/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
GPS
Fra : Nordsted1
Vist : 2620 gange
150 point
Dato : 16-07-07 17:37

Findes der en gps, hvor der kan indkodes at der er en campingvogn med på krogen??

Vi kom ufrivilligt på sightseeing i München city, ikke nemt med campingvognen efter sig. Manden bandede, og jeg fotograferede, for det er da godt nok en en flot by

Hvis i hører om en campingvogn der susede først på den ene led af byen og så dernæst den anden, tjaaa...

Nå men da de jo ikke har store veje i hele byen - vi havde ca 4 cm plads på begge sider af vognen i flere af vejene, da gps'en ville omdirigerer os - kunne vi godt tænke os at finde en der tager højde for en campingvogn

Accepteret svar
Fra : thomas2610

Modtaget 160 point
Dato : 16-07-07 17:45

Jeg ved ikke om der finde mulighed for at vælge rute for campingvogn, men der er da vist en med lastvogn, og mon ikke den vil lede jer uden om de værste småveje.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-07-07 17:49

Thomas2610.... ved du hvad den gps hedder??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-07-07 17:55

Garmin Nüvi 660 og sikkert 670 har køretøjsvalg, Bil, Fodgænger, Cykel, Lastbil og Bus...
Om det virker ved jeg ikke, da jeg ikke har prøvet den del af, men den skelner krafitigt i rutevalg ved fodgænger, bil og Cykel.... Så noget tyder på at den har visse dele med i kortet....
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-07-07 18:35

vælg lastbil , der gælder samme regler som campingvogn
den er ikke 100% presis med de veje du ikke må køre med store køretøjer, men klare langt det meste
det kan de alle

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-07 19:25

Også Garmins gamle modeller kan kodes med køretøjets art, endda for fodgængere.

Hvis man indstiller som lastbil kommer man kun af de store veje, også selv om dener lidt længere.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-07-07 21:42

Mht til Lastbiler og GPS virker det ikke altid med f.eks frihøjde og Lave Broer....
vh
Benjamin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-07 01:06

Nytten af gps til at finde den rette vej i bil, afhænger helt af kortmaterialet.
Alt for mange fokusere i valget på alt det den kan. Men funktionerne er ikke meget værd hvis kortene ikke duer.

Ensrettede veje, egnethed for forskellige køretøjer, kørehastighed, specielle bus og taxibaner, osv er i princippet med i Garmin kort. Men oplysningerne er af varierende kvalitet i forskellige områder.

Min 6 år gamle kendte alt i Køben havn, men ville have mig til at køre af en gågade i Vejle, og gennem busbomme i Nordsjælland.

Det er blevet bedre i de nyere kort.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-07-07 10:12

Prøver lige at forhøje, så andre måske får øje på tråden, men ellers lyder det meget rigtigt at vælge vej efter lastbiler, altså bortset fra at vi vil blive dirigeret udenom lave broer, hvilket jo ikke er nødvendigt for en campingvogn.

Kortet i vores gps lavde ikke en fejl i München, det var os "Fru Svendsen" sagde drej til venstre, hun plejer at sige svagt til venstre eller skarpt til venstre hvis der er flere veje at vælge imelem, bare ikke lige her, og vi valgte så den forkerte, derefter omdirigerer hun os, og der kom vi ind på de meget små veje

Tak for hjælpen indtil videre

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-07 10:47

Der er ind imellem fejl i koderne til stemmeteksten. Det er værd at kaste et blik på kortet også.

Jeg har oplevet fejl hvor venstre og højer var ombyttet, og hvor nummeret på afkørsel fra rundkørselvar forkert.
Den slags koder er lagt ind af mennesker, og de fejler engang imellem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-07 11:04

Pas nu på det ikke bliver GPSen der kører bilen

Nok er teknologien langt fremme - men det er stadig chaufføren der skal tænke og styre.....

Til din historie kan jeg da tilføje.....

I 70erne var vi med 6meter campingvogn og ford mustang i Wien.....
Kørte ind i ensrettet gade (hvor vi ikke måtte køre med hænger) og havde ikke andet valg end at fortsætte.....

Problemet var bare at der kørte sporvogne i BEGGE retninger.....

Sådan en flytter man ikke bare lige - så det var ind på en gårdsplads så den komme forbi - derefter lidt frem og tilbage (med campingvognen ) - og ud igen MODSAT køreretningen.....

