert fordi at det oftest er stærkt tilknyttet de faglige organisationer. Engang var det direkte de faglige org. som administrerede a-kassen , hvordan det helt er i dag, kan jeg ikke rigtig finde ud af, - for det er stærkt adskilt, siger de.