/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Når der nu....
Fra : refi
Vist : 1719 gange
100 point
Dato : 07-07-07 14:04

Når der nu alligevel er gang i el-folket, så lige.....

Jeg har et udtag i væggen (fra et køkkenmodul med kogeplader og køeskab samt vask)

Dette er fjernet - i væggen er nu 4 (fire) ledninger (rød-hvid-sort-blå)

Der er 380v gruppe på tavlen + 1 220v

Men hvorfor kun 4 ledninger..... ?????

Der er IKKE HFIrelæ

Målerinstallationen er fælles for 20 huse (fællesstrøm)

Bygget i 70erne

Jeg har opsat nyt køkken og ville have keramisk kogeplade og "løs" ovn, men er da lidt i tvivl med "kun 4 ledninger.....

Derudover er det nye køleskab sat til alm stikkontakt.

Så 2 spørgsmål i et....

Vil 220v gruppen kunne tyrække alt forbrug ( minus kogeplader) ????
Er det "nok" med de 4 ledninger - mangler der ikke en til kraft ?????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-07-07 14:10

Nye installationer kræver fem ledninger plus HPFI relæ.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-07 14:13

Læs dog Teil....

Det er IKKE en ny installation....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-07-07 14:16

Lige meget, ændrer du eller skaffer nyt til fast installation
kræver det større sikkerhed. Udført af fagmand.
Det er ikke uden grund til at man vil have elsikkerhedsyn,
der fuskes for meget.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-07 14:20

- STOP teil..... - du vrøvler......

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-07-07 14:35

Til komfurer har det været meget almindeligt at bruge kun 2 faser og nul. plus en beskyttelsesleder.
Det giver 4.
Beskyttelseslederen går ikke altid til direkte til jord. Det var meget almindeligt i 70 erne at lave nulling, hvor beskyttelseslederen ved tavlen bare var forbundet til nullederen. Det må man på visse forudsætninger vedrørende distributionsnettet, som sikrer at nullederen kun kan afvige marginalt fra "jordspænding". Elselskaberne er ikke så glade for det mere, fordi det jo sætter krav til deres net. De prøver at bilde folk ind at de ikke mere må nulle.

Hvis der ingen beskyttelsesleder er har installationen ikke været lovlig til et komfur.

Tro mig - det er erfaring- uanset hvad folk siger, kan du ikke basere noget som helst på ledningers farve. Jeg har endda set en installatør, som i sin egen forretning brugte gul grøn til det hele, også faselederne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-07 14:42

Jeg er egentlig også ligeglsd med farverne - der skal en elektrikker til i sidste ende.....

Jeg vil blot IKKE risikere at det HELE pludselig skal ændres....

Selve installationen bliver der jo ikke pillet ved....

Problemnet var mere om "systemet" overhovedet kan trække det......

Jo der var kogeplader før - 2 stk i det køkkenelement der også indeholdt køleskab og vask.....

Sådan var ALLE rækkehusene bygget.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-07 14:44

Egentlig ville det være rigeligt med kun 2 keramiske plader, men når jeg kan få 4 for et par tusinde syntes jeg det er hul i hovedet at give 4-7 for 2 ????

Jeg har ikke kunnet finde nogen til anstændige penge.....

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-07-07 14:45

”Kraft” er faktisk et rigtigt dårligt ord, når der er tale om el-installationer.
Flerfaset er betegnelsen.
Flerfaset kan være : 2 faser, 3 faser, 2 faser og nul, 3 faser og nul.
I rigtig gamle dage ved jævnstrøm var der en plus, minus og nul ført frem.
Da man lavede om til vekselstrøm, brugte man bare de gamle ledninger.
Så der var kun til 2 faser og nul.
Senere førte man kun 2 faser og nul frem og fordelte de 3 faser mellem husene/lejlighederne.
Ekstrabeskyttelse har ikke altid været krævet i de forskellige installationer og områder.
Ekstrabeskyttelse kan være udført på mange måder Jording, Nulling, FU-Relæ, Fejlstrøms-relæer med og uden beskyttelsesleder : (FI-relæ, HFI-relæ, HPFI- relæ) etc.
Farvekode. Hvad er det ? ? ?
Der har været så mange regler og ikke nogle regler overhovedet.
Så farverne er KUN vejledende !
Der skal ALTID måles efter !
Målinger er også et afsnit eller 117 for sig selv.
Polsøgere må man ikke stole på, den er også kun vejledende.
Måleinstrumenter har forskellige indre modstande, man skal tage højde for.
Såååååå…
Gambrinus

