/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Rødt tandkød
Fra : SillyconValley
Vist : 2467 gange
38 point
Dato : 24-08-07 12:19

Hejsa.

Skulle der være nogle, der har forstand på følgende problem, jeg har med min 2 årig main coon hankat:
Han har rødt og til tider hævet tandkød. Det er IKKE for det er "dårligt", tværtimod har han utrolig rene og flotte tænder, siger dyrlægen. Han bider sig til tider pga hævelsen. Nå men han har prøvet pencillin uden nogen effekt, og har også fået medrol i en lang periode, hvilket tog hævelsen, men bestemt ikke rødmen. Nu synes dyrlægen så at vi skal prøve at stoppe med medrol, hvilket jeg har gjort fra i går af.
Dyrlægen har flere teorier ang rødmen, kan være en slags allergi, medfødt svaghed eller ..... ja han siger, han aldrig har været ude for et lignende problem før. Muligvis vil det hjælpe at rive 2-3 tænder ud i den side, hvor tandkødet er rødest, men jeg er lidt i tvivl om hvad der er rigtigt. Hælder nok selv mest til at give ham medrol, som jo tager hævelsen, så han ikke bider sig, og så lade tandkødet være som det nu er. Så må jeg være meget obs på problemet, og se hvad der sker fremover.
Men har nogle et godt råd, eller har prøvet noget lignende, hører jeg gerne fra jer.

SillyconValley

Kommentar
Fra : akle

Dato : 24-08-07 12:44

Hej, - min datter har en Main Coon gennem flere år, også her var der store problemer med kattens tandkød (og dårlig ånde). Hendes kat blev behandlet med tabletter (medicinsk) samt tandbørstning, hvilket hjalp betragteligt. Informationen var, Main Coon katte er mange gange disponible overfor tandkøds-problemer. - I dette tilfælde hjalp det katten med behandlingen, dog skulle behandlingen være vedvarende. Her og nu kan jeg naturligvis ikke huske hvilken medicinen, men jeg vil da gerne spørge min datter ad. Lad høre, om du er interessere.

Der ud over vil jeg sige, din kat har tandkødsproblemer fordi dens tænder har for lidt at arbejde med. Rødt og hævet tandkød tyder på tandkødsbetændelse og begyndende parantendose. Giv kattens tænder noget at arbejde med, når katten skal have mad. Små køddben (med råt kød), lunser af forsk. stykker råt kød, rå fisk i stykker eller kogt kylling. Lær katten at bruge sine tænder! Vådfoder skal ikke være hakket eller findelt. Tørfoder er ikke et foder der motionerer tænder og tandkød, - uanset reklamefremstød og -løfter.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-08-07 12:55

Hold dig fra Medrol, hvis det på nogen måde er muligt. Det ødelægger katten indefra - og udefra.

Vi havde en Golden, der fik Medrol i flere år p.g.a. allergi. Hun blev kun seks år, da hun måtte aflives p.g.a. alle bivirkningerne. Da havde hun længe haft form som en tromle, og føltes, som om hun var en gummihund. Det var ikke almindelig fedme, men en af Medrolens bivirkninger.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dior

Dato : 24-08-07 13:49

Hej Valley.
Mine persers tandkød er ikke rødt,men alligevel lugter de fælt ud af munden...Jeg er lige startet på at give dem T/D fra Hills.Det er rigtig godt,og god "motion" for tænderneRådet er fra min dyrlæge.Måske skulle du også prøve det?Usundt er det i al fald ikke
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 24-08-07 13:51

Ps.Så vidt jeg véd kan T/D fra Hills,kun købes hos dyrlægen..Billigt er det ikke,men man betaler jo gerne for noget der er godt,til éns guldklumper
Hilsen fra dior.

Kommentar
Fra : SillyconValley

Dato : 24-08-07 15:09

Ifølge min dyrlæge så er KATTE, de dyre der tager mindst skade af medrol, men selvfølgelig ikke at foretrække, hvis det kan undværes. Ifølge min dyrlæge vil hverken tandbørstning eller anden foder afhjælpe problemet. Han har egentlig heller ikke dårlig ånde. Er glad og spiser også godt, så det er sgu et træls problem. Dyrlægen sagde i øvrigt at min kats immunforsvar var meget svækket, af en eller anden grund, når pencillin ingen effekt havde på ham. Har overvejet at få taget en blodprøve på ham.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 24-08-07 15:15

En rigtig god idé at du tager dein kat til dyrlægen for at få taget en blodprøveHan/hun er den bedste til at hjælpe i dette tilfælde.Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 24-08-07 15:16

Øh.."DEIN" ..er det ikke tysk....?? Det var en tastefejl..Jeg kan ikke tysk..Der skulle selvfølgelig have stået din kat..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-08-07 17:36

Dyrlægen kunne jo kaste spørgsmålet ud i en erfa gruppe under DDF.

Medrol er prednison og bestemt ikke noget rart medikament, men det kan dæmpe symptomerne på utroligt mange lidelser, som ellers ikke kan helbredes og det behøver ikke at betyde tidlig død for dyret.
Min hund (doberman) har fået Medrol i de seneste 10 år kun afbrudt af kortere pauser. Det var enten medrol eller aflivning viste det sig og da hunden var ca. 2 år da den fik det kan man vist ikke sige, at det har været livsforkortende.