/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Latin
Fra : LKMortensen
Vist : 393 gange
240 point
Dato : 03-08-07 13:22

Er der ikke nok noget der kan hjælpe mig med at oversætte følgende til latin?
Det er til en tatovering. Har et forslag til hvad det kan være, men er langt fra sikker på at det er rigtigt, hvilket jo er ret vigtigt:)
Der er to sætninger, da jeg ikke er sikker på at den ene kan oversættes:

Rainbow to the stars: Pluvia ad astra

Jeg er min egen herre: Ego sum Dominus

Håber meget på hjælp.

Mvh Louise

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 03-08-07 14:34

Det er mange år siden jeg har haft latin, men hvis pluvia betyder regnbue og astra er stjerner og ikke stjerne, så ser det rigtigt ud. Men ego sum dominus betyder vel kun jeg er herre. Har du selv latin?

Kommentar
Fra : LKMortensen

Dato : 03-08-07 16:00

Hej. Nej kan nemlig slet ikke latin- matematisk student:)
Venner har hjulpet mig so far, men skal jo være sikker på at endelser osv er rigtige, sør det kommer på for ever:)

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-08-07 21:14

Latin er et par år siden, men:

Dominus = herre... Er det ikke maskulin?

Er der noget, der til en pige kunne hedde domina i stedet?

Hvad med at spørge latin-læreren, for at være 100 % sikker?

Kommentar
Fra : LKMortensen

Dato : 04-08-07 09:57

jo men har jo ikke en latinlærer i baghånden:) hvor finder jeg en?
Har skrevet til en lektor i latin, men vedkomne har ikke svaret endnu. det er 3 dage siden...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-08-07 10:25

Hvis du tænkt dig, at den skal vare hele livet, så gør det vel ikke noget at vente et par dage for at være sikker på, at det er grammatisk korrekt...?

Kommentar
Fra : LKMortensen

Dato : 04-08-07 10:43

øh jo. det er jo ligesom også det jeg gør...

Kommentar
Fra : amdam

Dato : 04-08-07 17:10

Her er mit forslag til oversættelse af den første sætning:

Rainbow to the stars = Ad astra pluvius arcus

Kommentar
Fra : LKMortensen

Dato : 04-08-07 20:47

Jeg har du fundet ud af på en tysk hjemmeside:

Jeg er min egen herre= Egu sum ipsius dominus

Kan nogle be/afkræfte?

Kommentar
Fra : LKMortensen

Dato : 04-08-07 20:48

hov rettelse:

Ego sum ipsius dominus

Annuller spørgsmålet
Fra : LKMortensen

Dato : 15-08-07 23:56

Der er ikke blevet svaret på noget i lææænge, og de svar jeg har fået kunne ikke bruges:)