/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hjælp til print plade
Fra : BL14
Vist : 720 gange
100 point
Dato : 30-06-07 19:42

Hej jeg har et print plade hvor der er brændt en modstand af (den er helt væk) og så er det jeg vil vide hvordan finder man ud af hvilken ohm der var på. (Jeg ikke finde forhandleren ) Den er til 220v men jeg kom til at sætte 380v til den ved et uheld Håber nogle kan hjælpe mig
mvh Troels

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-06-07 19:44

Kan du ikke fortælle lidt mere. Det lyder til du har en strømforsyning
til et eller andet.
Tag et foto og læg det ind på denne side.
http://www.peecee.dk/

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 30-06-07 20:10
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-06-07 20:28

Er modstanden koblet fra den store trafo ud til
stikket med seks ben?
Et gæt er en modstandsværdi på nogle få hundreder ohm.
Jeg bedømmer ud fra den kraftige "eksplosion" af R 26x

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-06-07 20:33

Jeg ved godt at den er brændt af - men kan du se nogen favede striber på den modstand.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-06-07 20:34

Farvekoden ser ud til at starte med gul - 4
et gæt 470 ohm, til 4K7

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 30-06-07 20:41

Ja der er fra det store ben (6stk) over (Gennem) den røde( der står ikke noget på den men på printet står der vr1) til trafoen og ja på printet står r26 hvor den modstand skulle sidde

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-06-07 20:44

sorry Teil - men jeg syntes det ligner en guldstribe som på nogle af de andre modstande.

Det er vel ikke så heldigt at det er den samme som på modsatte side af den trafo

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 30-06-07 20:52

Jeg skal lige rette den gå ikke igennem den røde men fra 6 bendet stik til trafoen Ja den første ring er gul nu jeg ser efter

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-06-07 20:58

Guld, så betyder det tolerancen.
[CITAT][men jeg syntes det ligner en guldstribe som på nogle af de andre modstande.

Det er vel ikke så heldigt at det er den samme som på modsatte side af den trafo
/CITAT]

Prøv som e.c. siger her.

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 30-06-07 21:01

Jeg kan ikke se om den er guld eller gul

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 30-06-07 21:15

Mener I at jeg skal starte med at sætte en 4K7 i så prøve om den kan køre med det

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-06-07 21:18

Nej gør først som e.c. foreslår se om der sidder
lignende modstande på den anden side af trafoen.
Der kan sidde nogle med tilsvarende værdi som R26
Guld eller gul i den ene side.

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 30-06-07 21:46

Nej det gør der ikke (ikke hvad jeg kan se)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-06-07 21:52

Prøv med 4K7 1 W
Vær forberedt på andre skader.
Lad stikket med de seks ben være frakoblet.
Hvad fører de seks ledninger til?

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 30-06-07 22:10

De kommer fra 220v og en kondensator

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-06-07 22:28

Ok så skal kontakten jo sidde i.
En variotrafo kunne bruges her for at se om
noget bliver for varmt.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-07-07 03:30

Ku' du ikke lige ta' et billede af bagsiden med printbanerne.
Det ser ud som en styring af en slags.
Hvor'n skal det 6 polede stik forbindes ?
Ku' det være, at det er 220 Volt ind og relæ udgange ud ?
Det 7 polede stik er vel indgang for nogle følere eller styresignaler. Ik' ?
Hvad er styringen til ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 01-07-07 10:58

http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2&loadid=55650

http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2&loadid=55653

Det er til en portåbner Jeg skulle skifte mit HFI relæ og jeg viste ikke i huse fra før 1970 er fasen blå jeg troede det var nul så min portåbner fik 380v så det gik også ud over min pcèr den kunne heller ikke klare det men det kunne havde gået meget være som tv dvd fryser køleskab ja næsten alt som var sluttet til.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-07-07 11:10

I billede --- 653 ses et modstand, lidt større 1 W måske, det kan have samme værdi som det brændte.
Der er også brændt på den side.
Dioderne lidt skjult under trafoen kan være brændte. De fire danner en ensretterbro.

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 01-07-07 11:33

Tænker du på den store ved det hvide stik (7 ben stik) den er meget mindre som er brændt af samme str. som de modstande der sidder ved j2 (over og under)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-07-07 12:04

Netop, jeg ser ikke hele farvekoden, første farve skjult under trafo,
derefter sort og rød, sidste guld for tolerance

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 100 point
Dato : 01-07-07 12:49

Citat
Jeg skulle skifte mit HFI relæ og jeg viste ikke i huse fra før 1970 er fasen blå

Undskyld
Nå, der skal ikke skældes ud her.

