/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Opstart af virksomhed
Fra : ibenib
Vist : 3107 gange
178 point
Dato : 08-08-07 22:26

Er der nogen der har nogle ide eller forslag til hvordan man forholder sig når man skal starte en lille is/snack/slik butik der er på hjul, altså en rullende isbutik og også regler for dette...?

Kommentar
Fra : blank

Dato : 08-08-07 23:50

Jeg vil anbefale dig, at tage forbi www.amino.dk

Siden er for iværksættere der gerne giver gode råd og vejledninger baseret på deres egne erfaringer.

Eller eventuel her: http://www.startvaekst.dk/ (kender ikke siden)

Ellers er her lidt læsestof: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=137721 eller http://www.skat.dk/display.aspx?oId=365119&vId=201053&indhold=1 eller http://www.naeringsbasen.dk/ (omkring salg af fødevarer)

Men der findes mange sider. Gå ind på google og søg (virksomhedsstart, iværksætter, egen virksomhed mv)

God fornøjelse og held og lykke

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-08-07 07:22

Hvis det er en mobil enhed, som du påtænker at flytte, - så skal du sikre dig ved det lokale politi, at du må opstille enheden der, selvfølgelig kun hvis det er på offentlig sted. Men du har jo også den mulighed at du køber dig standplads, ved torvedag eller på markedspladser. Endvidere kan du lave aftaler med allerede etablerede forretninger, ved at opstille din bod på deres grund, og evt. betale et gebyr for dette.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-08-07 08:57

og denne www.lumia.dk

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 11-09-07 17:23

Jeg mener og ha’ set din idé på Amino – så mon ikke du allerede er en del af det Forum??

Uanset hvilken butik du vil opstarte – så er der nogle fundamentale forudsætninger der skal være på plads, så kig her…

Iværksætterens 10 bud…

1. Start sammen med andre
Find allerede fra starten partnere med kompetencer, som komplementerer dine egne - og helst personer med ledelseserfaring. Det betyder også, at du må være realistisk om dine egne styrker og svagheder. Ellers får I ikke samlet de fornødne kompetencer. Ansæt en professionel ledelse, når det er nødvendigt.

2. Gå efter præstationen frem for pengene
Overvej dine bevæggrunde for at starte virksomhed og lad dig motivere af ønsket om at skabe noget ekstraordinært. Ambitioner om penge og kontrol er sjældent nok.

3. Start med en forretningsplan - og brug den
Sørg for at arbejde efter en velgennemtænkt forretningsplan, der løbende justeres i forhold til udviklingen i markedet. Strategien og målsætningerne for virksomheden skal hele tiden være på plads.

4. Fokusér på markedet fra start - og gå internationalt
Hav fokus på markedsføring og salg fra starten. Det er vigtigt at være meget lydhør over for feedback fra markedet og sørge for at indarbejde det i produktudviklingen. Inddrag kunder, konkurrenter, samarbejdspartnere m.m. i produktudviklingen, så du er rustet til internationalisering.

5. Skab struktur og klarhed over beslutningsprocesserne
Du er ansvarlig for at skabe gode beslutningsprocesser, som optimerer ressourceallokeringen og skaber rammerne for at træffe beslutninger på et kvalificeret grundlag. Hav allerede fra start fokus på struktur og processer, herunder økonomistyring.

6. Start med at skaffe penge nok
Rigeligt af kapital fra virksomhedens start giver ro til at koncentrere sig om at udvikle virksomheden frem for at bruge ressourcer på at rejse kapital hyppigt.

7. Start med slutningen i sigte
Hav en exitstrategi for, hvordan du giver investorerne deres investering tilbage med et rimeligt afkast. Og sørg for at give exit en fremtrædende plads i den løbende forretningsudvikling, så du er klar til at tage chancen, når den byder sig.

8. Vær selektiv med investorer og bestyrelse
Lav en ønskeliste til kompetencer hos investorerne og bestyrelsen. Inddrag personer med godt kendskab til dit produkt og dit marked og sørg for, at der også er viden og erfaringer inden for øvrige discipliner af virksomhedsudvikling - økonomi, finansiering, ledelse og strategi. Vær ikke bange for at betale meget for at få tilført de rigtige kompetencer - kvalitet koster.

9. Indgå strategiske samarbejder
Gå efter at opbygge strategiske samarbejdsaftaler med markedets større veletablerede aktører, som kan understøtte forretningsudviklingen.

10. Byg et stærkt netværk - og brug det
Succes for din virksomhed kræver adgang til et bredt netværk. Find og dyrk kontakter, der kan åbne døre til de rette personer og virksomheder f.eks. hos potentielle samarbejdspartnere og kunder.

Det er ikke for at ta’ modet fra dig – men det er altså hamrende vigtigt at du har tænkt tanken til ende, og fundet løsning på diverse problemstillinger…

God fornøjelse med arbejdet samt virksomheden.