/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Usbport virker ikke mere
Fra : wibbi
Vist : 558 gange
300 point
Dato : 25-07-07 16:03

I går da jeg sad og ordnede billeder på min computer og flyttede lidt frem og tilbage fra min eksterne usbharddisk til den interne ditto, kunne jeg pludselig ikke komme i kontakt med den eksterne. I dag har jeg forsøgt at tilslutte forskellige usbenheder på min bærbare og de virker alle fint. Men jeg kan ikke få skidtet til at virke på den stationære. For mig virker det som om de to indbyggede usbstik bare ikke virker mere! Jeg har forsøgt at afinstallere/fjerne alle usbenheder i Enhedshåndtering og genstarte. Det går også fint nok, men kun til et punkt. Så kommer der en fejlmeddelelse om at "Installationen mislykkedes fordi der ikke blev angivet en funktionsdriver for denne enhed".
Hvad skal jeg gøre?
Hjælp modtages.
Wibbi

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-07-07 16:13

Gå i enhedshåndtering og fjern alt under usb, genstart og lav systemet finde driver igen, prøv så igen, virker det stadig ikke, kunne det type på et defekt bundkort.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 25-07-07 16:24

Dit forslag var sådan set det jeg forsøgte - op til flere gange - uden held. Men det er "kun" de 2 usbporte foran på fronten, der ikke virker. De to bagpå og min hub virker udmærket.
Kan sådanne usbstik bare gå i stykker? Uden videre?
wibbi

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 310 point
Dato : 25-07-07 16:27

Se efter på bundkortet, der er måske faldet en ledning af, eller hr søsnet sig. Printet til fronten kan selvfølgelig være defekt, det kan ikke udelukkes.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-07 17:45

Citat
Kan sådanne usbstik bare gå i stykker? Uden videre?

Selvfølgelig kan de det - intet holder evigt....

Og det er jo en FYSISK slidtage du laver hvergang stikket bliver sat i og taget ud.....

Alt efter HVORDAN du behandler det kan der nemt "knække" en forbindelse.....

Virker andre ting i det pågældende stik må det være kablet....
Er der INTET der virker i stikket - ja så må det jo være der....

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-07-07 18:18

Prøv en systemgendannelse til en dato før problemet opstod.

//bentjuul

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 25-07-07 18:20

ok så bliver jeg altså nødt til at åbne kabinettet -med alt det besvær det nu koster?! Dt bliver først i morgen tror jeg.
wibbi

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 25-07-07 18:31

Til bentjuul: jeg har win 2000.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-07-07 19:08

USB - stikket på motherboard kan være:
Et 10 benet hvor der mangler et.
Det er muligt at dette dobbelt stik kun bruges i den ene side.

Fejlen kan også ligge i den eksterne, eks. hvis den er fjernet uden at afbryde ved den lille grønne pil.

Prøv lige:
h-klik på denne comp. > vælg administration > diskhåndtering
Kan du se din eksterne harddisk nede til højre. Og hvad står der.

Til oplysning - det er samme billede som i XP.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 25-07-07 20:17

Den eksterne er ikke installeret som en harddisk, men som et flytbart drev. Den bruger begge to usbstik og når jeg tilslutter den kan jeg høre den spinner og der er lys i den, men den kan ikke ses nogle steder og kan ikke kommes i kontakt med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-07 20:38

Citat
Den bruger begge to usbstik

????????

Den må du lige forklare

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 25-07-07 21:00

Til refi
På siden af min computer har jeg 2 usb-stik ved siden af hinanden. Det er dem som ikke virker. Min eksterne harddisk har to ledninger, med hvert sit usbstik.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-07 21:45

Citat
Min eksterne harddisk har to ledninger, med hvert sit usbstik.

Det er den jeg ikke helt er med på....

Hvorfor har den 2 ???????

Det er en notebook kan jeg forstå....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-07 21:46

Citat
Men det er "kun" de 2 usbporte foran på fronten, der ikke virker

Citat
På siden af min computer har jeg 2 usb-stik ved siden af hinanden. Det er dem som ikke virker

Nu må du beslutte dig....

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 25-07-07 21:55

Ok de sidder ikke på fronten men "lige om hjørnet" altså på siden. Men det betyder vel ikke så meget
Nej det er ikke en notebook men en lille smart ting, en flytbar/tag med - harddisk ("Drive-n-go") på størrelse med en stor æske tændstikker.
Og ja, det er åbenbart nødvendigt med to usbstik.
Og det er jo ikke det der er problemet. Denne harddisk har jo virket ganske udmærket i lang tid - og gør det stadig på min bærbare. Det er selve portene i computeren som er i udu. Der er ingen usbenheder som virker i disse 2 porte.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-07 22:05

Tja - så skal den jo skilles ad.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-07-07 23:19

USB harddiske uden egen strømforsyning benytter 2 USB stik for at få strøm nok.

Hvis intet virker på frontportene så kig på stikket på motherboard.

Det er ikke altid godt at trække så meget strøm direkte på USB porten, men normalt slår porten selv fra ved overbelastning.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 25-07-07 23:36

Citat
Det er ikke altid godt at trække så meget strøm direkte på USB porten

Hvorfor? Og hvis den bliver overbelastet/slår fra, så burde den vel virke dagen efter?

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 26-07-07 00:08

Hej.
Nu afslører jeg min uvidenhed.
Win 2000 og USB ???? Troede rent faktisk, at 2000 IKKE understøttede USB!
Jeg hælder forøvrigt mest til defekt i den ene af "frontstikkene".
Jeg har en 4-ports hub, hvor en af tilslutnmingerne pludseligt ikke virkede. Ved nærmere øjesyn var en lille plasticplade brækket af. Men, jeg har nu også været ude for dårlige stik på kabler, men ....Det har du selvfølgelig checket.
Held og lykke.
Leif

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 26-07-07 00:14

Citat
Troede rent faktisk, at 2000 IKKE understøttede USB

Nej ikke den "oprindelige" win 2000, men med diverse opdateringer og servicepakker funker det ganske fortrinligt.
(By the way: Jeg har xp på min bærbare og win 2000 fungerer bare bedre!)
Nej jeg har ikke tjekket selve portene/kablerne inde i kabinettet. Det gør jeg i morgen.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 26-07-07 15:51

Halløjsa nu virker det!
Jeg fik åbnet kabinettet, støvet godt af derinde og kigget mig omkring. Jeg kunne ikke komme til de to usbstik, men trykkede alle synlige stik i bund. Umiddelbart ingen fejl - og da jeg så fik sat skidtet til igen - vupti - så virker stikkene igen! Fantastisk dejligt.
I skal have tak for jeres hjælp - hvem af jer der "havde ret" kan være svært at sige, men jeg giver pete49 pointene, han var inde på løse ledninger.

Godkendelse af svar
Fra : wibbi

Dato : 26-07-07 15:52

Tak for svaret peet49.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-07-07 16:00

Selv tak.