/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Aaarrgghh Mit Diskettedrev er træls...
Fra : Melander
Vist : 518 gange
400 point
Dato : 01-02-03 02:26

Hejsa..

Mit diskettedrev er træls.

Jeg sidder og skriver i Word, og vil selvfølgelig gerne gemme, men det kan jeg ikke få lov til, og det er uanset om jeg vælger "gem" eller "gem som"
Jeg har nu prøvet med 3 forskellige mærker disketter, jeg har også formatteret dem alle, og ligemeget hjælper det.

Jeg får 3 meldinger når jeg prøver..

1: Kontroller, om diskettedrevet er lukket, og om den rigtige diskette er sat i. (dette kan jeg kun svare "ok" til , så det gør jeg.

2: Filen ~wrl0002 kunne ikke læses. genopret netværkforbindelsen eller udskift disketten, og prøv igen. (her kan jeg svare "forsøg igen" og "annuller" . Klikke jeg forsøg igen, kommer den samme besked igen, og hvis jeg klikker annuller, kommer besked nr. 3

3: Der er gået data tabt, fordi netværksforbindelsen er blevet afbrudt, eller fordi der mangler en diskette. Det dokument, der benytter de aktuelle data, bliver gemt og derefter afsluttet. (her kan jeg kun vælge "ok")

Det virkelige underlige, er at når min kæreste skriver noget på hendes blærbare pc, og jeg så på min retter det igennem, og så vil gemme på hendes diskette, er der ikke noget i vejen. men ligeså snart jeg prøver mine egne, tjaa så øvøvøvøvøv

Håber der er nogen der aner hvad der er galt.....

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 01-02-03 02:26

skal nok lige sige, at jeg går i seng nu.....sov godt....

Kommentar
Fra : xou

Dato : 01-02-03 08:29

op håber du har sovet godt.....z
på desketter er der en lille dims,der kan skubbes frem og
tilgabe,ligesom på kasette bånd,onenpå dem ,begge med
den funftion at der ikke kan "optages eller slettes".
den på 3½ skal være lukket.

Kommentar
Fra : renekok

Dato : 01-02-03 08:41

Du kan godt få lov til at gemme på C:\dokumenter.Eller??
Noget kunne godt tyde på et problem med dit diskettedrev. Kan du ved at sætte en disk i, læse hvad der er på den??
Måske endda få lov til at kopiere en fil ind på harddisken??
Lad høre
René

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 01-02-03 13:30

Xou>> joo tak, jeg har sovet fint, men er ved at være træt af kandu, næsten umuligt at komme ind på siden...
Men, disketterne, er som de skal være, mht. indstillinger.

renekok>> Jeg kan snildt gemme på c: og jeg læser fint det der er på disketterne. der er der ingen problemer...

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 01-02-03 22:04

Tjae Melander

Jeg må sige at min erfaring med diskettedrev er, at de er blevet dårligere og dårligere med årene.

Dengang diskettedrevene kostede 700 Kr, havde de en langt højere kvalitet end det skramel de sælger idag, bevares prisen er også en anden

Jeg selv har måttet kasere 1 og rense 1 på bare to computere, altså ingen af drevene havde overlevet den computer de sad i.

Mit råd er, hvis du er lidt fiks på fingrene at tage drevet ud af computeren, skil det ad, og rens læse/skrive hovedet med en vatpind dyppet i isopropanylalkohol (karburatorsprit, Videorens, pick-up rens mm.) Husk også at rense ved fotocellen.

Hjælper dette ikke, eller gider du bare ikke så koster et nyt drev fra 78 kr - 200 kr.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : renekok

Dato : 01-02-03 22:37

UD med drevet)
IND med et nyt...Go' weekend
René

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-02-03 01:24

Hejsa srhansen og renekok, nejnejnej den løsning er for nem, for jeg kan godt gemme på disketter der er formatteret på min kærestes blærbar, men sgi ikke på mine egne.
Kan der på en eller anden måde være forskel på den måde disketterne bliver formatteret.?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 02-02-03 09:57

Hej Melander

Jeg må vist hellere uddybe min forklaring så

Et diskettedrev er i princippet bygget op af: En lille motor, en spindel og et tonehoved. Spindelen bruges til at føre tonehovedet hen over diskettens sektorer. På en FAT formateret diskette er der 80 af dem.

Da alle tonehoveder antages at være lige gode (i renset tilstand) er kompatibiliteten mellem hele verdenens diskettedrev afhængig af: Samme hastighed på motoren der drejer disken og den precision/hastighed, hvor ved tonehovedet føres hen over diskens sektorer. Er de 3 parametre ikke 100% de samme på 2 diskettedrev så er der tale om grænsetilfælde. Det svarer til, at man på en pladespiller sætter hastigheden op på pladen. Nogle kan forstå hvad der bliver sunget, andre ikke
Derfor, var mit råd til dig, at du først prøvede at rense drevet. Hvis dit tonehoved er snavset magnetiserer det ikke sektorerne særligt godt under formatering og skrivning. Nu er det sådan at en formatering kræver en "dybere" magnetisering end en skrivning. Så hvis din kærestes drev magnetiserer bedre, kan det være en forklaring.

Der er som sagt "masser" af grænsetilfælde og det er bestemt ikke noget ukendt fænomen for mig det eksempel du nævner. Jeg har meget ofte været ude for at slæbe disketter med hjem fra arbejde jeg ikke kunne læse. Derfor skrev jeg i mit første indlæg at kvaliteten på diskettedrev er faldende.

Løsningen for mig var, at jeg købte så 2 LS-120 drev et til arbejde og et til privat, siden her der ikke været problemer. Tiden er dog løbet fra LS-120 drevene, selv om konceptet er smart.

