/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
32bit - 64bit
Fra : WinXPeter
Vist : 712 gange
100 point
Dato : 28-06-07 23:37

Hej

Jeg har efter endt sørgetid over mit Asus P4P800 Deluxe bundkort, der afgik ved døden, været ude at købe ind.
Jeg har købt billigt, men forhåbentligt godt.

Jeg har købt et Asrock 4CoreDual-VSTA, fordi der kan jeg bruge mit gamle grafikkort, som skal sidde i et AGPslot og at det samtidig har et PCIexpress til fremtidig brug.

Det har en LGA775 Socket, så jeg måtte også købe en Intel Celeron D 360 / 3.46 GHz ( 533 MHz ) Processor.

Nu kommer spørgsmålet så:

Processoren er en 64bit, som bundkortet også understøtter, men mit Windows XP Pro styresystem er kun 32bit. Hvilke drivere skal jeg vælge når jeg skal ud og finde de nyeste ????

Jeg forestiller mig at Chipset, måske Lan og USB 2.0 drivere skal være 64bit ???, da BIOS skal være stillet til at køre 64bit.

Men hvad med:

Audio(onboard) ???
Grafikkort ???
Printer ???

Håber der er nogen der er kloge på området.

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 110 point
Dato : 28-06-07 23:57

Hvis din Windows XP er 32bit, er det 32bit driverene, du skal bruge.
Det er ikke CPU eller bundkort, der bestemmer det, men dit styresystem.
Så ingen problemer der.
GAmbrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-06-07 00:06

På producenternes driver-download-sider kan du se, at de har drivere
til Windows 3.10, 3.11, 95, 98, ME, 2000. NT, XP, Vista, og Windows Last Edition Beta..
Nåååå… måske ikke dem alle.
Nogle af driverne er de samme til flere Windows versioner.
Så det ER styresystemet, der bestemmer.
Den eneste forskel på en 32bit og en 64bit CPU er,
at 64bit CPU'en kan køre både 32bit og 64bit applikationer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-06-07 00:10

UPS !
Windows XP 32bit, XP 64bit, Vista 32bit, Vista 64bit og Windows Last Edition 2048bit Beta..
Vær opmærksom på, at du får downloaded de rigtige drivere til dDIT styresystem.
Gambrinus

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 29-06-07 01:15

Muligt du har ret.

Jeg falder bare lige over dette læst på CPUæsken:

Intel Extended memory 64 Tecnology (Intel EM64T) requires a computer system with a Processor, Chipset, BIOS, OS, Device drivers and applications enabled for Intel EM64T. Processor will not operate ( including 32bit operation ) without an Intel EM64T enabled BIOS.

Men det betyder vel bare at BIOS skal stilles til 64bit og at den der Intel Extended memory 64 Tecnology (Intel EM64T) ikke virker, medmindre man har både Chipset, BIOS, OS, Device drivere og applications i 64bit.

Og jeg har jo ikke OS, men så kører den nok bare med almindelig memory og så behøver driverne ikke at være 64bit.

OK for mig.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-06-07 01:47

Nu har jeg kun leget med AMD 64bit Processore.
Jeg har slet ikke sat mig ind i Intels kogeplader
Så jeg aner ikke en sk.. om Intel Extended memory 64 Tecnology (Intel EM64T).
Men din fortolkning tror jeg er god nok.
BIOS plejer jo for det meste at genkende CPU og RAM automatisk, så helt galt kan det nok ikke gå.
RAM skal man dog altid lige checke om de køre for fuld hastighed.
Det er ikke altid, de bliver genkendt rigtigt af BIOS.
Undersøg dog lige, om der findes nogle drivere til CPU'en på Intels support-sider.
Det gør der til nogle af AMD's CPU'er.

Dejligt med en der virkelig sætter sig ind i tingene.
Som jeg plejer at sige : Hvorfor blærer sig med en Ferrari og så ikke bruge 5. og 6. gear ?
Gambrinus (AMD nørd)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-06-07 12:53

Du kan sagtens køre med 32 bit OS. Så vil du bare "lide" under 32 bit systemers 4 gb ram grænse.
Og naturligvis skal du bruge 32 bit drivere hvis du bruger et 32 bit OS

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 30-06-07 02:05

OK. 2 svar der siger det samme. Jeg tror jer.

Jeg giver Gambrinus pointene for det kunstneriske indtryk.

TAK for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : WinXPeter

Dato : 30-06-07 02:07

Tak for svaret Gambrinus.

Kommentar
Fra : Gambrinus