/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
en mærkelig plante
Fra : jensviggo
Vist : 603 gange
50 point
Dato : 14-09-07 14:56

Hej

jeg er stødt på en mærkelig plante.
den har håndsstore ovale blade der sidder rimelig spredt, i topper bliver der hvide krusede blomterstande, der omddaner sig til at blive til frugtstande der i højden er ca 20 ca cm, først er de grønne men bliver så rødblå, det ligner nærmest en majs i statur, men ikke så tykke, vel omkring 2-3 cm
jeg har ledt i alle bøger om planter uden at støde på den, i øjeblikket er den ca 1 meter høj, men gror stadig, den står i huslig bebyggelse.

jensviggo

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-07 15:01

Kan ikke huske navnet på den, men den går under UKRUDT, selv om den nu er meget dekorativ.

Den er giftig, ikke fordi jeg tror du vil forsøge dig med at spise den, men hvis der er små børn, så må du lige holde øje at de ikke prøver at pille/spise den

Jeg syntes godt nok der er flere af dem i år, end der plejer at være??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-07 15:22

Er det noget i den retning her?

http://www.ruhr-uni-bochum.de/boga/html/Veratrum_album_album_Foto.html

Den dyrkes herhjemme som haveplante under navnet Hvid Foldblad, og er giftig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-07 15:41

Nu har jeg været ude i regnvejret og prøvet at tage et billede af den blomst som jeg tror det kan være, desværre kan man ikke se alle de sorte bær, for de er ved at være faldet af

http://peecee.dk/?id=67872

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-07 15:51

Nordsted.....den har da ikke hvide blomster og ligner en majs

Kommentar
Fra : pjakobsen

Dato : 14-09-07 15:59

Det er UKRUDT - står i alle vejkanter (mindre) husker ikke det latinske navn - sorry!

Per

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-07 17:26

Dova på billedet er den afblomstret, og jow den kan godt ligne en majs nu

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-11-07 16:56

Det er sgu da en haveplante. Én af mine naboer har den stående - meget dekorativt. Men hvorfor alt det der med navne?? Planter kan man godt være høflig overfor uden at der ligefrem behøver at være præsentation.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-07 17:10

pbp_et...Den kan nu godt stå i en have, selv om det er ukrudt.... det har jeg f.eks