/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
jordforbindelse
Fra : Dieter
Vist : 1394 gange
100 point
Dato : 13-08-07 14:26

Jeg har en 380 V installation hvortil jeg har tilføjet en stikkontekt til en glasovn.
1) skal jordforbindelsen være 2,5 kvadrat eller større ? (Har kun 1,5 kvadrat)
2) er det ok med almindelig ledning, eller skal den enten være ført i rør eller være PVIK ?
3) Hvordan måler jeg om jordforbindlesen er kraftig nok ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-07 14:29

Du er på ulovlig og farlig vej.
Vil du risikere andres liv, din uvidenhed
siger jo alt.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-08-07 15:09

Alle installatiner med 380(400) Volt, ka så vidt jeg ved, kun lovligt udføres af autoriseret installator.
Du har ikke nogen forsikringsdækning hvis det er en ulovlig installation der er årsag til ulykker

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 13-08-07 15:14

Nej, netop ikke. For ellers vill jeg bare gøre noget der falder mig lig ind !

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-08-07 15:28

normaltvis er den udført i 2.5 mm2, når det er til 380V, men principielt vil du få en fornøden jordforbindelse med en 1.5 mm2.

Den må ikke laves i blød ledning. Hovedårsagen til at man ikke bruger bløde ledninger er at de kan trævle og der ved have færre og færre ledere, med en 1.5 eller 2.5 mm2 kabel, vil den knække og forbindelsen være brudt. Det er nu mest aktuelt i de strømførende kabbler.

Du kan ikke selv se om din jordforbindelse er god nok, du kan godt teste om den virker, men som regelt skal du bruge noget udstyr som koster nogle tusinde kr. Så det er oftest nemmest at få en elektriker til at kontrollere det når du har fået samlet det hele.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 13-08-07 16:24

ØHHhh allerførst lyder det som om at du skal holde nalderne væk, men du kan da lige få et par råd!!!

Din jordforbindelse er normalt i (måler) tavlen !!!
Den SKAL være gul/grøn (med mindre det drejer sig om en ældgammel insttallation)
Du skal bruge den eksisterende jord.
Der må ikke bruges "lokal" jordforbindelse.
Normalt må der kun være 1 stk. jordspyd i din inst. (derfor er den normalt også ført ind i (måler) tavlen.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 13-08-07 17:05

Tak for svaret viskinge.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 13-08-07 17:06

Til Thulin: Jeg tror ikke man kan få gul/grøn ledning som blød ledning !
Er det ikke korrekt ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-08-07 17:09

Hej Viskinge.
Der kom et par fantastiske nyheder.

Hvordan laver man jordforbindelse i en målertavle? Jeg troede at det var en elektrode i jorden.
Hvad gør man hvis man ingen måler har ?.

Hvorfor må der kun være en jordforbindelse. Det kan være meget svært at undgå flere.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-08-07 17:12

JA ! Transor
Man skal lære, så længe man har en lever.
Gambrinus

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 13-08-07 17:31

Til Dieter:
Man kan sagtens få gul/grøn ledning som "blød" i alle kvardrater

Til Transor:
Læg mærke til, jeg skriver (måler) tavle. stort set alle har en tavle, hvor sikringer/HPFI relæ sidder i. Om måleren sidder her eller et andet sted er sådan set ligegyldigt.
Der laves normalt en forbindelse (1 X 2,5 mm²) mellem tavle og jordspyd. Fra tavlen spreder man så jorden ud.
På den måde får man kun 1 jordforbindelse/jordspyd, og er slet ikke svært at lave, bare man gør det rigtigt fra starten.

MVH