/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hellesen brunstensbatteri 1,5V
Fra : steenfibiger
Vist : 2560 gange
219 point
Dato : 09-07-07 19:15

Frem til ca. 1970 husker jeg, at Hellesen fremstillede et rundt 1,5 volts batteri, der bl.a. blev brugt til små lommelygter. Det var længere og med mindre i diameter end de sædvanlige store lommelygter, og det var ikke et fladt 4,5 volts batteri, som blev brugt til TEKNO-motorer og dør-ringklokker. Det lille runde batteri blev også brugt af DSB til de såkaldte spejlæg, der var fremstillet af KIRK i Aarhus. Hvad hedder disse runde batterier og kan de stadig købes? Hvor? Du skal nok ahve brugt lommelampe før 1970 for at kunne huske disse batterier. Jeg ved ikke om det udelukkende var en størrelse Hellesen fremstillede.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-07-07 19:30

Var det ikke dem der var på 3Volt i et rundt paprør?
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-07-07 19:31
Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-07-07 19:32
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-07-07 19:32

Er du sikker på at det ikke var 3 Volt ?
Hellesen havde et tyndt ret langt batteri med 2 elementer i,
hvor elementerne kunne skydes ud af paprøret.
Jeg ka' ski' da ikke huske. hvad det hed.
Gambrinus

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-07-07 19:33
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-07-07 19:41

Jeg kan ikke Google det.
Det eneste sted, jeg ka' finde finde det omtalt, er her :
http://www.ingeniordebat.dk/viewtopic.php?t=1399&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=c521aee7c664ebeb03dc60b5429c830a
(Side 2)
Gambrinus

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 09-07-07 19:49

Det er hverken AA eller AAA i forlængelse af hinanden. Det var sikkert nok et 3 volts batteri. Passer det mon med 2 C batterier i forlænglse af hinanden? er der noget der hedder B batterier?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-07-07 19:59

de lommelygter jeg husker brugte 2 1,5 volts batterier. De finds stadigvæk i 3 størrelser det er den mellemste cr 14. um-2

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-07-07 20:01

På mit link er der en der skrive om et batteri med målene :
Citat
Til OPLYSNING brugte vi herovre Blå papbatterier på 3 V ca. 8 * 2 cm

Det passer meget godt, med det jeg tænker på.

Den rigtige betegnelse for encellede "batterier" (Typisk 1.5 V) er elementer.
Et batteri er således opbygget af x antal elementer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-07-07 20:12

Det jeg nævnte er ikke et Hllesens, men der står power pack på pakken. cr 14. um-2

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-07-07 20:15

Jeg kan også svagt huske de lange batterier som vi skilte ad - og husker det som:
Batteri r20 1,5v 2 stk.
250 x 217 - 11kb - jpg

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 10-07-07 09:34

Nu har jeg målt batteri-rummet. Der er plads til et batteri med diameteren 23mm og længden ca. 75 mm. AA batterierne er for tynde og C batterierne er for tykke! Jeg er usikker på om det er et 1,5 volts batteri eller et 3 volts batteri, som passer. Men findes den type batterier overhoved mere? Hvad kan jeg i så fald gøre? Batterirummet åbnes og lukkes med en bundskrue med en fjeder, som presser + polen i tæt elektisk kontakt. Fjederen giver kontakt til batteriets negative pol. Findes der goode løsninger på dette problem?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-07-07 10:36

Tjaaaaa....
Det bedste, billigste og nemmeste vil være at fore batterirummet med zink.
Dernæst piller du en blyant skilt ad og bruge grafitstaven til pluspol.

Så propper du godt med salmiakpastiller i batterirummet og fylder op med babyzinksalve.
Dernæst klipper du bare glødetråden af i små bidder indtil spændingen passer.
Hvis du ikke kan opnå spænding nok, bruger du bare bladguld i stedet for zink.
Hvis du er til alternativ energi, kan du tilvirke en spole, der passer i batterirummet.
Inden i den monterer du en kompasnål.
Ved at holde lygter krampagtigt i højrehånd og slå ud med tommelfingeren,
vil du kunne få lygten til at lyse.
Lysstyrken vil så afhænge af, hvor mange tommelfingre du har på højre hånd.
Meeeennnn….Det måske lidt bøvlet.
En mindre optimal løsning vil være at udskifte pæren med en 1,5 Volt type, proppe et AA element i batterirummet og finde en fjeder eller andet ledende til at fylde op på minussiden.
Men jeg vil mene, at du nok må investerer i et større antal genopladelige elementer, hvis du vil kunne læse Harry Potters samlede værker under dynen.
Gambrinus ;-D
Ps :Husk at tørre babyzinksalven grundigt af fingrene mellem hvert eksperiment !

