/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Bios i Soltek SL-75FRV
Fra : NMR
Vist : 378 gange
100 point
Dato : 01-02-03 01:25

Har lige købt et Soltek SL-75FR¤V og det virker fint bortset fra 2 ting.

1. Smart Guardian siger at Temp. 1 er 201 grader!!??

2. Jeg kan ikke komme ind i bios. Eller det vil sige at det kan jeg godt, men når jeg trykker DEl flimrer skærmen, men jeg kan se at det er bios. Men den flimrer utroligt meget, hvad kan dette skyldes, og hvad skal jeg gøre?

kORTET KØRER SAMMEN MED:
xp 2100+
Silent Viking 2
Hercules Geforce 2
512 mb pc2700 DDR ram

PÅ forhånd tak.

Kommentar
Fra : NMR

Dato : 01-02-03 01:30

Lige et ekstra spm.

Den/De Jumpers ALLE snakker om skal flyttes. Hvad er det for en?
Er det "bare" <Freq2, Freq1> der skal flyttes til 133Mhz???

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 01-02-03 01:39

Hej "NMR"

Det sidste først -- det lyder mest rigtigt at flytte den til 133Mhz, for det er i hvert fald det XP 2100+ er sat til eftersom FSB = 2*bushastighed = 266Mhz
Det vil løse lidt af problemet.

Så til dit Geforce 2 kort -- er der et mere præcist modelnr eller link til producent, for at kunne gå ind og fejlfinde. Du kan nemlig måske opleve at dine problemer allerede stopper ved den rigtige frekvens...

Hvilken strømforsyning? Jeg ved godt mange herinde på www.kandu.dk ikke kan lide man spørger, men hvis man kigger på de tekniske specs for pågældende processor, så gælder reglen at vistnok allerede fra Athlon 1700+ skal strømforsyningen helst være på 300W -- jeg ved så også godt at dette tal afhænger meget af hvor mange drev man endvidere har tilsluttet sit bundkort... Men lad det ligge. Blot når du svarer på ovennævnte vil det være godt at vide hviken PSU du har samt hvor mange drev...
Hvor mange kabinetskølere har du? Virker det indvendige varmt hvis du f.eks. lige efter arbejde ved maskinen lukker ned, og piller den ene sidebeklædning af kabinettet???

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : NMR

Dato : 01-02-03 02:03

Hej Henrik.
Det gik ellers stærkt med et svar. - MANGE tak for det...

Der er en Chieftech 360 W PSU i.
Grafikkortet er et jeg har lånt af en kammerat. Det eneste jeg kan se er, at der står 3d profet?
Det der sker ved bios er at skærmen flimrer. Det samme sker hvis jeg sætter frekvensen for højt i windows ( altså Mhz ved opdatering). Er der noget jeg kan indstille/opdatere for at komme ind i bios?

Kommentar
Fra : NMR

Dato : 01-02-03 02:05

Jeg har en enkelt kabinet køler, 2 Cd- drev, 2 harddiske. Men jeg tror da ikke det er for meget. Det eneste problem er at jeg ikke kan komme ind i bios.

Kommentar
Fra : NMR

Dato : 01-02-03 02:12

Jeg kan se at der er tale om et: NVIDIA Geforce 256.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 01-02-03 03:26

Hej NMR

Prøv engang at hente den seneste opdatering til dit grafikkort på www.nvidia.com. Den hedder vistnok [don't shoot me if I'm mistaken, please!] vers. 42.09...

Derudover opdateringen, da går jeg ud fra at du taler om skærmens opdateringsfrekvens??? Du går ind og højreklikker på din desktop eller dit skrivebord, og vælger det sidste faneblad "Indstillinger" og under "Avanceret" kan du regulere opdateringsfrekvensen. De fleste skærme [nu kender jeg jo ikke din præcise model] kan håndtere såvel 60 som 70KHz...

PSU'en er perfekt -- no problemos...

Prøv evt. at trykke DEL for at komme ind i BIOS, og så prøv at justere dine indstillinger direkte på skærmens knapper -- med lidt lykke og lidt held kan du finde en indstilling der IKKE flimrer...

Held og lykke fortsat -- og undskyld mit sene svar, denne gang.

Mvh

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 01-02-03 03:27

www.nvidia.com skulle der selvfølgelig have stået...

Sorry

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : NMR

Dato : 02-02-03 02:50

Hej Henrik.
Tak for svaret.
Jeh havde en anden skærm sat til spanden i dag, og der flimrede skærmen ikke. Jeg kunne sagtens se BIOS menuen. Så det må næsten være min skærm der er noget galt med?
Hvad skal jeg så opdatere, grafikkort?, "Skærm-drivere"?

NMR

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 02-02-03 03:01

Hej NMR

Ja, der er flere muligheder...
Muligvis findes der direkte drivere til din skærm -- og hvis ikke, kan du jo altid benytte den gammelkendte "Standardskærm (800*600)" eller "Standardskærm (1024*768)"
Med hensyn til grafikkortet, kan du jo gøre som jeg tidligere har skrevet -- hente den nyeste driver på www.nvidia.com
Held og lykke med projektet...

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : NMR

Dato : 02-02-03 17:00

Hej Henrik.
Skærmen er 100 % NONAME. Der står ikke engang et producent navn på den! Derfor tvivler jeg på at der findes direkte drivere. Hvordan benytter man den "gammelkendte"?
Kan en BIOS opdatering afhjælpe problemet?
Det virker jo fint når jeg slutter en anden, (og nyere skærm til)

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 100 point
Dato : 02-02-03 22:32

Højreklik på skrivebordet - vælg egenskaber - vælg avanceret
inde under skærm trykker du på skift
vælg standardskærm, først f.eks. den standardskærm med 800*600 -- dernæst 1024*768

Hvis ikke det virker er det sg* skærmen...

Men selvfølgelig kan det aldrig skade hvis Soltek har en ny BIOS på nettet.

Held og lykke.

Henrik, Slagelse

Godkendelse af svar
Fra : NMR

Dato : 04-02-03 00:04

Tak for svaret h_blunck.