/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Usb flashdrev, Fat eller Ntfs
Fra : Sunnyman
Vist : 1112 gange
25 point
Dato : 05-08-07 13:39

Er der fordele ved at ændre sit Usb drev til NTSF ?

Eller ulemper ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-07 14:53

Kan du formatere usb drev til NTFS ? Hvis du kan så vil du ikke opleve nogen forskel, FAT32 er udmærket til disse drev, det er kun med meget store drev, at det kan være en fordel at have NTFS

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-08-07 15:04

Ulempen vil være at du ikke kan læse fra den på fx. Win98, hvis du skulle få brug for det.
Fordele igen umiddelbart

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-08-07 15:05

Ja o.v.n jeg var også lige i tvivl om det overhovedet lod sig gøre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-07 16:02

Når jeg vil formatere en usb stik, får jeg kun mulighed for at vælge mellem FAT og FAT32, derfor skrev jeg først
Citat
Kan du formatere usb drev til NTFS ?
jeg kan ikke med Windows XP pro

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-08-07 16:13

o.v.n. jo det kan man faktisk godt... hvis man "fjoller" i det, som jeg engang kom til. Da havde jeg min 4GB USB2 stick siddene i en PC hvor jeg installerede Win XP Pro + fjernede og oprettede ny partition. Her blev min "stick" opfattet som en Hard Disk, og jeg fik samme muligheder som når der er tale om STORE HD.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-07 16:20

Citat
jo det kan man faktisk godt...
jeg bliver klogere for hver dag der går

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-08-07 16:27

Ja man skal bare klokke i det (af skade bliver....)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-08-07 16:55

Jeg kan ikke
H-klik på denne computer > administrer > diskhåndtering
H-klik på partitionen > formater > her kan jeg vælge FAT og FAT32

Der er ingen fordele ved at ændre til NTFS, som jeg ser det.

Ulempen kunne være at en comp med win 2000 eller XP kører med FAT32 og så kan den stick ikke læses.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-08-07 17:20

Eksperimenterede lige med 4 stk. 4Gb sticks.....

INGEN af dem kunne NTFS formateres......

Så mon ikke "fejlen" blot er sket fordi du "glemte" at fjerne den under installationen

Accepteret svar
Fra : santashooter

Modtaget 25 point
Dato : 05-08-07 17:28

Den eneste fordel der skulle være ved NTFS, skulle være at der kan dine filer være større end 4 gb stykket. det kan den ikke på en FAT eller FAT32 disk.
men idet det er de færreste USB sticks der er så store kan jeg ikke se hvorfor det skulle være en fordel.
men hvis du absolut gerne vil gøre det,
kan du kigge på linket her. undskyld det er på engelsk men kunne ikke finde andet til dig.
håber nogle lidt mere inkarnerede pc-brugere vil oversætte det til dig, hvis det bliver nødvendigt.
http://blogs.msdn.com/oldnewthing/archive/2004/04/05/108205.aspx

håber det løser dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-08-07 18:51

Nu kan jeg godt formatere med NTFS.
Jeg fulgte lige santashooter's link og ændrede egenskaberne for min stick.
Nu skal den afbrydes før sticken tages ud. (sat i egenskaber > politiker)
I diskhåndtering kan jeg stadig ikke - men i denne comp kan jeg H-klikke på stickken og formatere i NTFS

Godkendelse af svar
Fra : Sunnyman

Dato : 05-08-07 22:38

Tak for svaret santashooter.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-08-07 10:17

Måske lidt mere af interesse på disse link(s), nu hvor spørgsmålet er besvaret
Citat
FAT
File Allocation Table.
Et system, som kortlægger filers fysiske placering på disken.
FAT 16 (16 bits) eller bare kaldet FAT
Betegnelsen for filsystemet, som MS-DOS & Windows 95 anvender.
FAT partitioner kan max. være 4GB. Men grænsen er ofte mindre for C-drevet, 428 MB eller 100 MB afhængig af den aktuelle version af DOS. Max filstørrelse på 2GB
FAT kan naturligvis også benyttet af NT- baserede systemer. Men i NT er NTFS dog meget bedre
FAT-32 (32 bits)
Anvendes af Windows 98 og Windows ME
FAT 32 partitioner kan max. være 32GB. Max filstørrelse på 4GB
Fat 32 kan benyttes af Windows 2000 & senere NT- baserede systemer (f.eks. Windows XP). Men i NT- baserede systemer er NTFS dog meget bedre.

Citat
Hvad er NTFS
New Technology File System.
Et filsystem, som (formodentlig) bygger på HPFS, der var lavet i samarbejde med IBM til OS/2.

NTFS understøttes af de Windows-systemer, der er baseret på NT:
Windows NT
Windows 2000
Windows XP
Og højst tænkeligt efterfølgere.
Endvidere af (i det mindste) nogle Linux distributioner, f.eks. Mandriva 2006 & 2007, Edubuntu, Kubuntu & Ubuntu.
NTFS giver bedre sikkerhed mod tabt data end f.eks. FAT & HPFS
Man anvender Diskhåndtering i aktuelt operativsystem til håndtering af NTFS partitioner. NTFS findes for øvrigt i forskellige versioner (een for NT / 2000 og en nyere for XP) og en "gammel" Windows kan ikke læse en nyere version af NTFS
Vil man fjerne / slette NTFS, kan det gøres med FDISK eller et lignende program eller Low Level Format.
Se evt. meget meget mere på http://www.ntfs.com (engelsk).

NTFS understøttes IKKE af følgende:

MS DOS (alle versioner)
Windows 3.X
Windows 95
Windows 98
Windows ME
Ikke- Microsoft operativsystemer, OS/2, OS/2 Warp, Solaris og lignende, ældre Linux distributioner.

Mere: (dual boot, Linux + Windows på samme PC)
Mine Linux versioner læser også mine NTFS- partitioner i Windows XP Home.
Jeg vil ikke skrive på NTFS med min Linux, men anvender en USB-stick til de filer, som jeg vil overføre fra Linux til Windows.

Kilde: http://www.praestkjaer.dk/dk/a.htm