/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
rejse
Fra : missjosephine
Vist : 718 gange
100 point
Dato : 11-08-07 12:47

hejsa.....kattevenner....
om et par måneder skal jeg ud på en laaaang køretur med misser......hun er ikke så glad for at være i sin kasse, hvilken kat er forøvrigt det og så er hun samtidig en meget følsom og saky kat....
er der nogen der har erfaringer med og eventuelt brugbare råd til, hvad jeg kan gøre for at mindske hendes for hende forfærdelige dyremishandlingsopfattende anstrængelser ved at skulle køre i bil i 2 døgn, 1800km. indespææret i en transportkasse...
min kasse er pænt stor, hun kan stå op op bevæge sig. havde forestillet mig at på trods, skal hun ha sele på, så hun kan komme ud og strække benene og tisse mm. og hun skal selvfølgelig også frigives, når vi skal overnatte.
hun er nødt til at komme med på denne køretur, da hun sammen med mig skal flytte til Italien, hvor hun skal til at lære at sige miauuuuuu på italiensk.....
håber nogen ved noget godt jeg kan gøre for at lette hendes pinsler......
tænker på at det jo nok er nødvendigt med noget beroligende fra dyrlægen.har nogen erfaringer med den slags?
mange kattejammerklager fra hendes mor.....j.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 11-08-07 12:52

Du sætter mis på et fly, og kører selv til Italien??

Kommentar
Fra : dior

Dato : 11-08-07 12:53

Trøste trøste..Det eneste råd jeg kan give dig,er at tage flyveren..Og så få én eller anden til at komme ned med bilen...Meeen,der kommer nok én med et bedre og brugbart rådOg i al fald held og lykke til jer begge

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 11-08-07 12:55

ved du hvad, det ville jeg aldrig kunne finde på at gøre...hun skal være i nærheden af mig, ellers går hun helt agurk.......hun er meget sky overfor fremmede og jeg vil ikke være fremme førend 2 -3 dage efter jeg kører fra danmark......da jeg skalha trailer med og vi ikke kan køre så forbandet stærkt med en sådan en bagpå.....hun skal være i nærheden af mig.,...
missers mor.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 11-08-07 12:56

nej....jeg skal ikke med nogen flyver.......jeg skal køre i min bil.
missens mor....
erfaringer ønskes fra andre der har prøvet det samme........

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 11-08-07 13:37

Jeg vil sige du skal give hende beroligende, det er nok den eneste mulighed der er.. Og på et tidspunkt vender hun sig nok til det.. Problemet med det beroligende er at katten stadig tror den er frisk og kan klare det hele, men hvis hun er i sin kasse, vil hun nok kæmpe lidt og så falde i søvn...

Det er en laaang tur, men positivitet, det skal nok gå... Godbidder, vand og trøst til frk Miss... ;)

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 11-08-07 13:44

ja, det er nok også det jeg ville snakke med dyrlægen om, når hun skal hen og ha den vaccine og pas, der kræves for et komme med ud at rejse...
jeg ville aldrig overlade hende til en flyvemaskine, med mindre jeg selv skulle med og det skal jeg ikke. måske en anden gang hvis jeg skal på besøg i dk. men jeg er og blir nu kør selv entusiast......jeg elsker at køe i bil ogsåselvom det tar længere tid end at flyve og i mange tilfælde er billigere...miauuuuuuuu fra moren.....j.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-08-07 14:40

Hej.
Jeg har kørt i bil med katte i bur til flere lande bl.a. Innsbrück, og det gik faktisk utroligt godt. Den første time var der en del miauven, men dernæst faldt kattene til ro og sov for det meste - dette UDEN noget beroligende middel. Nu er der også forskel på katte og deres temperament, derfor kan man ikke helt give en "opskrift" på hvordan man skal gøre. Én ting er sikkert; jeg ville ikke give en kat beroligende middel (medicin) med mindre jeg ved hvordan katten reagerer på medicinen. Katte reagerer nemlig helt forskelligt på denne medicin. Nogle bliver roligere, men andre bliver helt rebelske, ja til og med agressive! Sidstnævnte har jeg selv prøvet på én af mine katte. Det er nu heller ikke godt med denne medicin i to eller tre dage. (Prednisinol hedder medicinen, hvis jeg ikke husker forkert.)
Brug i stedet naturmedicinen Baldrian tabletter, hvis du er i stand til at give din kat tabletter. To til tre tabletter, hvor virkningen er ca. 4 timer, varierende fra kat til kat. Ulempen er bare at man skal give forholdsvis tit, men virkningen er i mildere grad end den anden medicin. Baldrian kan købes i Matas.
Hvis ovennævnte ikke er løsningen, så tag katten med i bilen uden nogle ekstra foranstaltninger end at sørge så godt for den som muligt i selve transportkassen. Når du har en så stor transportkasse til den, så lad katten blive på hele dagsrejsen i buret med en lille tissebakke, samt hæng en skål vand op i træmmelågen. Du gør katten mere urolig ved at tage den ud, for så tror den bare, at pinslen er over. Tag den kun ud når I skal sove for natten og tilbyd den kun mad på dette tidspunkt.
Dette tror jeg er mere humant for katten, skønt "pinen" i selve køreturen, og - det er jo kun en overgang. Lad være med at ynke den, men ros den, når den har været dygtig. På selve køreturen med katte, har det for mit vedkommende, været bedst ikke at snakke til katten, dvs. lad den ikke høre din stemme hele tiden, men prøv at holde mund mest muligt, i hvert fald hvis den selv miauver. Til sidst vil den også holde mund. Beroligende (klassisk) musik gør tit underværker, så brug bilradioen eller cd afspilleren. Dette gentages alle dage.
Mange gange er selve køreturen mest traumatisk for katte-ejeren end for selve katten.
Derfor, håndter hele seansen med fasthed og bestem røst, og snak ellers mindst mulig til katten, så den mærker og fornemmer, det er dig der bestemmer i denne (for katten) ubehagelige situation.
GOD TUR!!!
MVH Akle

