/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Luk porten med Hvaeelen
Fra : svendgiversen
Vist : 881 gange
100 point
Dato : 11-08-07 19:48

Hjemme i det sydvestlige Himmerland havde vi en dør, som vi lukkede med en slags rigel?

Forleden lavede jeg en tilsvarende lukke mekanisme på en havedør:
Et lille bræt med en skrue i midten, der kan drejes, så lågen holdes lukket.

Men da jeg kaldte den "hvælen" over for min nabo, der er Fynbo, rystede han på hovedet...

Er der nogen der kan genkende ordet ca. "hvæle" for en dreje lås?
Hvad er den korrekte betegnelse?? For hvilken type lås???
Og hvor i landet benyttes/benyttedes denne betegnelse????

Da der ikke sker meget lokalt i kandu her i agurketiden, Svend

Accepteret svar
Fra : 160643

Modtaget 100 point
Dato : 11-08-07 20:50

Hej Svend

Ordet "hvæel" er også hørt på Sønderjydsk, om en simpel lukkeanordning.

Og så er du helt forkert underrettet, det er nemlig dræbesnegle tid.

Venlig hilsen

Ove Ethelberg
6100 Haderslev

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-07 21:04

Selv bor jeg også i det Sønderjyske, nemlig i Sønderborg,
og ingen af mine naboer kender en hvæele...

Angående dræbersnegle så trives de her i nærheden, (og de nærmer sig)
men vi har ingen (endnu).

Vi bor lige over for Sønderskoven med en sø/sump, hvor der udklægges talrige frøer,
jeg tror (håber) det er dem, der holder bestanden nede her på Skovbrynet...

Hvad med også at opdrætte (formere) flere pindsvin?

Eller ophøje "dræber snegle ragout" til vort svar på "russisk kaviar"??
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : 160643

Dato : 11-08-07 21:24

Hej Svend.

Ordet "hvæele" har jeg også mest hørt ved ældre sønderjyder for 40- 50 år siden.

Jeg er nu ikke helt vildt plaget med dræbesnegle 1-2 stk. pr. dag, nogle dage ingen, mine Hjælper, nemlig Pindsvinet og Vinbjergsneglene og så selvfølgelig undertegnede holder dem ned, jeg bor også ved skov og ud til marker og der er der en del.

Så ikke mere dræbesnegl i aften
Venlig hilsen

Ove Ethelberg

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-08-07 20:45

Nu kommer vi i tvivl...

Først mente en kollega fra "Midt Sønderjylland": Syd for Billund, at Hwaelen var hegn,
og så sagde en anden kollega, her fra Als, at Hwelen rigtigt var tråd hegn...

Alle er jo en slags lås / indelukke, men kun det fra min hjemegn er vel dør-lokaliseret?

Hilfe,Help,Hjælp. Svend

Kommentar
Fra : 160643

Dato : 16-08-07 00:58

Hej Svend.

Dine kollegaer kan måske også have ret, nu da det bliver bragt på bane, har jeg også hørt det i forbindelse med hegnstråd, det kan måske være forskellige stavemåder?

Venlig Hilsen

Ove

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-09-07 19:09

Forleden fik min nabo besøg af en ældre ven fra Kolding egnen.

Da jeg viste ham min dreje lås på havedøren tæt på min nabos grund og spurgte hvad den hed, sagde han uopfordret en "væle", vist uden h?

Jeg har hørt at an kan købe færdige vrigle beslag til vindues hasper...
måske er der en forbindelse??

Men det er nu uden tvivl at en dreje lås af træ med en søm/skrue i midten hed/hedder en
Hvæle, Vhæle eller Væle både på Haderslev/Kolding og Skals egnen.

Jeg lader det stå ugen ud, Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-09-07 08:58

Tak for svaret 160643.

Kommentar
Fra : porse25

Dato : 17-12-07 21:46

til svend
det er helt rigtig at en værl er en lukkeanordning som man bruger/brugte til døre,luger låger og lignende,de er for svage til porte,værl er et dialektord og staves vel nok i synnejylland uden h,jeg er født og opvokset i sønderjylland og ved helt præcis hvad det er når jeg ser på en værl.

m.v.h.
p.25