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-07 14:50

Gammelt kabel
Sort = "0"
Rød, hvid og bål er de 3 faser
Sådan var det føre man fik den lyseblå.. som nul og gul/grøn som jord

vh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-07 14:55

men gambius har ret man kan ikke altid regne med farver alene.
Det sidste sted jeg var var ude og kigge (hvor det var gået helt galt) hvade een brugt Gulgrøn som Fase og blå som mellemledning og brun som jord... og sort som 0...
vh Benjamin

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-07-07 14:56

I det gamle reglement står der : Nullen bør være blå.
Læg lige mærke til det lille ord BØR !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-07-07 15:03

Såååååmmm ååååååmmm at det er noget.
Jeg har været udefor et hus, hvor der var forkert fasefølge på halvdelen af hver lysgruppe.
Ikke nok med det.
Installationen bestod KUN af hvide ledninger !
Tjaaa.... det er/var jo lovligt nok.
Men det er sørme svært, at få en B-korrespondance
med krydsning og ledelys til at fungerer på en sådan installation.
Gambrinus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-07 15:07

Alt det der er skønt - så ved vi lidt om farver.....

Men det var egentlig IKKE spørgsmålet....

Vil systemet kunne "trække".....

Min største frygt ligger nok i at der "kun" er en gruppe (230) til ALT bortset fra kogepladerne....

Men selvfølgelig også om det overhovedet er muligt at sætte keramiske plader til det udtag....

Som sagt - sikringsgruppen består af 1 x det jeg kalder kraft (3sikringer) + 1 x 230 (1 sikring)

Kommentar
Fra : joker

Dato : 07-07-07 15:08

Jorden kan også være rød, så intet er sikkert.

Du må have et multimeter på og mål mellem ledningerne. Hvis du måler mellem en fase og jorden, så vil HFI relæet slå fra. Du skal måle 400 volt mellem faserne og 230 mellem fase og nul. Du må gerne selv måle på ledningerne, du må dog ikke montere noget på dem selv.

Kommentar
Fra : joker

Dato : 07-07-07 15:13

Jeg har komfur, kogeplader og opvaskemaskine på samme gruppe og jeg har aldrig sprunget en sikring.
Du kan trække omkring 3600 watt på hver fase, hvilket skulle være rigeligt, selv om du måske kun har to faser ved tilslutningsstedet. På de fleste nye kogeplader kan man vælge om man vil bruge en, to eller tre faser. Det der så er mest vigtigt er at du har en nul og en jord ved tilslutningsstedet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-07-07 15:18

refi
vil din installation klare belastningen?
Kommer an på hvor stor belastning og kabel m2
Under visse betingelser kan man erstatte 10 A sikring
med 13 A

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-07 15:21

Søde små venner.....

Jeg skal ikke måle noget - det lader jeg elektrikkeren om....

Spørgsmålet var.....

Vil jeg kunne sætte keramisk kogeplade (4 blus) på det udtag (med 4 ledninger)
Vil 1 (en) 230v være nok til alt andet....

Man kunne forestille sig vandet er ved at koge i vandkogeren og man støvsuger imedens - komputeren og køleskabet står samtidig og kører.....

Forstår I hvad jeg mener...... ??????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-07 15:25

Kablerne til stikket er disse 1 trådede kobberkabler - mm aner jeg ikke - men de er tykke.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-07 15:26

Det er jo ikke et hus fra 1800 tallet - det er bygget i 1974 - så der må man gå ud fra det var/er lovligt....

