/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Åbenbart ikke ATAPI kombitibelt, efter f~
Fra : BoDeGA
Vist : 546 gange
20 point
Dato : 01-02-03 13:31

G'dag....
Klipper lige det jeg har skrevet i et par nyhedsgrupper .....

Problem er som følgende:
Jeg har foramteret skidtet, efter at min onboard netkort åbenbart gik kold
fra det ene minut til det andet, og windåses outlook tog 2 - 3 minutter om
at starte op. Formaterede, fandt de 6 XP bootdisks frem, så slangt så godt
men når jeg starter op, så kommer den frem med at hverken mit gamle Toshiba
CDrom drev er ATAPI kombitibelt og ej heller min plextor brænder, og det går
pudsigt nok hen og bliver et problem når jeg gerne skulle bruge XP Cd'en.
Dog skal det siges på et følgende,kort "blinkende", skærmbillede står der
noget lignende
02 Toshiba xxxxxxx
03 Plextor xxxxxxx ultra DMA 5
så helt væk er det ikke, men for mig kun mere underligt.

De har været sat til en af gangen, og som slave og som master mm., har
prøvet mig sådan lidt frem og tilbage i biosen uden held.
Nogen som har et tip inden det må ud i sneen og køle af?

Forhåbentlig på forhånd tak og god weekend ... Hygge

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 01-02-03 15:18

Da jeg opgraderede fra Windows ME til Xp så ville XP heller ikke vedkende sig
mit gamle cdrom drev og brænder. Det problem løste jeg ved at hente en ny aspi driver fra www.ahead.de. Den hed WNASPI32.DLL. Den ligger under products/Nero/downloads/utilities. Den der wnaspi32.dll har jeg så lagt her & der hvor jeg nu har brænderprogrammer liggende og det fungerer fint. Måske kunne det være løsningen på dit problem.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 01-02-03 15:19

Hov der mangler lidt i webadressen: Det var www.ahead.de

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 01-02-03 18:30

1) Hvad er den nøjagtige fejlmeddelelse uden stavefejl, så kan jeg søge på nettet for dig, der er næsten helt sikkert nogen der har haft de samme problemmer

2) Har du prøvet kun at have en af gangen sat til under installationen
3) Er det den samme cd du tidligere har brugt
4) Da du installerede sidste gang, havde du dengang disse drev i computeren

Kommentar
Fra : BoDeGA

Dato : 01-02-03 21:07

Wacher ... tak skal du have det vil jeg prøve at finde, for så at lægge den ind på en af XP bootdiskene, - man har lov at være heldig ....

Uffe .... efter den den har detected primary master så "skifter" den særmbillede, og så kommer der følgende op:
Pri Slave Drive - ATAPI Incompatible
Sec Master Drive - ATAPI Incompatible

2 ... Jep det har jeg
3 ... Sidste gang opdaterede jeg den fra ME ... og engang i efteråret skiftede jeg bundkort (til en nyere model) da det gamle brændte af. Jeg satte det bare dirkekte i, og det virkede, så ville jeg ikke gøre med det... så har aldrig en installation af XP som jeg gør nu.
4 ... Jep det var de...

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 02-02-03 00:48

Når du skriver:'
02 Toshiba xxxxxxx
03 Plextor xxxxxxx ultra DMA 5

Så tyder det på du har en harddisk og et cd-rom drev på begge ide-kabler

Jeg har ikke rigtigt kunnet finde noget, men på
http://www.infohq.com/Computer/help/hard-drive-problems.shtml
står der:
Problem: Can't use CD-ROM after setting up as slave to a hard drive. When I boot my computer I get the message (primary slave atapi -incompatible) and I will not have a CD-ROM

InfoHQ Answer. You usually can't slave a CD-ROM drive to a hard drive. Set the CD-ROM up on your Secondary IDE channel (your other hard drive ribbon cable) either as a primary, or as a slave to another CD-ROM, Zip Disk, CD R/W, etc. Only slave hard drives to other hard drives.

Jeg ved da at det kan lade sig gøre, men prøv engang at sætte det op så harddisken som xp skal installeres på siider på IDE-0 og cd-rom-drevet på IDE-1

Det kunne evt. også gavne at opgradere din BIOS

Kommentar
Fra : BoDeGA

Dato : 02-02-03 09:31

Uffe ..... tak skal de have ..... det prøver jeg så .... har vidst nok sådan at der sidder HD og CD på hver ide kabel .... jeg må prøve ....

Kommentar
Fra : BoDeGA

Dato : 02-02-03 12:47

Tak skal i have begge 2, nu virker dene HD og brænderen og har fået xp lagt ind mm ....... hvordan lukker jeg så denne indlæg, eller sker det af sig selv?

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 20 point
Dato : 02-02-03 14:53

Rart at høre

Nu skulle der gerne være en knap nederst hvor du kan acceptere. Det er fordi jeg har lavet et svar.

Skulle det være wacher der var den gjorde at det virkede, så skal du trykke "accepter som svar" over hans kommentar

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 18-03-03 00:10

BoDeGa, prøv at trykke på "accepter som svar" over wacher's kommentar...så skal du se løjer