/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Sandisk Memory Card
Fra : ppk
Vist : 1074 gange
353 point
Dato : 25-07-07 22:27

Hej

Jeg sidder med et SanDisk Memory Stick Pro Duo på 1 GB, som bruges til et Sony Digital camera.

Problemet er nu det, at jeg via computerens kortlæser har fået overført alle billederne. Herefter ville jeg så slette samtlige billeder på kortet, men mit Windows Vista gik i sort med det resultat at jeg nu ikke kan få kortet til at virke igen.

Med kortet i cameraet siger den fejl hvis jeg vil tage et billede, og i kortlæseren på putteren ville jeg så formatere kortet så det skulle virke igen. Men ak nej, formateringen kunne ikke udføres.

Så nu kunne jeg godt tænke mig at vide om der er nogen andre måder at få det op at køre igen, måske kunne man på en eller anden må pre-formatere kortet, eller hvad ved jeg.

Hjælp ønskes! der skulle jo gerne kunne tages flere feriebilleder.

Hilsen
PPK

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-07-07 22:28

Hukommelses kort bør formateres i kameraet

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 25-07-07 22:32

Hej o.v.n.

Dette kan jeg desværre ikke gøre NU!
den nægter alt.

PPK

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-07-07 22:38

Køb et andet kort, nej vent til der kommer en som ved hvad du skal gøre

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-07-07 22:39

Ja både slettes og formateres i kameraet.
En formatering i XP eller vista, kan du risikere at det bliver formateret i NTFS, og så er du straks ude i de bagerste rækker på lars tyndsk*** marker.
Så husk altid, kun at kopiere billederne over på PUTdyret. Så skal kortet tilbage igen i KAMERAten og formateres, så det er klar til nye oplevelser.
Iøvrigt kan du købe et par nye 1 GB kort for ca. 70-80 kr. pr. stk. inde på QXL auktionen.

Jeg har selv købt en del af dem, både på 1 og 2 GB, til vores kameraer og GPS. Og det er endda High Speed kort. Så klik ind her og se!

http://my.qxl.dk/search/search.asp?txtSearch=SD&Catg=21074&onlynewauction=0&CategoryType=0&ArticleType=0&InTitleAndDesc=1&catalog=5&Adv=1&pagesize=30&ViewType=0

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 25-07-07 22:46

Selvfølgelig kan man bare købe et nyt kort! men det ville da være sjovt hvis man kunne få det "gamle" til at køre igen.

Det er jo for simpelt bare at kassere, man kunne måske lære nogle nye ting ved at eksperimentere med det gamle.

PPK

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-07-07 22:53

Jamen det har du ganske ret i!
Men det er nu rart at have et ekstrakort eller to, og især nu hvor de er blevet så billige, at de er til at komme i nærheden af, selv om de er bundtet med et dusin i hver!

Det er jo ærgeligt at stå med et kort som pludseligt strækker.

Min datters ene SD kort vil heller ikke lade sig formatere hver gang. Det skyldes dog den dårlige kontakt som sidder i siden af kortet og beregnet til at skrivebeskytte det. Denne kontakt er ikke særlig stabil i længden, så undlad at bruge den for meget!

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 25-07-07 23:39

Har et lidt tilsvarende problem med et Sandisk Duo pro 1GB:
Virker fint i kameraet, men ved tilslutning til PC - enten med anvendelse af kameraet som 'usb-drev' eller ved at stikke kortet i PC'en, så 'forsvinder' samtlige filer (kortet ses stadig, men tomt på PC'en). Sluk + tænde virker som regel et stykke tid. Benyttelse - også til display - i kameraet virker altid.

Det skete efter at have ligget i tasken en dag ved 46 grader - og sikkert mere efter at tasken havde ligget i solskinnet. Stadig problemer efter at have ligget i airconditioneret rum natten over. Nå, nu er jeg hjemme i regnen, så måske falder det helt på plads af sig selv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-07-07 23:46

Køb et andet kort, du kan ikke redde det når hverken computer eller kamera kan genkende informationerne på det.

Men husk til en anden gang:

KUN kopiere billeder fra kortlæser/kamera over i computeren...ikke noget med at hente eller flytte billederne.

