/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVB-C,T,P,H
Fra : olarsen
Vist : 678 gange
320 point
Dato : 18-07-07 16:25

Lige et hurtigt spørgsmål.

Der er forskel på hvordan man sender DVB-X signaler og de er egnede til hvert deres formål.
(H=handheld, C=Cable, T=Terrestical, P=Parabol), jeg har læst en lidt 'langhåret' (sikkert skrevet af en ingeniør ) forklaring. Mit spørgsmål er så hvordan det kan være at man i vores kabelTV net kan bruge en DVB-T modtager?
Er der en (gerne ingeniør) som kan give en næsten kortfattet og let fordøjelig forklaring på forskelle i de forskellige DVB-systemer?

vh ole

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-07-07 22:20

dvb-t = nomalt antennesignal (antenne på tag) digitalsignal
dvb-c = kabeltvsignal (gælder dog ikke teledanmark mf) kraver stadigvæk en special box deT var dog det at man skulle undgå med en -C men nej ikke i danmark
når du sætter dit kabeltvsignal til dit dvb-t tv aflæser den det analogsignal og IKKE DET DIGITALE SIGNAL
dvs. du udnytter kun din DVB-T Hvis du får signalet fra en nomal antenne og så kan du pt kun kan se dr1-tv2-dr2-tegnsprog kanelen ialt 4 kanaler (dansk) bor du i nærheden ar Sverige/Tyskland kan du være heldig at se nogle af deres digitale kanaler

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 18-07-07 22:41

Det fortæller mig ikke noget som er nyt, og du mangler at DVB-H er til håndholdte modtagere, men du modsiger også lidt det faktum at jeg kan modtage DVB-T fra vores kabelTV, leveret af Dansk kabelTV, (som også er TDC KabelTV) Jeg modtager det via en DVB-Tbox på kanal 44/658 Mhz, men det burde jo retteligen have været en DVB-C modtager som skal bruges??!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-07-07 18:43

jeg ville mene at selectoren er en dvb-c modtager

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 30-07-07 17:01

Det lader ikke tilat der er nogen på KanDu som kan give et kvalificeret svar på spørgsmålet. Jeg lukker det i løbet af et par dage hvis intet dukker op.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 30-07-07 17:41
Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 17:44

DVB-H til mobiltelefoner (hvad det så end skal gøre godt for)

DVB-T til antennesignaler (analogt) (incl. kabelTV)

DVB-C er DIGITALT terrestial (er først udbygget til kabelTV i 2009) - derefter vil alt KabelTV være DVB-C

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 17:46

Citat
Mit spørgsmål er så hvordan det kan være at man i vores kabelTV net kan bruge en DVB-T modtager

Så det er fordi de sender signalet analogt i kablet....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 17:47

Og så lige

DVB-S som er satelitsignaler....

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 31-07-07 21:48

Phu ha , hvad har jeg dog sat i gang? , Jeg har søgt lidt igen på google og der åbenbarer sig en syndflod af oplysninger omkring DTT/DVB, så jeg forstår godt at jeg ikke kan få det svar jeg gerne ville, altså i 'populær-elektronisk' form. Jeg fandt selv dette link: http://en.wikipedia.org/wiki/DVB, her kan man så nederst på siden 'linke' videre til de forskellige former for DVB som man ønsker oplysning om men det er ikke skrevet i en letfattelig form.

REFI det er rigtigt at min DVB-T modtager et analogt signal, men det er stadig med digitalt kodede informationer, ligesom når man har internet over kabelTV nettet (sendes i bånd I området vist nok på 65Mhz)

vh ol

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 31-07-07 21:51

Har lige opdaget at der er kommet et komma med i linket, så her er et nyt link http://en.wikipedia.org/wiki/DVB

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-07 21:53

Hvad er du da mere i tvivl om ?????