Fik øje på en betjent der blot rystede på hovedet og sikkert har tænkt - dumme dänen - men det lykkedes med "kun" en lille ridse fra betonpillerne ved indkørslen til gårdspladsen.....

Hvad har vi lært af det.....

Campingvogne hører IKKE til i bybilledet.....

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 17-07-07 11:33

MIO C520 har også disse valg muligheder. Den har tilmed en mulighed for at vælge TAXA. Ved ikke om det gør køretiden kortere?? Hehe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-07 12:32

Næ Nordsted det virker ikke altid efter hensigten

Heller ikke selv om der er mulighed for at vælge "lastbil".....der kan jeg i hvert fald en "spændende" historie, om et lastvognstog dirigeret på besøg inde i den gamle bydel "Gamla Stan" i Stockholm.........ensrettet gade, hvor frihøjden pludselig ikke var stor nok fordi vejen var ført nedenunder nogen bygninger
Og lige midt i myldretiden

Glad for det ikke var mig der kørte.......Jeg har kun prøvet en lille "sightseeing by night" med et 45 tons vogntog gennem små brostensbelagte gader i GelsenKirschen...hvor der var "højt nok til loftet"

Håber du fik nogen gode billeder, og at manden hurtigt "faldt ned" igen.

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-07-07 12:51

Hej Nordsted.

Det var dog uheldigt for Jer og jeg kan både genkende situationen og høre/se den for mig
Det var dog ikke München vi besøgte - faktisk husker jeg ikke bynavnet nu men vi ledte efter en lille by med en Hæveautomat da vi manglede kontanter. Min opgave, som kortlæser, var at finde en by på vores rute ned gennem Tyskland, på vej til Østrig. Jeg ville under ingen omstændigheder lede os ind i en storby, ikke mindst fordi det var myldretid. Jeg fandt så en lidt mindre 'plet' på kortet og fik ledt os dertil - DU godeste, problemet er nok at der ikek rigtigt findes bitte små byer på kortet, i hvert fald husker jeg både sporvognsskinner, medfølense blikke, skelen ned til vores nummerplade med den fine DKskilt og derefter forstående blikke, jeg husker store bandeord osv osv.

Jeg genkender den fra før vi fik GPS - der er ingen problemer nu.
Vi stiller GPS'en til 'Lastbil' og det er en Mio vi har. Vi overvejer at skifte den til den der er et nummer yngre, da muligheden for opdatering ikke er så god i den vi har.

Kig på udbudet, der er mange - held og lykke med det

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-07-07 12:54

Forresten - vores lille følgestemme hedder 'Frøken Mio' - min fætters hedder bare 'Petra' men han bor osse i Norge

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-07 13:16

Det er IKKE gpsen der er den "skyldige"......

Det er personen der stoler "blindt" på den

Før i tiden var landkortene heller ikke "opdateret......

Vi fandt dog rundt alligevel......

Teknologien er ikke bedre end brugeren af de oplysningen den giver

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-07-07 07:53

Tak for svaret thomas2610.

Det ser ikke ud til at der findes en gps med speciel indstilling til campingvogn, så hvis vi nogensinde
kommer ud for en lignende situation, så må vi plotte os ind som lastbil. Selv om det jo heller ikke er helt så godt, da vi ikke er så høje.

At vi kom på bytur var ikke Fru Svendsens skyld, hun er rigtig god rejseledsager, lige bortset fra hun blev noget småsur da vi droppede at lytte efter hende i de små gader, utroligt så meget manden og Fru Svendsten kunne diskuterer

Tak for hjælpen til jer alle, og ha' en go' sommer

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 18-07-07 14:01

Hej Igen

Jeg har en Garmin Quets 2 på arbejdet. Det er en ældre model men den har nogle ting som vi bruger, bla GPS kordinater i mange forskellige formater.

På den kan der opsættes ruter for; fodgænger, cyklist, personbil, varebil, lastbil, bus, udrykningskøretøj, og taxi.

Jeg ved ikke om den stadig kan købes, men mon dog ikke de nye modeller også har disse muligheder.

Vi har dog flere gange prøvet at blive ledt af de lidt mere eksotiske ruter, men det er jo bare lidt ekstra krydderi på turen. ( Men nok ikke så sjovt med 1500kg på krogen).

God tur.

Thomas