/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Backup-bateri til norebook
Fra : kandu
Vist : 818 gange
300 point
Dato : 29-06-07 15:37

Jeg har en bærbar computer, Medion Microstar MD6032, model nr. FID2018 Notebook PC.
Hvor sidder det lille coinbattery, som på alm. computere er en lille 25-øre på bundkortet?
Hvor meget skal man skille ad for at skifte det?
Jeg har forsøgt med de 3 låger i bunden, men kan ikke umiddelbart se noget batteri.
Jeg har prøvet online en masse steder, men uden held.

Jørgen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-06-07 15:46

Det sidder tit under tastaturet.

Kommentar
Fra : kandu

Dato : 29-06-07 16:59

hej peet49

Jeg har haft tastaturet afmonteret, herunder er der først et stykke sort filt, og så et utal af små skruer, men man kan ikke se batteriet.
Jeg har ledt efter et billede af bundkortet, eller en eller anden hjemmeside med en tegning af, hvor batteriet sidder, men uden held
Jeg er ikke så vild med at skille det ad, når jeg ikke ved præcist, hvad jeg skal gøre.
Nogen gode ideer?

jørgen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-06-07 17:02

Batteriet kan være pakket ind i noget isolerende materiale, hvorpå der er to ledninger.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-07 18:18
Kommentar
Fra : kandu

Dato : 29-06-07 23:12

Hej refi

Det link viser jo flot, hvordan batteriet til en medion ser ud.
Men hvor sidder det mystiske batteri?

Medion Microstar MD 6032, FID2010 er ikke til at finde på hjemmesiderne. Alle mulige andre bærbare, men ikke den, og slet ikke, hvor det sidder.

Citat fra dit link:

"In most cases, replacement of the CMOS battery is an easy task. It is simply a matter of locating the battery on the computer's motherboard, removing it and plugging in a new one."

Det er nok rigtigt, men bare ikke på min computer. Det, der umiddelbart kunne ligne, og som sidder under tastaturet, pakket ind i sort filt, er ikke batteriet, men et stor mangebenet stik

Jeg kan ikke få billede på min skærm, og jeg mener at have set en besked om low battery, dengang jeg kunne få billede på, derfor min mistanke til batteriet.

Kan du hjælpe mig mere??

Jeg har set her på siden en, der selv har fundet batteriet under harddisken. Det har jeg prøvet, og der er det ikke.

jørgen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-07 23:35

Jeg aner ikke hvor det sidder.....

Men det er yderst sjældent det der er galt - så skal den være gammel

Hvad siger dit ur/dato osv.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-06-07 09:02

Der er stor forskel fra model til model og fabrikater, hvor batteriet er placeret, det er der ingen, der ved på alle modeller, der er et godt gammelt ordsprog, der hedder: Søg og du skal finde.
Den sidste medion, jeg havde fingre i, sad det oppe under den øverste plade under skærmen, lige hvor tastaturet starer, næsten i midten.

Kommentar
Fra : kandu

Dato : 30-06-07 11:17

hej peet49 og refi

Jeg søger skam også, peet49, men jeg finder ikke noget. Der, hvor du foreslog, sidder det ikke.

Og til refi: Du spørger til mit ur/dato. Det er jo næppe mit armbåndsur, du mener, og computerens ur kan jeg jo ikke se af den gode grund, at jeg kun får sort skærm, når jeg starter.
Den kan ikke være så forfærdelig gammel, den er født med windows XP home og med DVD-drev.
Men den må være en sjældenhed, når man ikke på hele internettet kan finde en forklaring eller tegning over, hvor batteriet sidder. Der må jo være et, når man kan købe det på det link, du sendte mig.

Jeg er ret fortabt nu. hjælp!!!!!!!!!!!!!!!!

jørgen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-06-07 11:22

En sort skærm under opstart har ikke noget, at gøre med batteriet, det er enten skærmkort eller backlight, der er noget galt med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-06-07 11:31

Spørg her - de ved hvor det sidder.....

Men jeg tror som sagt heller ikke på cmos-batteriet......

Den med uret var fordi du sagde at det af og til lykkedes - og har uret der passet er det IKKE cmos-batteriet....

Har du prøvet at starte den op med netstrøm til.... ????

http://www.medion.dk/

Kommentar
Fra : kandu

Dato : 30-06-07 11:38

hej peet49

Du har nok ret, jeg er ikke så skrap til det her. Min mistanke til batteriet er kun baseret på, at jeg på et tidspunkt, hvor jeg kunne tale med computeren, fik en advarsel om low batteri.
Jeg kan ikke boote med en cd, jeg kan ikke restarte med ctrl, alt og del., jeg kan ikke starte i fejlsikret, jeg kan ikke komme ind i bios og setup, jeg kan ikke få den til at fortælle mig noget som helst, da skærmen vedbliver at være sort

Det ser ret håbløst ud, ikk?

jørgen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-06-07 11:44

Når du får advarsel om low-bat, skal du sætte laderen på systemet.

Kommentar
Fra : kandu

Dato : 30-06-07 12:20

hej refi og peet49

Den batteriadvarsel jeg tidligere har set er en advarsel om bios-batteriet, ikke det store batteri.
Ja, jeg har prøvet at koble netstrømmen til via adapteren, kontrollampen for opladning lyser, og går så ud efter et stykke tid, jeg går ud fra, at det er fordi batteriet så er fuldt opladet.

På medion.dk eller medion.de findes den model slet ikke. Under FAQ på en anden notebook skriver de ang. flere ram, at man skal afmontere tastatur, harddisk o.s.v. og henviser så til deres eget værksted. Øv.

Jeg har fået samme advarsel på en IBGM notepad, taget en af de tre lemme af i bunden, fjernet det lille batteri med stik på (reststrøm 2,4 v), klippet stikket af og loddet på et nyt 3v batteri.
Det virker fint.

Men det kan jeg jo ikke, når jeg ikke kan finde batteriet. øv bøv

jørgen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-06-07 12:23

Det kan være klæbet på med et bredt stykke tape, se efter 2 ledninger, der stikker ud et eller andet sted.