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 31-07-07 21:58

Øøhh ikke forstået refi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-07 22:10

Citat
Øøhh ikke forstået refi

Det er da dig der har stillet spørgsmålet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-07 22:11

Citat
Lige et hurtigt spørgsmål.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 31-07-07 22:19

Kommunikation er en svær størrelse! Jeg ønsker en let tilgængelig forklaring på de forskellige måde at sende DVB på, så får jeg en masse information om hvad de forskellige T, S, C, H betyder, men det er ikke det jeg spørger om! De betydninger er jeg helt bekendt med, det jeg ønsker er at få at vide hvad forskellene er og måske hvorfor der er forskel på at sende digitalt til parabol, igennem kabel og via luft til en jordbaseret antenne.

Sprg1
Citat
Mit spørgsmål er så hvordan det kan være at man i vores kabelTV net kan bruge en DVB-T modtager?[CITAT]
Sprg2 [CITAT]Er der en (gerne ingeniør) som kan give en næsten kortfattet og let fordøjelig forklaring på forskelle i de forskellige DVB-systemer?

OK der var to spørgsmål, jeg har ikke formuleret mig helt klart sorry

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-07 22:29

Citat
Mit spørgsmål er så hvordan det kan være at man i vores kabelTV net kan bruge en DVB-T modtager

Jeg gentager - det er fordi man sender signalet analogt og digitalt indtil 2009 (derefter forsvinder det analoge signal og ALT bliver DVB-C)

Citat
Er der en (gerne ingeniør) som kan give [B]en næsten kortfattet og let fordøjelig forklaring[/B] på forskelle i de forskellige DVB-systemer?

Jeg er IKKE ingeniør - bogstaverne er forklaret....

Derfor spørgsmålet - HVAD er det du ikke har forstået....

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 31-07-07 22:38

1) en DVB-T box, er det en digital modtager eller en analog modtager? Hvis man sætter den til en jordbaseret antenne modtager den så et digitalt signal eller et analogt signal?

2) Hvad forskel er der på at modtage et DVB-C signalog et DVB-T signal? Jeg ved så meget at det er noget med en sinus signal og et cosignus signal som lægges sammen, men findes der ikke en letfattelig måde at forklare det på?

Håber at jeg har udtrykt mig lidt tydeligere nu! Ellers gi'r jeg op.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-08-07 18:15

DVB-T = digital modtager
dvb-t = nomalt antennesignal (antenne på tag) digitalsignal jordbaseret signal
(det er dog muligt at aflæse et analog signal )
dvs. hvis du modtager signalet via kabeltv olign. kan du IKKE BRUGE DVB-T TIL EN SKID
de sender ANALOG (men med en"decoder" fra signal udbyderen kan du aflæse det digitale signal de også sender i samme kabel
DVS der sendes 2 signaler i samme kabel 1 analog ALLE TVER KAN AFLÆSE og 1 DIGITAL SOM KRAVER EN SPECIAL DIGITAL MODTAGER

DVB-T erstatter det system som alle folk via en antenne på taget kunne se og intet andet

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 03-08-07 23:02

rotw:

Må jeg spørge hvorfra du har din viden omkring DVB-T modtagere? Det du skriver er ikke korrekt.
Citat
dvs. hvis du modtager signalet via kabeltv olign. kan du IKKE BRUGE DVB-T TIL EN SKID

Jeg kan fint bruge en DVB-T modtager i vores kabelnet!!

refi:
Citat
Jeg er IKKE ingeniør - bogstaverne er forklaret....

Derfor spørgsmålet - HVAD er det du ikke har forstået....

Det ser ud som om jeg ikke formår at kommunikere mit spørgsmål ud så det kan forståes, derfor annullerer jeg spørgsmålet nu. Så må jeg jo leve i uvidenhed.

Tak for alle de forgæves indlæg.

vh ol

Annuller spørgsmålet
Fra : olarsen

Dato : 07-08-07 21:13

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål