/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
installation af opvaskemaskine
Fra : kgramkow
Vist : 7935 gange
50 point
Dato : 20-07-07 10:07

Hej - vores gamle opvaskemaskine har altid kørt upåklageligt, men forleden slog den HFI-relæet. Den kan evt. køre nogle minutter, men det sker hver gang. Der er ingen problemer, når opvaskemaskinen er slukket.
Derfor regner jeg med, at fejlen ligger i maskinen, men efter at have læst diverse indlæg her er jeg kommet i tvivl ...
Jeg har kigget på en ny maskine, og til min overraskelse kører alle opvaskemaskiner nu på 220V, hvor vores gamle kører på kraft.
Hvis vi skifter (afhængig af svaret på ovenstående!), kan jeg så montere den nye maskine i det eksisterende kraftstik, og i givet fald hvordan, og må man overhovedet selv gøre sådan noget)? Hvis man kan, skal man så skifte sikring?
Eller kan jeg bare sætte den nye maskine til en almindelig stikkontakt, hvor den så vil komme til at dele med køleskabet? Eller giver det fare for overbelasting, så opvaskemaskinen skal have sin egen fase?

mvh
Karsten

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-07-07 10:17

Du kobler bare til en fase, nul, og jord.
Fase = brun eller sort.
Nul = blå
Jord = gul/grøn

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-07-07 10:18

Du kan også bruge et almindeligt stik hvis det er med jord.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 20-07-07 11:04

Men man må ikke selv pille ved 380 V. installationer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-07 11:14

Citat
Men man må ikke selv pille ved 380 V. installationer.
der er så meget man ikke må, men at sætte en stik på ledningen til den nye opvasker, så den passer i det gamle kraft stik, det er ikke så svært bare følg vejledningen fra Teil, du skal bruge en fase og en nul og huske jord forbindelsen, når du tager stikket af den gamle opvasker, kan du se hvordan ledningerne ligger (farver) i stikket, sæt de samme farve ledninger til de samme ben

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-07-07 11:38

Nyere elkabler har som regel én brun to sorte til de tre faser.
Blå til nul og gul/grøn til jord.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 20-07-07 11:39

Hæhæ, nu gik spørgsmålet altså også på om man må, og svaret er altså NEJ

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-07-07 11:56

OG (Sagt så mange gange før)
Man må ALDRIG stole på ledningsfarverne !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-07-07 12:07

Nej man må ikke, heller ikke stole på ledningsfarver.
Heller ikke stole på en polsøger.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-07-07 12:09

Køleskabet bruger ikke så meget.
Opvaskemaskinen, et gæt 2000 W.
Sikringen er på minimum 10 A
Det skulle lade sig gøre at bruge 230 V stikket.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-07-07 13:18

Ja belastningsmæssigt kan det lige skrabe af med opvaskemaskine og løleskab på en lysgruppe, hvis der altså er beskyttelsesleder med. Men det er troligt at andre stikkontakter i området er på samme gruppe og så går det galt hvis du tænder kaffemaskine eller brødrister når opvaskeren kører . Sådan en maskine er formentlig leveret med et universalstik, og så skal du have et overgangsstykke før den passer i en dansk stikkontakt med fladt jordben.

Det er bedre at skifte stikket på din nye opvasker så det kan køre på din gamle kraftkontakt, som formentlig har samme gruppe.

Nu fortæller du ikke hvordan dit gamle kraftstik ser ud. et godt gæt er men en række flade ben hvoraf et er med en trærgevækst på. Det er det den gulgrønne skal til. Det er også vigtigt at du får sat nullen til det rigtige ben.Det er straks sværere hvis der ikke er navne på nenne støbt i stikket.

Farverne kan du ikke regne en sk,, med . Der er så mange installatører gennen tiden som har brugt forskelligt. Den eneste lovregel er at en gul grøn-hvis den er der- kun må være jord.

Hvis du tager fejl af nul og en fase får maskinen 380 V og ødelægges.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-07-07 14:18

---Jeg havde samme problem, da jeg skulle skifte min gamle vaskemaskine.
Den var monteret ind under et dæksel på væggen. Der var ingen stik eller afbryder. Kun et firkantet dæksel.
Bag dækslet var der 5 ledninger med forskellige farver. Deraf skulle jeg bruge de 3, nemlig nul, fase og jord.

Jeg havde oprettet et spørgsmål på kandu for at få hjælp:

http://www.kandu.dk/Spg103519.aspx

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-07-07 15:40

"--------------------------------------------------------------------------------
Nyere elkabler har som regel én brun to sorte til de tre faser.
"

? i DANMARK hvornår er de kommet

1 Husk altid at bruge et godkendt måleinstrument
sider der en stikkontakt 400V skal du bruge ben 1 3 5 (3 er jord)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-07-07 16:06

Citat
i DANMARK hvornår er de kommet

Alle nye installationskabler jeg har set de seneste 10 år
er med den farvekombination.
blå, brun, sort, sort, gul/grøn

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-07-07 17:09

På din gamle vaskemaskine sad der måske et kraftstik på ledningen.
Hvis der er/var - hvordan sad de forskellige farver.
Kan du se bogstaver på det kraftstik.

