/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
amatør scanner
Fra : Frederiksen
Vist : 437 gange
100 point
Dato : 26-01-03 01:09

hvordan får jeg jpeg-format ud af de billeder jeg scanner ? Den er indstillet til at komprimere til jpeg ved ægte farver, men jeg får kun bitmappebilleder ?

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 26-01-03 06:10

Hej Frederiksen!

Det kommer bl.a. an på hvilket program du har brugt til at scanne med m.m. Nye styresystemer som eks.v. Windows XP har eget scannerprogram der kan bruges til de fleste scannere, desuden medfølger der som regel altid software og drivere med til scanneren som man også kan installere og bruge, så hvlken Windows vers. eller andet styresystem gør du brug af og hvilken scanner og program benytter du?

Men et foreløbigt bud på en løsning er, at der hvor du har skrevet det filnavn som du ønsker at gemme med må der også være valg af filtype - vælg jpg eller jpeg. Ellers så prøv at skrive filnavnet og et punktum og jpg eks.v. billede1.jpg

På den måde tvinger du programmet til at prøve at gemme i jpg format. Når du herefter kan gemme i jpg formatet får du sandsynligvis også en mulighed mere frem på skrærmen som "Option" under det punkt kan du bestemme hvor meget billedet skal komprimeres.

Hvis du stadigvæk ikke kan gemme i det ønskede format jpg så har du mulighed for at konvertere fra bmp til jpg format med mange programmer; men det burde du kunne. Ellers så kan du downloade gratis programmer til at omformatere med m.m. via:
http://www.webattack.com/freeware/gmm/fwviewers.shtml

Jeg kan specielt anbefale InanView der er meget nemt at arbejde med, indlæs det ønskede billede og vælg derefter gem som og man kan gemme i ønskede format bl.a. JPG programmet fås endvidere med insættelse af dansk sprog; men der er mange andre at vælge i mellem.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Frederiksen

Dato : 26-01-03 07:40

er gået over til irfanview. Tak for rådet.

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 100 point
Dato : 26-01-03 09:50

Hej igen Frederiksen!

Selv tak - løste det problemet?

Hvis OK - så kan du jo acceptere mit svar - ellers så bare afvis og skriv lige hvad du ellers mangler svar på. Irfanview er et godt program (undskyld stavefejlen) et andet godt lille gratis program er XnView som du kan hente via: http://www.xnview.com/

Mvh
Bjarne