/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvordan sættes ram i bærbar?
Fra : hansenmmc
Vist : 433 gange
40 point
Dato : 25-06-07 22:54

Jeg har en zitech bærbar en lækker lille hvid sag. Jeg har fået ekstra ram til den, men jeg aner ikke hvordan jeg sætter dem i. Jeg har ikke så mange point, giver gerne alle væk!!! HJÆLPPP!!!

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 50 point
Dato : 25-06-07 23:15

- Sluk computeren

- Hiv alle stik ud.

Der er nu flere muligheder.

1) Den ledige RAM-port kan være placeret i bunden af computeren og du kan komme til den ved at fjerne et dæksel.

2) Tit skal tastaturet løftes op for at få adgang til RAM-porten. Der kan være nogle små tabs der skal skydes til side f.eks. mellem tasterne "F4" og "F5" samt mellem tasterne "F8" og "F9". Hvis RAM-klodserne er under tastaturet skal man være lidt fingernem og ikke bange for at stå med en masse skruer og plastic-dimser i hånden. I andre tilfælde skal en dæksel ved tastaturet vrides op for at løsne skruer til tastaturet.

3) Det kan være nødvendigt at skrue alle skrue i bunden ud og fjerne bunden.

4) RAM-porten kan være bagved/under harddisken eller CD-ROM drevet.

5) Eller en helt anden løsning.

Det bedste er, hvis du kan finde dokumentation i den medfølgende manual til computeren.

Mvh. Simon

PS. Jeg har ikke nogen formel IT-teknisk uddannelse, men har skiftet RAM-klodser på et par computerer igennem tiden.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 25-06-07 23:16

Under pc'en sidder der en lille klap, som kan skrues af. Under den sidder der forhåbentligt en ram blok. Overfor den er der plads til endnu en. Der skal den sidde

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 26-06-07 07:22

På min bærbare Toshiba har jeg lige printet instruksionerne ud, hvordan man sætter ekstra RAM i.
Den ligger under Toshiba brugerhåndbog hos mig og ud over det hvad SimonGjer skriver, står der også at man skal tage batteriet ud og helst ikke røre ved nogle el. dele på grund af evt. statisk el.
Husk at comp. skal være helt bootet ned før du går i gang, så finder den automatisk den nye RAM når den booter op igen. Har prøvet det før med en Fujitsu og der var ingen problemer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-06-07 10:03

Det er forskelligt for forskellige modeller af bærbare. Ikke alle har ram under en lille plade i bunden.
Se i manualen eller spørg i butikken.
Send evt mail til Zitech og spørg.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 26-06-07 21:10

Ups.

Ja husk også at tage batteriet ud. (Nuvel jeg har skiftet dele i en min egen computer uden at alt strøm fra maskinen var fjernet og det gik fint)

Mvh. Simon

Godkendelse af svar
Fra : hansenmmc

Dato : 27-06-07 21:44

Tak for svarene alle sammen.
Altid dejligt at der er nogle som er friske på at give et bud når man selv lige er låst fast
Du får mine få point det faldt lige i tråd med hvad jeg havde brug for. TAK!!