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-07-07 15:39

Njaaa....... det kommer jo an på hvilke sikringer, der sidder i grupperne.
I nye installationer skal der være flere grupper i 220V installationer i køkkener.
Det er lovligt at tilslutte omkring 2300 W til en 10 Amp. lysgruppe. (enfaset)

Man skal derfor måske regne lidt på, hvor stor belastning de forskellige brugsgenstande repræsenterer og hvad man kan ha' tændt på samme tid.
En 10 Amp. sikring kan belastes med meget mere end 10 Amp. i lang tid.
(Afhængig af sikringstypen)
Hvis installationerne er helt i orden, sker der ikke noget ved det.
Sikringen springer før ledningerne futter af.

Komfurer kan for det meste kobles til at køre på 2 faser eller 3 faser med eller uden nul.
Hvor meget det belaster ?
Alle plader vil jo sjældent være i gang på en gang.
Med undtagelse af Juleaften, hvor elektrikere altid har travlt !
Du kan jo prøve at mærke efter, hvor varme sikringerne bliver..
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-07-07 15:46

Citat
Hvis installationerne er helt i orden, sker der ikke noget ved det.

Med det mener jeg, at stikkontakterne, stikpropper og brugsgenstande ikke er gamle med dårlige forbindelse (Slidte, irrede, dårlige ledningsfastgørelse etc.)
Man tænker over, at tilslutte brugsgenstande med stort forbrug direkte i stikkontakterne
og ikke gennem diverse forlængerledninger.
Gambrinus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-07 15:50

Hvis du tilfældigvis kender/kendte mit spørgsmål vedr. huset - ville du vide:

Det er på 26m3
1 værelses rækkehus med åben køkken
Det skal bruges til medarbejdere der af og til skal overnatte i flere dage.

Så juleaften er det GARANTERET tomt

Men du ved nop at når "fremmede" kommer ind i noget sådan bliver det "bare" brugt....

Derfor - fjernsyn - komputer - lys - måske vandkoger - køleskab - ja alt det kører jo bare....

Støvsugeren var nok et dårligt eksempel - der skal rengøring på.

Kogeplader vil med al sandsynlighed højst blive 2 tændte (varme dåsemad )

Som sagt ville jeg helst nøjes med 2 plader, men de er ikke til at købe for rimelige penge....

Men bare rolig - der kommer elektrikker på - ville bare ikke pludselig have at vide at HELE installationen skal laves om for 10-20000

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 100 point
Dato : 07-07-07 16:02

Med et komfur tilslutet 2 faser med 16 Amp. foran, sker det sjældent at sikringerne springer.
Med 10 Amp. næsten heller ikke.
Men begge dele er forsvarligt.
Hvis køleskabet starter samtidigt med at der i forvejen er stor belastning på
lysgruppen, kan det ske at sikringen springer.
Opvaskemaskiner/vaskemaskiner/kaffemaskiner forbruger kun stor effekt, når de varmer vandet op.

Man regner med noget, der kaldes en samtidighedsfaktor.
Det er netop denne der bliver overskredet Juleaften.
Plus at vanddampen fra gåsen, skaber overgang i komfuret så HFI-relæet slår fra.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-07-07 16:08

En 10 Amp. sikring for eksempel kan fører 13 Amp. uendeligt længe.
13 Amp. er det en 1.5 kvadrat ledning må føre under normale omstændigheder.
Ved 14-15-16 Amp. snakker vi om flere timer før en 10 Amp. sikring brænder over.
Dette afhænger af sikringstypen.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 07-07-07 16:19

Tak for svaret Gambrinus.

Du har beroliget mig lidt - jeg vover at bestille elektrikkeren.....

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-07-07 16:30

Citat
Det er jo ikke et hus fra 1800 tallet

HVIS man havde strøm indlagt dengang, blev den KUN brugt til lys.

Hvad pokker skulle man ellers bruge dette nymodens pjat til ? ? ? ? ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-07 19:53

Du mener ikke UFOerne var kommet lil jorden på daværende tidspunkt.....

For de må da have haft behov for at bruge strøm så de kunne sende hjem....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-07 19:55

Man plejer jo at sige "fra forrige århundrede" - men det er det jo

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-07-07 20:12

Citat
For de må da have haft behov for at bruge strøm så de kunne sende hjem....

De har da altid brugt Tankeløs Trådoverførsel.
Gambrinus