/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rensning af pensler
Fra : rwo
Vist : 4441 gange
100 point
Dato : 24-08-07 20:43

Jeg renser penslen for grunder i terpentin, da jeg gerne vil bruge den samme pensel igen, når jeg skal male.

Men skal penslen stå i blød i terpentinen, eller skal den op og tørre, eller skal den lukkes inde i en pose eller skyldes i vand.... eller?

Jeg skal bruge den igen om to dage...

Og selv om farven fra grunderen sidder på penslen, selvom den er rengjort, kan jeg så godt bruge den til hvidt?

Kommentar
Fra : Copenhagener

Dato : 24-08-07 20:47

Den skal skylles i vand og hænge til tørre.

Hvis den er farvet, ville jeg bagefter IKKE bruge den til hvidt.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 24-08-07 21:01

terpentin til olie og vand til acryl

jeg har ladet penslerne stå i terpentin natten over af og til hvis de har været slemme og så op med dem og tørre - plejer bare at lade dem stå " med bunden op" til næste gang. (bedst hvis de hænger ned i terpentinen) - samme for acryl.

Indtørret farve kan for det meste sagtens bruges til hvidt - men ikke hvis farven ikke er tørret helt ind og det hvide skal være uden nuancer

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-08-07 21:26

Hvis grunderen er hvid kan du sagtens bruge penslen igen ellers ikke.
Skal det gøres grundigt med rensningen så skal der for terpentinbaserede malinger renses grundigt i terpentin og herefter i brun sæbe og vand.
Vandbaseret maling kan selvfølgelig nøjes med vand og evt. sæbe og vand.
Skal du male samme farve med en oliefarve på penslen dagen efter kan du faktisk sætte den i vand. Det gør malerne.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 24-08-07 23:27

Skal penslen bruges til samme job dagen efter, så kommer jeg en smule terpentin/vand (afh. af malingen) i en frysepose og pakker penslen ind (mindre vædske end ved at stille den i et glas).

Skal den renses helt, så bearbejdes olie-penslen godt med terpentin, Akryl-penslen i vand. Derefter kommes penslen i sæbevand (2-3 spk vaskepulver til 1 dl varmt vand). Vaskepulver har en speciel evne til at bære/løsne små partilker som farven er. Men pas på - så koncentreret sæbevand er skrappe sager. Ikke godt for øjnene eller sår på hænderne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-08-07 00:02

Det er ikke godt at lade pensler stå i blød for længe, de bliver ødelagte så de begynder at tabe hårene.

Penslen skal gøres godt ren i terpentin, derefter i noget sæbe......opvaskemiddel er det bedste. Det "masseres godt ind i penslen (også helt ind hvor hårene er gjort fast, det er nemlig vigtigt der ikke sidder noget tilbage og størkner derinde, da det forringer penslens evne til at holde på malingen.)......og derefter skylles med varmt vand....indtil der overhovedet ikke kommer mere farvestof ud af penslen heller ikke inden i den.

Selv om hårene er farvede af grunderen, kan du sagtens bruge den til hvidt bagefter.....det smitter ikke af hvis det kun er hårene der har taget farve og der ikke er mere maling i penslen.

mvh dova

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 25-08-07 07:53

Brun sæbe til at fjerne de rester der efter afrensning med terpentin.

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 25-08-07 11:09

Efter rensning i terpentin.Dyppes penslen i bremsevæske,herefter kan penslen opvares i årevis,rullet ind i papir eller plastic.Når penslen skal bruges skal den blot skylles i sæbevand eller fortynder.

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 25-08-07 12:44

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-08-07 13:42

velbekomme