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 10-07-07 11:43

Kan man virkelig ikke købe den batteritype jeg efterlyser? Alle andre batteri-størrelser fra 1970-erne har da overlevet alkaline-tidsalderen, både størrelserne C, D og det flade 4,5 V batteri! Findes der ikke et størrelse B-batteri i den størrelse, jeg efterlyser? Det er ikke til en lommelygte, men jeg nævner lommelygten, fordi det typisk var det batteritypen blev brugt til (stavlygter brugte batteristørrelse D). Men det blev også brugt i nogle få af fortidens høreapparater samt af DSB til det grønt-hvide afgangssignal (spejlæg), som stationsforstanderen brugte ved klarmelding til lokomotivføreren. Jeg tror ikke at man behøver at huske meget mere end 30 år tilbage for at kunne huske batteritypen.
Hvor kan man købe et batteri i den størrelse? Håber på lidt hjælp til dette. Tak!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-07-07 11:49

Jeg tror ikke, at du kan købe et nu om dage.
Citat
Det er ikke til en lommelygte

Hvad er det til ?
Er det som samleobjekt ?
Eller er det en dingsbum, du skal ha' til at virke ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 10-07-07 12:28

Det er en slagt lygte, men ikke en lommelygte

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 219 point
Dato : 10-07-07 12:41

Jeg ka' ikke rigtig komme på andre løsninger, end dem jeg allerede har leveret.
Måske nok den sidste, som er mest realistisk.
(Og mest kedelig)
Der var nok ikke så meget guf (mAh) på de gamle brunstensbaterier, så mon ikke et enkelt nyere element og en 1.5 Volt pære ka' holde lige så længe.
Gambrinus

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 10-07-07 13:35

Er der nogen der kan fortælle mig, hvad den efterlyste batteritype hed,så jeg evt. kan være mere præcis, når jeg spørger i batteriforretninger el. lign. steder?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-07-07 13:58

Citat
Det lille runde batteri blev også brugt af DSB til de såkaldte spejlæg, der var fremstillet af KIRK i Aarhus
.... med din viden burde du kune få det oplyst indenfor en overskuelig tid hos kirk (tror jeg)

ikke mere herfra da jeg ikke har en disse forstand på sådan noget

KIRK telecom A/S
Langmarksvej 34
8700 Horsens
Denmark

Tel. +45 7560 2850
Fax +45 7560 2851

kirk@kirktelecom.com

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 10-07-07 16:41

Tak, nu har jeg spurgt KIRK.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-07-07 16:46

fik du noget svar derfra ???

Du kunne jo også spørge DSB - finde en side med veteraner for eks - om nogen husker spejlægget og batteriet

eller andre steder hvor du husker det har været brugt

hov lovede vist at forblive væk - prøøøøøøøver

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 10-07-07 17:20

Jernbanemuseet i Odense er en mulighed. Sidst jeg så spejlægget i aktiv brug var på den norske strækning af Malmbanen, men det er ogå mange år siden!

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 12-07-07 10:19

miritdk foreslår: Du kunne jo også spørge DSB - finde en side med veteraner for eks - om nogen husker spejlægget og batteriet.
Danmarks Jernbanemuseum svarer: Desværre. - Vi står i samme situation. Jeg har kun 3 ubrugte batterier tilbage - og ingen anelse om, hvordan problemet kan løses.

Sig endelig til, hvis du får en "åbenbaring" ....!

Med venlig hilsen / Kind regards

Gitte Lundager
Museumsinspektør

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 18-07-07 12:35

Det drejer sig om et batteri til til en signalstok, som stationsbebstyreren brugte som håndsignal til togføreren, når stationen ikke var forsynet med udkørselssignal.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 26-07-07 10:00

Tak for de mange svar og dine forsøg på at hjælpe mig frem til batterierne og andre løsninger. Når selv Danmarks Jernbanemuseum må give op, så opgiver jeg også!
Tak for din hjælp,
Steen

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 17-08-07 13:38

Batteriet hedder 2R10 3V og kan købes i Battery Store i Odensne og København - Problemet er nu løst, tak for jeres hjælp,
Steen

Kommentar
Fra : Gambrinus