/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Automatsikring i værksted
Fra : Mougli_97
Vist : 1607 gange
57 point
Dato : 29-08-07 12:49

Hej
Jeg har for et par dage siden fået installeret nedgravet kabel mellem mit hus og værksted (afstand ca. 20 m.). Elektrikeren sagde at det nok var en god ide at få installeret en automat sikring, men hvorfor ? Er det så en evt. fejlstrøm ikke mørkelægger hele huset men kun værkstedet ? og kan den installeres der hvor strømmen kommer ind i værkstedet ?

Mvh.

Christian Holmgren

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-08-07 13:04

Få en eltavle monteret med sikringer og hpfi relæ.
Så er værkstedet beskyttet.
Ja monteres på vægen ved indkommende kabel.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 29-08-07 13:22

Der er dog kun 230 v i værkstedet, til trods for at vi gravede 4 ledet kabel ned.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-08-07 13:51

Du blander to ting sammen!!!
HPFI relæet beskytter mod fejlstrøm
Aut. sikring beskytter mod overbelastning.

Hvis du sætter en aut.sikring på værkstedet, og får en fejlstrøm, mørklægger du stadigt hele huset.

Hvis du nu overbelaster, feks. med et svejseværk eller el-varme, er det kun aut. sikringen til værkstedet der tripper, i resten af huset, sker der ingenting.

Du fortæller alt for lidt, til at vi kan fortælle dig om, hvad der vil ske, i given situation.
Feks. hvor er kablet til værkstedet tilsluttet???

MVH

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-08-07 14:59

Selv om du ikke installerer sikringer er du stadigvæk beskyttet af HPFI og sikringer i huset.

Men det er rart at have sin egen sikringstavle i skuret.
Står du og fumler med noget som springer en sikring eller HPFI, så er det kun strømmen i skuret der ryger.

Du kan jo selv forestille dig hvor meget balade du får når sikringen eller HPFI´en ryger inden i huset når konen ser dårlige serier i fjernsynet....

Jeg betaler gerne sikringer m.m. for at slippe for at høre på det.
Men om det skal være automatsikringer eller alm. sikringer spiller ingen rolle.

Det det vil være smart hvis du har en 10A i skuret og en 13A i huset. Så er du næsten sikker på at den i skuret ryger først.
Man kan købe HPFI relæer til landbruget hvor man kan stille på følsomheden, køb evt. sådan en og gør den mere følsom end den i huset...

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 57 point
Dato : 29-08-07 16:50

Hej Mougli_97,

Den eneste fornuftige grund til at elektrikeren skulle anbefale en automatsikring, må være fordi at, kablet til garagen er tilsluttet en eksisterende gruppe, der allerede bliver brugt til den øvrige installation.
Fordelen ved en ekstra sikring er at, sikringen kan belastes mere uden at det giver problemer.
Det har som nævnt, intet med fejlstrøm at gøre.
Hvis man placerer automatsikringen i værkstedet opnør man den fordel at, man ikke skal rende så langt for at tænde igen(hvis man render tiere, så er det fordi man roder med ting, man ikke skulle rode med).

MVH Michael Holm
Aut- El-installatør

Med hensyn til thulins indlæg, synes jeg at, han skulle holde sig til at sælge kød og ikke slå nogle ihjel med sine gode råd om el
Hvis han lover det, så vil jeg gerne lade være med at give god råd om kød, da jeg ikke er slagter og ikke slår nogle ihjel med salmonella og lign

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-08-07 19:27

Og hvad er der så lige galt med dette forslag.
Citat
Det det vil være smart hvis du har en 10A i skuret og en 13A i huset. Så er du næsten sikker på at den i skuret ryger først.
Man kan købe HPFI relæer til landbruget hvor man kan stille på følsomheden, køb evt. sådan en og gør den mere følsom end den i huset...

michaelholm - hvad skal der så sidde af sikringer / HPFI relæ'er

Ved vi måske noget om grupperne i huset.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 29-08-07 20:50

Hej e.c.

Ved en korslutning eller større overbelastning, er der ingen ved, hvilken af sikringerne der brænder af først eller om de ryger på samme tid, ergo er denne løsning ikke noget værd.
Mht. et HPFi relæ, "hvor man kan stille på følsomheden", findes dette ikke, mig bekendt.
Men der kan selvfølgelig benyttes PFI relæer eller selektive fejlstrømsrelæer.
Dette er efter min vurdering en alt for dyr og unødvendig løsning på et relæ eller en sikring, der skal skiftes/tilkobles en gang hvert andet år.

MVH Michael Holm
Aut. el-instalaltør

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-08-07 21:28

Tja - så er der måske en del som skal lave om på installationerne, med mindre sikringer ude ved brugsstedet............................. eks. apparaturer med sikringer ved tilslutningsklemmerne.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 30-08-07 05:42

Njaaa.....
Michael har nu ret i, at der skal være meget større forskel på sikringsværdierne end 10 og 13 Ampere for at opnå selektivitet.
(Være sikker på at den ene sikring springer før den anden, når de sidder i serie)

Hvis det skal ha' nogen mening at monterer en sikring for værkstedet, skal værkstedet ha' sin egen sikringsgruppe (Og evt. fejlstrøms-relæ). Om det kan betale sig at få lavet, kommer jo helt an på kabelføringen og om det er et tilbagevendende problem ( Det med konen )
Der har vi jo for få oplysninger (om konen) at gå ud fra.
Gambrinus
(Uaut. El-installatør)

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 30-08-07 17:51

Hej Michael

Ja kablet som går over til garagen er koblet på en af grupperne på hpfi tavlen, i det tilfælde er det så en god ide med automat sikringen ?

Mvh.

Christian Holmgren

Godkendelse af svar
Fra : Mougli_97

Dato : 30-08-07 17:53

Tak for svaret michaelholm.

Mvh.

Christian Holmgren

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 31-08-07 18:53

Hej Christian,

Hvis ikke sikringen springer pga. overbelastning kan jeg ikke se nogen grund til at betale for en ekstra.

MVH
Michael Holm
Aut. El-instalaltør

Held og lykke med det...