Håber det gav lidt mening
srhansen

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-02-03 10:08

Nope, det giver ingen mening, at den selv samme diskette jeg formatere på min , kan jeg ikke gemme på, men formatere jeg den på min kærestes, kan jeg fint gemme på den.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 02-02-03 10:47

Men, du vil vel godt medgive mig, at der nødvendigvis må være en mekanisk forskel på de 2 drev (snavs eller andet af det jeg har nævnt) efter som softwaren er den samme ? Her er en side der understøtter min påstand :

http://www.pcmech.com/show/diskette/56/

Det er også rigtigt at der er forskel på princippet i skrivning og formatering:

Citat
Most floppy drives have two read/write heads, meaning that it is double-sided. One head is used to read and write data to the diskette while the other is used to erase a track before it is written to by the other head

Men prøv at tage et kig på siden. Jeg tror som sagt ikke på at det er et softwareproblem.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-02-03 11:53

mit problem er IKKE at LÆSE fra disketterne, det har jeg ingen probs med overhovedet.

Men hvis jeg tager en alm 3.5 diskette, og sætter i min pc, og formatere den, og så forsøger at GEMME et word dokument, får jeg de beskeder, som er nævnt øverst.
Men tager jeg den selsamme diskette, og formatere den på kærestes bærbare, og derefter sætter den i min pc, og gemmer det selvsamme word dokument, er der ikke nogen problemer længere.

På hendes pc er win98 og på min er win xp pro

min tanke er at hendes formatere på en anden måde end xp gør det.

min word er den der er på microsoft office 2000 pro

Hvorfor de 2 pcér formatere forskelligt, hvilket er det eneste jeg kan se må være fejlen, fatter jeg ikke...

mvh. snart pistoff Melander

Kommentar
Fra : renekok

Dato : 02-02-03 11:56

Næh, det er enten drevet der er defekt (delvis) og det kan også være at din controller eller kablet er i udu.
OG der er masser af mening i at man kan formatterediskettet og ikke gemme på dem, men godt, hvis de er formatteret på en anden.
Jeg er endvidere af den formodning at dine disketter ikke fejler det fjerneste, så hvis dit drev bare én gang har været udsat for en diskette hvor den lille skydeplade har drillet og skubbet til skrivehovedet, så er du på den.
Arbejder på en skole, hvor eleverne kommer alt muligt skrammel i drevene, og det kan være temmelig morsomt at se deres disketter flået til ukendelighed. Mest fordi den lille tingest falder af,eller afleverer fjederen i drevet. Det kan ske på helt nye mærkevaredisketter, så der er ingen tråd i at pris og kvalitet på disketter nødvendigvis hænger sammen.

Både srhansen og jeg giver på hver vores måde udtryk for det samme, men du vælger jo selv om du vil følge vores råd.;-
René

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-02-03 12:50

hvis det i siger er rigtigt, så har mit diskettedrev 3 hoveder, 1 til at læse med, 1 til at skrive med, og 1 til at formattere med..doh

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-02-03 19:45

1. prøv dit diskette drev i den veniens computer
2. prøv det andet sik til deskette drev i din computer
3.boot fra win98/me cdrom
vælg
2.start med cdrom support
3.skriv følgene
d:\ (hvis dit d drev er cdrom drev ellers det bokstav)
cd win98 (viser d:\win98)
format a: (med dekette i dit dekette drev der er a)
nu er det ikke xp men win98/me der formatere se om det virker i xp

Kommentar
Fra : xou

Dato : 09-02-03 11:35

jeg så i en computer butik at de soldte brugte diskettedrev til 39,-
normal pris på www.edbpriser.dk er:68,- + post (45,-)faktisk er prisen på dette fra 68,- som den billiste til 139,- som dyreste.
http://www.intercondata.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=24526
edbpriser-hardware-disk drev-søg på alt:
funkturer:
Diskette Drev Sony
Type: 3½"
Size: 1,44MB
Speed: 55KB/s
Warranty: 2 Years

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 400 point
Dato : 09-02-03 11:39

så lige at dette har fået 5 sjerner ud af 5:
http://www.itbutikken.dk/default.asp?varenr=12198
billigts

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-02-03 11:57

Løsningen, er ikke et nyt , umiddeltbart.

Min kærestes formater i fat32, mens min af en eller anden grund formatere i fat.
Men jeg kan ikke ændre dette.

Kommentar
Fra : renekok

Dato : 09-02-03 14:07

Det er IKKE problemet.Skift dog det "#&?!! drev inden du går agurk.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 09-02-03 14:13

Undskyld jeg spørger:
Hvad mente du med fat/fat32 ?

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-02-03 14:48

hvornår fatter i at drevet godt kan læse, skrive og formatere

Det eneste der er i vejen, er at når jeg selv formatere, kan jeg ikke gemme på den diskette, men hvis den er formateret på min kærestes, er der intet ivejen..

Kommentar
Fra : renekok

Dato : 09-02-03 15:15

Hvad???

Godkendelse af svar
Fra : Melander

Dato : 28-02-03 13:11

Tak for svaret xou.

Tak og tak er så meget sagt, for folk fatter åbenbart ikke hvad man siger til dem, og nu gider jeg ikke længere glo på dette spørgsmål, så jeg godkender det link, for det drev er fint nok, det er mit eget egentlig også, men det skal vi ikke ind på her, for så bliver i bare forvirrede og det går virkelig ikke...

have a nice life

Kommentar
Fra : xou

Dato : 28-02-03 18:03

i lige måde ....
håber om ikke andet at du få glade af det....
men lige en sidste bemærkning,de desketter du har fået formateret som er ok,prøv om du kan fylde dem helt op,
bare en fornæmmelse...men tak for point

have a nice life to