/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Acer Aspire Kan ikke boote
Fra : leif0149
Vist : 631 gange
200 point
Dato : 03-08-07 11:21

Hej.
Sidder og sveder over sønnens bærbare.
Under den nromale bootsekvens går maskinen i stå med følgende fejlmeddelelse:
Windows\system32\config\system mangler eller er beskadiget.

Jeg har som foreslået forsøgt at reparere med installations-CDen (efter at have skiftet bootsekvens, forstås), men her går CDen i stå, og der dukker samme meddelelse op, når maskinen har forsøgt at boote fra CDen (og ja, det er en bootabel CD).

For mig lidt af en udfordring, men er der nogen, der har forslag?
VH
Leif

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-08-07 11:33

Husker du lige at trykke på en tast når den beder om det, lige i starten.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-08-07 11:36

microsoft egen forklaring og vejl.
http://support.microsoft.com/kb/307545/da

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 03-08-07 12:06

Hej DK og e.c.
Tak for jeres kommentarer.
Jeg har ikke forklaret mig ordentligt.
En stor del af problemet er, at jeg ikke kommer til skærmbilledet, hvor jeg kan vælge at reparere.
VH
Leif

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-08-07 13:41

Computer står til first boot = CD
Når den kigger på XP CD forventes der evt tryk på en tast for at boote på XP CD
Og det sker lige i starten.

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 03-08-07 15:37

Hej e.c
Tak for endnu et forsøg på at hjælpe mig.
Jeg skal lige nævne, at jeg aldrig kommer til noget skræmbillede fra Win XP.
Skærmen er sort til der kommer fejlmelding (den tidligere nævnte).
Jeg har forsøgt undervejs, mens CDen læses at trykke på mange taster, og forskellige steder i bootsekvensen, men lige lidt har det hjulpet.
M v h
Leif

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-08-07 18:44

Ok - så er det nok ikke en boot XP CD du har.
Så skal du bruge en Boot Cd som kan starte den XP
Eller hvis comp. har diskettedrev skal du bruge 6 stk XP startdisketter.
Jeg kan ikke huske hvor du kan hente en boot CD

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 03-08-07 20:24

Hej e.c.
Jo, det er skam boot-CD. Jeg har flere.
Det er jo netop derfor, jeg er rådvild.
Hvis det bare var en traditionel reparation, så var det til at overskue.
Jeg har jo heller ikke adgang til f-disk funktionen eller chkdsk, så det virker uløseligt, og lettere uforklarligt, hvad der er sket.
Måske en ny harddisk, men vil nu helst undgå det
Tak for dine forsøg.
VH
Leif

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-08-07 20:27

Du har mange boot CD.
Kan du få dem til at vise sig hvis du booter med dem.

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 04-08-07 10:04

Hej e.c.
Jeg forstårikke, hvad du mener.
Når jeg forsøger at boote, snurrer drevet lystigt i nogen tid, men så slår maskinen åbenbart over på harddisken (uden der er kommet muligheder for valg af eks. reparation) og den føromtalte fejlmeddelelse kommer frem.
VH
Leif

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 04-08-07 17:34

Når du har prøvet med adskillige boot-CDer/recovery CDer(hvad vi nu skal kalde dem) - stadigt uden den gider boote - tyder det umiddelbart på, at din harddisk devsærre har levet sit liv... Man KAN nemligt ikke bare køre win fra CDen. Det havde man til gengæld kunnet fra et USB-stik/CD, der havde været stort nok - og hvor filerne var pakket ud..

Har du prøvet at tjekke en kammerats bærbare harddisk, sætte den i, og se om man kan boote op fra den ? Så ved man, det ikke er andet en harddisken.
Og så kan det vist bedre betale sig at købe en ny bærbar...heller ikke altid man kan få "gamle" harddiske...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-08-07 21:22

Selvfølgelig kan man få harddiske til bærbare.....................hvis det overhovedet er fejlen.

Kommentar
Fra : ebbe4u

Dato : 22-08-07 23:43

se evt. forum'et på http://laptopworld.dk/forum/
Der er flere hard core laptop folk

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 23-08-07 06:10

Hej ebbe
Det prøver jeg.
Havde så småt opgivet og villet indlevere til rep. Men, det man kan fikse selv (med god hjælp forstås) er nu sjovere.
VH
Leif