Den modstand (Hvis det har været en modstand. Det kan også ha' været en spole)
har ikke været møj stor.
Styringen vil virke selvom du luser den. (Kortslutter)
Den sidder som et støjfilter (Sammen med den brune kondensator ?) for at ta' spidserne, der opstår når relækontakterne slutter og ikke mindst bryder, så de ikke smides igennem trafo'en og smadre resten at styringen. (Altså spidserne !)
Så hvis du luser den og tilslutter styringen til 220 Volt uden at ha' belastning på relæudgangene, kan du se om styringen virker eller om der er brændt mere af.
Vis du ikke har en variotrafo kan det være en god ide at 220 Volt forsøges tilsluttet gennem en ganske almindelig 220 Volt pære (I serie). Du kan på den måde, se hvor meget strøm der trækkes og undgår at springe flere sikringer. Fuld knald på 220 Volt pæren vil være lig med, at trafo'en også er gået til de evige skrotmarker.
Gambrinus
Den brune dingsbums jeg her anklager for at være en kondensator, er den der sidder ud mod printkanten mellem det 6-polede stik og trafo'en.
Kan du se hvad der står på den ?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-07-07 13:11

På det 6-polede stik skal de 2 ben, der sidder længst mod trafo'en, ha' 220 Volt.
Fase til det ben længst fra printkanten.
Nul til det ben længst mod printkanten.
Gambrinus
PS : Jeg ville ikke gi' dig disse fif, hvis du ikke allerede havde udvist totalt dødsforagt.

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 01-07-07 16:41

Den brune dingsbums står der ikke noget på den er helt bar

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 01-07-07 16:45

Og Det 7 polede stik er styresignaler for når porten er åben/lukket

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-07-07 16:51

Citat
Den brune dingsbums står der ikke noget på den er helt bar

Hvad står der på printkortet?
Betegnelsen fortæller hvad for komponent det er.
C D R eller

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-07-07 17:04

Skidt med den brune dingsbum.
Den er ikke nødvendig for at styringen spiller.
Kun beskyttelse for spikes fra relækontakterne og forsyningsspændingen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-07-07 17:11

Hvis ikke den modstand/spole der er brændt af, slap røgen ud hurtigt
nok til at overspændingen ikke brændte trafo'en eller ensretter dioderne af,
er der alligevel ikke meget at redde af selve styringen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 01-07-07 17:31

Der står R på prindet Jeg er ikke i tvivl om det skulle være en modstand

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-07-07 17:43

Nix
Hvis det ikke er en kondensator, er det højst sansynligt en varistor.
(For støjdæmpning som jeg siger)
Har du ikke fået sat power til endnu ?
Du kan da umuligt være bange, med det stund du lavede med HFI relæet.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-07-07 18:05

Nååååå.....
Jeg ser nu på et af de andre billeder, at den er flot rød og benene kommer
sår'n lidt skæve ind fra siderne.
ERGO -> Varistor eller noget med samme funktion.
Hvis du er heldig har den slugt overspændingen, du voltog styringen med.
(Den kan være kortsluttet)
Gambrinus

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 01-07-07 18:48

Jeg har ikke prøvet at sætte strøm på Jeg vil lige vente og høre hvad I vil råde mig at prøve at sætte i hvor den brændte modstand skulle være

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-07-07 19:08

En 6 kvadrat ledning forsikret med 63 A.
Bare husk at få den 60 Watt pære i serie.
Gambrinus
Meeeennnnn. Jeg er ikke ekspert !
(Har bare udviklet, konstrueret, testet, repareret sår'n noget som prof. i et par dekader)
Det er sgu' rigtigt. De gav mig penge for det !

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 02-07-07 15:56

Hej

Mit problem er løst jeg har fundet en på nettet der har en port åbner som min og han ville godt åbne hans og se efter hvor stor den er som var brændt af i min. Den er gul lilla sort og guld.
Og nu virker den

Jeg vil takke for de mange gode råd jeg har fået her det er dejligt og se så mange der vil hjælpe når man har dummet sig, men jeg har lært meget af dette LAD EN FAGMAND LAVE DET, det tror jeg kan huske mange tak til jer alle sammen
Med venlig hilsen Troels

Godkendelse af svar
Fra : BL14

Dato : 02-07-07 15:56

Tak for svaret Gambrinus.

Kommentar
Fra : Gambrinus