0 = blå
F = brun / sort / sort
J = gulgrøn
F = brun / sort / sort

Eller hvordan ser det ud.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-07-07 00:19

mange nyere installationer er der en lys grå til den ene fase

Det ville hjælpe en del på besvarelsen, hvis vi vidste hvilken type kraft udtag der er tale om. Kraft stik med flade ben? Monterings klemmer under dæksel? Dåse med løse ledninger?

Hvis din opvasker en en Bosch eller siemens, så skal du sikkert kun have et par nye varmelegemer, så kører den fint mange år endnu

- Anden

Kommentar
Fra : kgramkow

Dato : 21-07-07 08:58

Tak for mange interessante svar!
Den gamle maskine er en Bosch, og jeg har ganske rigtigt mistanke til varmelegemet. Men hvor finder man et nyt, og kan man selv skifte det ud, som 'taunusanden' skriver?

Vægstikket til kraft er blot en kontakt, og ledningen fra maskinen føres ind i bunden af dåsen. Jeg har haft stikket skilt ad, og farverne på ledningerne ser ud til at følge standarden med blå = 0 og gul/grøn = jord samt farver til faserne. Det lader ikke til at være noget problem.
Jeg talte med en elektriker i går, og han sagde, at man sagtens selv kan checke det med en alm. polsøger, og at det ikke er nødvendigt at ændre på sikringerne til gruppen, selv om man skifter fra kraft til 220 V.

I øvrigt har vi fået et tilsyneladende godt tilbud på en AEG-maskine - er der nogle erfaringer med det mærke - har selv altid købt Bosch?

mvh
Karsten

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-07-07 12:01

De nye AEG maskiner er jeg ikke begejstrede for. Går lidt for meget i stykker og koster kassen når de gør det. Bosch vil jeg godt anbefale, utroligt nok holder de billigste Bosch/Siemens modeller som regel bedst

www.broendum-elektro.dk
Det er lager vare. Kan ikke lige huske prisen, jeg har ferie
Men Steen vil helt sikkert hjælpe dig.

- Anden

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 22-07-07 15:00

Nu du alligevel skal betale for en ny opvaskemaskine, hvorfor så ikke lige betale de kr 500,- det koster at få en Aut. installatør til at monterer den.

Jeg ved godt at alle de gode råd her på siden er vel ment, men min mening er nu at der er jo en grund til at man skal være aut. installatør.
Man kan dø af at rode med strøm selv.

Falcham

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-07-07 15:53

Njah, som man kan se i den tråd, jeg har linket til, så HAVDE jeg netop bestilt en "autoriseret installatør" da jeg købte vaskemaskine.
Og den"autoriserede installatør" brændte maskinen af så jeg måtte vente i ubestemt til på at få den tilset af Miele. SÅ ophævede jeg købet og købte en maskeine et andet sted, som jeg selv sluttede til.

Hvis jeg skulle have en RIGTIG autoriseret Mielemand til at tilslutte den, så ville det koste ikke 500, men 1700 kr. En almindelig elektriker ville koste ca. en tusse.

Jeg havde ikke spor lyst til at tilslutte maskinen selv....... Men det andet er for mange penge for ingenting.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-07-07 17:25

Birgitta - du har ikke haft en "autoriseret" til at montere........ikke med den fatale brøler han lavede.

Men det er lidt irriterende når folk uden maskinkendskab - bare lige kobler til i en fart.

Jeg har i 12 år kørt som montør (Hobart / Kitchen Aid) og monteret store og små mask.
I forbindelse med tilslutning af el og vand, var det en stående ordre til elektriker og blikkenslager om absolut ikke at tænde for vand og el.
Vi startede altid selv maskinerne op - også husholdningsmaskinerne.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-07-07 18:00

Ved du hvad, e.c. jeg bestilte vaskemaskinen gennem Snehvide, -netop fordi DE tilbød både udbringning OG opsætning af maskinen for 600 kr. Ikke fordi de var de billigste...

http://www.snehvide.dk/default.asp?pageid=1417&nodeid={C540E41C-0EBD-497B-B894-81747135AA94}

At Snehvide IKKE sender en autoriseret montør, det har jeg ingen mulighed for at vide.

--Og som sagt, hvis man skal have en alm. elektriker uden at man køber maskinen samtidig, så er prisen ca. tusind kr. --Og en autoriseret Miele-vaskemaskine-montør, han koster ca. 1700. Men så kan han osse både vand og el.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-07-07 19:03

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
i DANMARK hvornår er de kommet

Alle nye installationskabler jeg har set de seneste 10 år
er med den farvekombination.
blå, brun, sort, sort, gul/grøn

alle de kabler jeg har set de sidste 15 år har været blå,brun,sort/hvid,sort,gul/grøn og de sidste på år har det været blå,brun,sort,grå,gul/grøn
N=blå
L1=brun
L2=sort
L3=grå
Jord=Gul/grøn
er kabler og faserækken d.d.
men få ca. 20-25 år siden var der 2 sort ledninger i kablet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-07-07 19:36

Ja Birgitta - jeg ved godt at du (som desværre mange andre) ikke har mulighed for at gennemskue et firma som Snehvide. Og Hvis Snehvide lige gad at instruere sine folk inden de sender dem ud, så kunne mange kvaler undgås.

Ps. Vi køber altid de billige hos Harald Nyborg / Daells Varehus og smider dem ud vis der er for meget vrøvl med maskinerne. Men ok - jeg henter og tilslutter selv.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-07-07 21:26

Jeg har ingen bil, ---men jeg tilslutter selv.. hehe..