Lad være med at formatere kortet...både via computer/kortlæser eller i kameraet.

MEN slet kortet hver gang og KUN i kameraet.

Hver gang du formaterer mister kortet en smule kapacitet

Og der sker aldrig uheld med kortet ved ovennævnte fremgangsmåde.......jeg har brugt et 1 GB kort hvor der kan være 400 billeder på ad gangen....til over 30000 billeder.....så kan du selv regne ud hvor mange gange kortet er blevet slettet

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 25-07-07 23:55

Fik lige kigget lidt rundt på nettet, og fandt noget på SanDisk`s side om et program der skulle hedde Digital Photo Rescue!

Mon dette kunne genskabe billederne på kortet? så man derefter måske kunne formatere det i cameraet?

PPK

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-07-07 00:03

http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=375

Du kan da prøve, men jeg tvivler på det kan lade sig gøre.

Og du bør ikke FORMATERE kortet i kameraet, men kun SLET ALLE BILLEDER

Hvis altså det lykkes at få det til at virke

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 26-07-07 00:15

Hej.
Du kan jo også forsøge dig med de to programmer fra PCinspector.
PCinspektor smartrecovery og PCinspector filerecovery (sidstnævnte i dit tilfælde).
Lette at bruge, meget effektive og .....Gratis, og lovligt gratis.
Find dem på nettet.
Et alternativ kunne være en f-disk på dit kort, når det nu er gået i sort.
Har forøvrigt haft samme problem med et 2GB Kingston SDkort, som nu ligger hos forhandleren, der har oplyst, der IKKE er fjel på kortet. Han kan dog hverken formatere kortet eller finde filer på det.

VH
Leif

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 26-07-07 08:05

Hej leif0149

Har lige et tillægs spørgsmål, hvordan bruger man f-disk i Vista????

Jeg har nemlig også overvejet denne mulighed, men har ikke lige styr på hvordan man gør når det er i Vista. Da jeg mener at f-disk kun fungerer i DOS mode.

PPK

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-07-07 08:52

Sjovt nok kan jeg formatere mit sd kort som det passer mig
i kamera eller pc. Slette, tilføje billeder fungerer også begge veje.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-07-07 08:54

Hvis jeg formaterer i computeren sker en automatisk formatering
i kameraet og billederne kører videre med fortsat nr. serie

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 26-07-07 08:58

Hej Teil

Det kan jeg normalt også gøre, men efter at have overført billederne til putteren. Ville jeg derefter slette billederne via computeren i min indbygged kortlæser, men midt under sletningen gik min Vista i sort. Med det resultat at kortet hverken vil det ene eller andet.

PPK

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-07-07 09:08

Heller ikke i en anden computer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-07-07 09:09

Hvad sker der hvis du starter i fejlsikker tilstand, hvis det kan lade sig gøre i vista.
Kan du så formatere?

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 353 point
Dato : 26-07-07 20:46

Memory kortene benytter sammen fremgangsmåde som disketter og harddiske.
De har et bibliotek over de filer der er på mediet.

Jeg tror at det er her at VISTA laver en fejl, da den ikke får rettet korrekt i biblioteket, hvorefter registreringen i fx. stifinder og andre programmer, ikke længere kan finde de oplysninger om hvor og hvilket filer der er til rådighed.

Et sådant bibliotek indholder forskellige oplysninger om hver enkelt fil som:
Filenavn, Filetype, Størrelse, Start og slut placering på mediet, samt om evt fragmenteringers placering.

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 27-07-07 10:20

Hej PPK
Jeg er på Herrens mark (og også der regner det). Jeg kender intet til Viste.
Hvis der er en "kør-funktion, kan du da rpøve at skrive CMD eller den gamle version command.
Der er garanteret en, der kan hjælpe dig her i forummet.
En anden (nærliggende mulighed) er jo at koble den på en PC med et ældre styresystem.
Held og lykke.
Leif

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 29-07-07 09:51

Tak for svaret severino.

Det blev computeren med XP installeret der fik ordnet, og oprettet kortet igen.

PPK

NB: og også tak til alle de andre gode tips!