/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
xp langsom i opstart
Fra : JonasHansen
Vist : 3806 gange
100 point
Dato : 26-07-07 23:04

Hej
Jeg har en computer med følgende opsætning:

1GB kingston value DDR2 ram
Maxtor DiamondMax 250 GB harddisk (brugt plads 26,65 GB)
Club 3D GeForce PCI-E 7600GT Grafikkort
intel pentium D CPU 3.40GHz
og et ASUS bundkort jeg ikke kan huske hvad hedder.

Men mit problem er at den er ekstrem langsom til at starte op f.eks. Den der blå streg der kører hen over skærmen når windows xp starter kommer flyvende forbi helt op til 35 gange.
Er det helt optimalt ?

Hilsen Jonas

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 110 point
Dato : 26-07-07 23:12

jeg tror du har for mange programmer der starter op sammen med windows og inden de er indlæst går der jo tid. Næste gang den er startet op så prøv at gå ned i
Start - Kør - (skriv - msconfig) - Vælg Faneblad Start - Fjern flueben ud for de programmer du ikke ønsker starter op sammen med Windows - OK - Genstart - Efter genstart kommer der en skærm der siger at du har været i system bla bla bla, bare sær flueben i nederste felt (ellers kommer den skærm op ved hver opstart) Nu skulle du have en mærkbar hurtigere opstart.

Ellers må du igen med oprydning.
Start - Alle programmer - Tilbehør - Diskoprydning - Vælg drev - Sæt flueben i dem alle - Ok
Derefter diskdefragmentering
Start - Alle programmer - Tilbehør - Diskdefragmentering - Vælg drev

Hvad med antivirus program hvad for et bruger du der.

Kommentar
Fra : ch1quita

Dato : 26-07-07 23:15

Hmm, hvis du er frisk så formaterer du. Er du ude efter max ydelse anbefales det at du formater en gang hvert halve år. Du kan dog også gøre noget lidt næmmere.

1. Kør en msconfig: Start --> Kør --> Skriv: msconfig Her dukker så en masse programmer op fanebladene Start og Tjenester. Her finder du så de programmer du kender, og som du godt kan undvære starter op. Jo flere programmer desto længere opstart ;) Hvis du er lidt frisk kan du også prøve dig lidt frem, hvis det går galt må du jo bare lade programmet starte op igen.

2. Kør en diskfragmentering: Start --> Tilbehør --> Systemværktøjer. Kør denne guide. Det er lige til at finde ud af, og på min maskine gør sådan en tur 4 gange om året virkelig underværker.

Held og lykke :)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-07 23:16

ch1quita

rimelig enighed hva.

Kommentar
Fra : JonasHansen

Dato : 26-07-07 23:29

Hej
Det er ikke et halvt år siden jeg formaterede den sidst.
mit antivirus program er bullguard..
men det er ikke kun i opstarten den er langsom f.eks lige nu sidder jeg og skriver dette og hører musik.. altså det er kun internet explorer og winamp der kører og musikken hakker.. men så snart jeg lukker internettet spiller det helt fint.. det begynder os at hakke selv om jeg bare åbner "denne computer" eller "dokumenter".

kan det virkelig passe at jeg skal til at formatere den igen ? haha

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-07 23:33

jeg mener heller ikke du skal formatere med at du skal rydde op.

Hvad med snavs/spyware på pcen har du tjekket for det. Ellers finder jeg lige et godt program til dig du kan hente.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-07 23:35

Er der nogle gule spørgsmålstegn i enhedshåndtering. Det indikerer forkerte drivere

Kommentar
Fra : JonasHansen

Dato : 26-07-07 23:35

har både bullguard, Ad-Aware, Ad-Wach, ccleaner. og har lige kørt det hele.. så den burde bære ren for alt den slags skidt.?

Kommentar
Fra : JonasHansen

Dato : 26-07-07 23:37

Niks ingen gule spørgsmålstegn ?

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 26-07-07 23:37

Tryk Ctrl - Alt - Delete , så får du joblisten frem. Se om der er nogle processer der bruger meget CPU

Kommentar
Fra : JonasHansen

Dato : 26-07-07 23:39

det eneste der har et højt cpu brug er "aktiv systemproces"

har et Cpu brug på mellem 1 og 20 % lige nu.. alt efter om jeg skriver elle bevæger musen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-07 23:40

og hvis der er snavs så prøv lige dette så kommer der kyndige personer og hjælper

http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=9

Kommentar
Fra : JonasHansen

Dato : 26-07-07 23:42

tak for hjælpen.. jeg forsøger mig lidt frem.. ellers må jeg jo bare formatere skidtet haha

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-07 00:01

Aktiv systemproces er høj når computeren kører tomgang, den langsomme indlæsning kan være et problem med disken, prøv at højre klikke på dit C drev og vælg Egenskaber - fanebladet Funktioner, og klik på Undersøg nu, der skal du sætte markering både i Ret fejl i filsystemet automatisk og Søg efter/ genopret beskadigede sektorer, klik Start der kommer nu en meddelelse om at at kontrollen ikke kunne udføres og om vil planlægge kontrollen til næste gang Windows starter, det klikker du Ok til og genstarter, du skal også regelmæssige defragmentere dit drev, dette sammen med oprydning og begrænsning af programmer der starter sammen med Windows burde gøre opstarten hurtigere, til slut et tip: Hold Ctrl tasten nede mens Windows bliver læst ind, hvis du engang imellem vil hurtig igang

Kommentar
Fra : leob

Dato : 27-07-07 09:12

Jeg mener, det er en almen erfaring at operativsystemer "sander til". Det går hurtigere, hvis man lægger nye programmer ind selvom man efter test sletter dem igen, men sander til, det gør det under alle omstændigheder.
Løsningen er at rense som flere er inde på og derefter at geninstallere styresystemet igen (uden formattering). Når det er sket skal man "bare" opdate styresystemet medens programmer og dokumenter ikke er ødelagt.
Det er dog altid godt at tage en fuld backup af systemet inden re-installation.
leob

Kommentar
Fra : JonasHansen

Dato : 29-07-07 18:27

kunne ikke rigtig få noget af det til at virke.. så jeg lavede en backup cd og formaterede skidtet og nu kører den sku som en drøm igen

Hilsen Jonas

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-07-07 21:18

Tja iblandt er det løsningen så godt den kører igen

Godkendelse af svar
Fra : JonasHansen

Dato : 30-07-07 12:57

Ja det er jo rigtig nok..
men tak for hjælpen