/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Sætte lampe op?
Fra : Sygate
Vist : 3841 gange
123 point
Dato : 02-07-07 21:19

Er der ikke en online vejledning i hvordan man sætter en lampe op i loftet?
Der sidder en gammel en ude i gangen der først skal ned.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-07-07 21:36

Askalex

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 133 point
Dato : 02-07-07 22:01

Man bruger de samme kontakter i loftdåsen som før, og er man klog, så slukker man for afbryderen, så er der ikke strøm på de 2 ledninger du sætter til, men der kan være det på en ikke brugt kontakt deroppe.
Hvis den gl. lampe har en lyseblå, så sætter du også den nyes lyseblå til der.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-07-07 22:21

Og man passer på., når man afisolerer ledningerne, så der ikke er "snit" igennem isoleringen.
Endelig sørger man for at der er ordentlig aflastning af ledningen.
Enten sidder der en aflastningsbøjle i lampeudtaget, hvor ledningen skal føres under og aflastingsbøjlen spændes. Ved kappeledninger skal selve kappen aflastes.
Hvis det er et gammelt lampeudtag med et hul og uden aflastningsbøjle, kan en knude på ledningen fint bruges som aflastning.
Det bedste er at afbryde HFI-relæet og / eller gruppeafbryderne, før man går igang.
Gambrinus

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-07-07 14:43

Hvis man har behov for at spørge her, og ikke evner at oplyse mere end at den sidder i loftet- så skal man lade være med at gøre den slags selv.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 03-07-07 16:04

Jaaaa..... Transor.
Men det har vi jo prøvet at sige mange gange.
Hvad skal man gøre ?
De gør det jo alligevel.
Sidst var der en, der havde skiftet et HFI relæ og fået sat nullen forkert.
380 V på en PC er lidt for meget. Men nullen er da blå. Ik' ? ? ?
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 08-07-07 14:02

Tak for svaret pallebhansen.
Jeg tror jeg spørger en ven en eller anden dag