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 12-08-07 14:55

hej...det lyder ret fornuftigt det du fortæller. jeg har jo aldrig prøvet dette før....
engang med min anden misser, prøvede jeg noget naturmedicin fra dyrehandlen, som skulle berolige den nytårsaften, da den var meget meget bange for larm og nytårsknald, men det virkede ikke på ham.....men baldriandråber på hans legetøj, gjorde ham, efter hans euforisende leg, ganske svag og han gik derefter i dyb søvn....
måske jeg skulle prøve på hende her.....godt nok virker dråberne jeg bruger på hendes legetøj ikke særlig søvndyssende på hende.....de virker åbentbart også forskelligt på kattene, men hun blir da euforisk, bare ikke søvnig....ja hun er en mærkelig kat.....sky og bange for alt.
hendes kasse er nu ikke så stor, at der kan stå en tissebakke i den, den er bare så stor, at hun kan bevæge sig og rejse sig op i den.
jeg tror ikke jeg tør andet end gi hende seletøj på alligevel i tilfælde af, at hun skalud af kassen.
men vil da snakke med dyrlægen om det i alle tilfælde når hun skalha sin rabiesvaccine og kattepas.
ciao og miau....miss.j.'s mor.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-08-07 18:48

Hej igen. Jeg mener en lille tissebakke med forholdsvis lav kant, sådanne nogle som man bruger på katteudstillinger. En dyrehandler har garanteret en sådan bakke? Mange katte kan lide at ligge i kattegruset også, da det køler. Baldriantabletter beroliger, men det sløver ikke på nogen måde, det tager bare toppen af det værste. Jeg har brugt tabletterne til nervøse katte på katteudstilling, hvor katten skal håndteres af fremmede mennesker. Sideløbende kan du også give katten noget legetøj med baldrian eller katteurt i, hvis den er glad for det.
Egentlig er jeg ikke glad for, du vil have sele på katten medens den er i transportkassen. Tror at katten vil føle sig mere i en tvangstrøje. Den kan også komme til at vikle sig ind i snoren. Køb heller en transportkasse med en lille åbning for oven, hvor man kan stikke en hånd ned. Hvis katten bærer halsbånd, kan du derved fæstne snoren i halsbåndet hver gang du mener den skal ud af kassen. Du kan se eksemplarer her. http://www.avifauna.dk/index.php?cPath=357_363
Muligheden er også at fylde noget kattegrus i den transportkasse du har nu, så kan katten tisse når den vil undervejs. Dette må du så rense med nyt grus når du holder pause til natten.
Overvejelserne og beslutningen er trods alt din egen.
MVH Akle

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 12-08-07 18:52

jeg vil altså ikke købe nogen ny kattekasse....den jeg har er en ret dyr og lækker en......grunden til at hun skal ha seletøj på er, at så er det nemmere at ta hende ud og sætte snoren på så hun ikke løber væk fra mig, hvilket hun med 100% garanti vil gøre......hun er ret sky.....og meget bange for alting....
men det med baldrianen vilje gnok afprøve en gang til....hun kan jo godt li det når dråberne er i hendes mus og den slags...me hun blir bare ikke sløv af det ligesom min gamle kat gjorde.....
miauuuuuuuuu fra miss j.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-08-07 22:10

missjosephine
Ja, du gør naturligvis som du selv synes. Transportkasse forslaget var jo nettop for at du kunne få hånden ind i kassen for at sætte snor på katten. For øvrigt er prisen jo ikke ret høj, ---- men som sagt, --- afgørelsen er helt din egen.
Hvilken race er det du har? En huskat eller ...?

God rejse!
MVH Akle

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 12-08-07 22:23

min kasse er ret ny faktisk....købte den netop fordi den er stor og man kan røre sig inde i den...en lækker italiensk en der kan sættes hjul på osv.....
jeg er til helt almindelige missekatteracer.hun er sort med et lille hjerte på halsen.....meget tykpelset og en vidundelig dejlig lang hale og flotte lange knurhår.
jeg har altid haft helt alm. katte. min forrige var en lækker flot rød hankat.ret speciel. den med den helt mørke spids på halen og M i panden.alle tegn på at hen var i den engelske røde katterace.desværre måtte han aflives da han var bare 7 år pga diabetes.han fik vand i lungerne og var ved at dø i armene på mig.....surt surt surt..han var meget meget dejlig. havde fået ham da han var 2 år.skøn misser der gik med mig i vaskekælderen og i gården for at hænge tøj op eller når je gsad derude sad han i vinduet og ville hentes og når så jeg hentede ham løb han ind igen og satte sig op i vinduet og miauede fordi han ville ud....me han kunn eselv komme ud til mig, men han ville hentes og så rendte han ind igen..han var fjollet....hende her vil ikke ud.blir bange for alt.gider godt sidde og kigge ud ad vinduet samme med mig eller alene når jeg lufter sengetøj....ellers ikke.
den gamle gik der 2 minutter efter jeg havde åbnet vinduet, så skulle han op og kigge og snuse.
nej..katte er godt nok forskellige......alligevel er min josephinemis dejlig og lækker.....og jeg ville ikke undvære hende på trods.....
hendes mor j.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-08-07 22:53

Tak for din lille historie. Ja, katte er helt deres egne og ikke to er ens.
MVH Akle