/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Spørgsmål til 400V inst.
Fra : cpk
Vist : 5883 gange
45 point
Dato : 10-07-07 14:52

Er lige blevet nysgerrig, hvad er forskellen om der benyttes 2 eller 3 faser, f.eks. ved et komfur.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-07 14:56

Hvor meget strøm du kan trække.......

Kommentar
Fra : cpk

Dato : 10-07-07 15:00

Men er det noget der kan mærkes i det daglige brug? Rigtig mange gamle komfurer samt helt nye induktionsplader kan jo sagtens køre på 2 faser...

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 10-07-07 15:02

Som udgangspunkt tilsluttes et komfur i Danmark til 3 faser og nul (og jord selvfølgelig)

Fordelingen i de fleste komfurer er så:

1 fase til ovnen
1 fase til 2 kogeplader
1 fase til de 2 sidste kogeplader.

I nogle installationer - fortrinsvist i de ældre bebyggelser - er der kun ført 2 faser ind i installationen.

I disse tilfælde lægger man så en lus i komfurets klemkasse, så det kan bruges med 2 faser og nul. Det har så desværre den bi-effekt at ovnen og 2 af kogepladerne er monteret på den samme fase, og dermed på den samme sikring. Dette kan betyde at den ene sikring vil springe ofte - indtil man har styr på hvilke kogeplader man ikke bør bruge samtidig med at man har steg i ovnen.

Altså bør komfuret være tilsluttet ALLE 3 FASER hvis det på nogen måde er muligt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-07 15:03

Du kan jo kun mærke det hvis forbruget er stort nok - så springer sikringerne.....

4 kogeplader + en ovn på gril - så er de knaldet......

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-07-07 15:06

2 Faser bruger man, hvis der ikke er ført 3 faser frem.
Mit svar fra (Jeg ER doven)
http://www.kandu.dk/Spg106744.aspx

”Kraft” er faktisk et rigtigt dårligt ord, når der er tale om el-installationer.
Flerfaset er betegnelsen.
Flerfaset kan være : 2 faser, 3 faser, 2 faser og nul, 3 faser og nul.
I rigtig gamle dage ved jævnstrøm var der en plus, minus og nul ført frem.
Da man lavede om til vekselstrøm, brugte man bare de gamle ledninger.
Så der var kun til 2 faser og nul.
Senere førte man kun 2 faser og nul frem og fordelte de 3 faser mellem husene/lejlighederne.
Ekstrabeskyttelse har ikke altid været krævet i de forskellige installationer og områder.
Ekstrabeskyttelse kan være udført på mange måder Jording, Nulling, FU-Relæ, Fejlstrøms-relæer med og uden beskyttelsesleder : (FI-relæ, HFI-relæ, HPFI- relæ) etc.
Farvekode. Hvad er det ? ? ?
Der har været så mange regler og ikke nogle regler overhovedet.
Så farverne er KUN vejledende !
Der skal ALTID måles efter !
Målinger er også et afsnit eller 117 for sig selv.
Polsøgere må man ikke stole på, den er også kun vejledende.
Måleinstrumenter har forskellige indre modstande, man skal tage højde for.
Såååååå…
Gambrinus

Med et komfur tilslutet 2 faser med 16 Amp. foran, sker det sjældent at sikringerne springer.
Med 10 Amp. næsten heller ikke.
Men begge dele er forsvarligt.
Hvis køleskabet starter samtidigt med at der i forvejen er stor belastning på
lysgruppen, kan det ske at sikringen springer.
Opvaskemaskiner/vaskemaskiner/kaffemaskiner forbruger kun stor effekt, når de varmer vandet op.

Man regner med noget, der kaldes en samtidighedsfaktor.
Det er netop denne der bliver overskredet Juleaften.
Plus at vanddampen fra gåsen, skaber overgang i komfuret så HFI-relæet slår fra.
Gambrinus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-07 15:09

Syntes jeg husker det indlæg

Kommentar
Fra : cpk

Dato : 10-07-07 15:11

Takker - Selve induktionspladen kører med en samlet max effekt på 7200W tilsluttet 2 faser + nul + jord, med 16amp. Tænker bare om det havde en betydning hvis den i stedet var tilsluttet 3 faser?

Lysgruppen + køleskab + ovn kører på eget sikringsafsnit.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-07 15:13

No problem.....

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 10-07-07 15:13

Faktisk er næsten alle de nye komfurer i dag teknisk set istand til at virke fuldt ud på 1 fase. (Dette bruges dog ikke i Danmark, men kan forekomme i f.eks England)

Det betyder dog i praksis at komfuret ved max-belastning kan trække næsten 50 ampere på en fase - og det er der nok ikke noget dansk forsyningsselskab der vil acceptere.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 55 point
Dato : 10-07-07 15:15

Mit regnestykke siger 7360W - med 2 faser

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-07-07 15:21

Citat
Syntes jeg husker det indlæg

Flooootttt Refi !
Du plejer ellers altid at sku' ha' det ind mindst 2 gange.
Gambrinus

Citat
Lysgruppen + køleskab + ovn kører på eget sikringsafsnit.

Jep. Det skulle de også gerne være. (Måske ikke ovn)
Det var en udvidelse af svaret i Refi's tråd.

Godkendelse af svar
Fra : cpk

Dato : 10-07-07 15:22

Vi satser på det er rigtigt - Skulle jo nok bare have fulgt lidt bedre med i fysiktimen

Kommentar
Fra : dean11

Dato : 10-07-07 23:54

hvad koster det et få skudt el kabel til 380 volt under asfaltert sti ca: 3 fra el skab til mit hus?
har kabel 16 kvadrat
bor i kbh

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-07 09:54

Det får du måske et svar på ved at stille dit EGET spørgsmål......