/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
UDEN NUMMERPLADE.HVAD SKER DER
Fra : kandu01
Vist : 7917 gange
90 point
Dato : 23-06-07 10:24

hvad sker der hvis man bliver taget uden nummerplade. Har lige fået kørerkort.
Alle dem jeg kender siger at de tager kortet .?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-07 10:27

Kortet kan de altid tage......... (det er kun til låns)

Det er meget værre med det forsikringsmæssige hvis noget sker....

Det var dog en afsindig ide at få - køre rundt uden nummerplade - HVORFOR.....

Kommentar
Fra : kandu01

Dato : 23-06-07 10:30

Nej altså lad os siger at man vil prøve en tur og bliver snuppet- Ved du om de tager kortet ?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 23-06-07 10:30

bare det at du kunne finde på at køre uden plader , viser at du ikke burde have fået det kørekort i nu

Kommentar
Fra : kandu01

Dato : 23-06-07 10:32

Hallo prøv og hør spørgsmålet.!

Kan du svare på det eller ej?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-07 10:33

Citat
Ved du om de tager kortet

Nej men de KAN.....

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 23-06-07 10:34

Det tager ikke kortet, men du kan få en bøde.
Men ved en evt. ulykke er det dig der betaler gildet. Dvs. hvis du kører en person ned, kan det koste flere millioner i erstatning.
Såååå det er en meget dum ide....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-07 10:37

Citat
Det tager ikke kortet, men du kan få en bøde.

Var det det svar du søgte ??????

Det holder desværre ikke - der er INGEN garanti....

Kommentar
Fra : kandu01

Dato : 23-06-07 10:42

forstår ikk lige hvad du skriver Refi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-07 10:48

Netop i den situation hvor du lige har erhvervet vil de helt sikkert tage op til overvejelse om du overhovedet er kompetent til at føre motordrevet køretøj.....

Du kender tilsyneladende IKKE færdselsloven.....

Men det er som sagt dit mindste problem - et uheld vil give HELT andre problemer....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-06-07 11:12

Nu er det jo sådan at ikke alle overtrædelser af færdselsloven kan medføre at du mister føreretten, at køre en bil uden nummerplader (jeg forstår stadig ikke hvorfor du ville gøre det) udløser en bøde på 500 kr

Citat
Færdselslovens § 72, stk. 1
Kørsel med uindregistreret køretøj eller kørsel uden nummerplader; bødetakst: 500,-

Så hvisdu vil ud at køre en prøvetur, så er det omkring motorkontoret og skaffe prøveskilte, eller holde dig på privat ejendom, hvor du med grundejerens tilladelse kan køre lige så meget du vil med eller uden plader.

Husk også, at HVIS du forårsager et uheld i et ikke indregistreret køretøj, så er der INGEN forsikring der dækker skaderne

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-06-07 11:14
Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-06-07 11:19

Der er meget skrappere regler for nogen der lige har fået kørekort, når de overtræder loven.

Så du kan risikere at kørekortet inddrages i en periode.....ikke decideret frakendelse, men kørselsforbud.

Og en stor bøde får du i alle tilfælde.

Bilen vil blive kørt i synshallen og tjekket, og såfremt der er fejl og mangler vil du få bøder for dem.....og alt efter bilens stand, kan du så¨der risikere at miste kortet....hvis f.ek.s bremser/styretøj ikke er ok.....( sådan er proceduren også hvis det er en bil med plader på, at man kan miste kortet for at køre rundt i en "lortebunke")

En anden ting er så omkring selve bilen.

Når du kører rundt uden nummerplade er der ikke nogen forsikring ......og der kan du jo så i værste fald (såfremt du lige kommer til at køre Fru Olsen over eller skader en anden bil o.s.v. ) blive dømt til at betale en erstatning i millionklassen.

Og det skal så også lige med, at såfremt det evt. er en bil der ikke har været på danske plader før.....så bliver det meget dyrt, for så beslaglægges bilen og du bliver dømt til at betale afgiften på den + en bøde på det dobbelte af afgiften.

mvh dova

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-06-07 11:27

Dova..

I dette tilfælde har du altså overdrevet, der er konkrete regler på området, og de involverer ikke mulighed for inddragelse af føreretten, og bøden er på 500 kr.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-07 11:30

Næh nej "kontoverden" - Der tager du fejl....

Citat
vejledende bødetakster

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-06-07 11:40

Og med mindre der er tale om gentagelser eller ekstra grove overtrædelser, så skla der temmeli vægtige grunde til at fravige de gældende takster, og det vil under alle omstændigheder være noget der kræver en retsbehandling.

Je ger ret sikker på at en betjent der tager en knægt i at køre en prøvetur uden plader, vil se fordelen ved at udskrive en erkendelse med det samme, fremfor at skulle starte det store maskineri op, og det er under alle omstændigheder ikke en forseelse der kan resultere i en frakendelse af kørekortet.

En anden ting er så, at drenge der er dumme nok til at fise rundt uden plader, sandsynligvis også synes det er skideskægt at køre råddent, og dermed kan han jo nemt involvere sig i en handling der kan koste ham kortet, men det at køre uden plader kan alene ikke gøre det.

ps:

Citat
Kortet kan de altid tage......... (det er kun til låns)

Hvad mener du?? Jeg har erhvervet mit kørekort, og har absolut ikke LÅNT det, der er tale om en rettighed du har opnået, og den er DIN til du mister den

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-07 11:44

Citat
der er tale om en rettighed du har opnået, og den er DIN til du mister den

Nemlig.....

Til låns....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-06-07 12:01

Ævl.... Du låner sgu da heller ikke et ADR certifikat eller et truck certifikat, på samme måde som et diplom for gennemført uddannelse er dit.

Når man taler om at noget er til låns har det såvel juridisk som sprogligt en helt anden betydning end det du udtrykker

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-07 12:06

Ja - det danske sprog er mangfoldigt....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-06-07 12:52

Og farligt i de forkerte hænder

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-06-07 13:34

Der er jo også folk derude som vil melde dig. Det er lige så galt som at køre i beruset tilstand.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 23-06-07 14:36

Skal vi ikke lige slå fast, at der er ikke noget der hedder man har fået sit kørekort til låns.

Men overtræder man færdselsloven kan det blive indraget alt efter omstændighedderne.

Her er der mange mulighedder. Det afgør Politi eller domstolene. Hvis du bliver snuppet.

Jeg gir medhold i, at det er dog en utrolighed dumhed at prøvekøre en bil uden plader.
men du kunne jo prøve at rette spørgsmålet til nærmeste Politimyndighed, de er nok de bedste
til at besvare dit spørgsmål.

Mvh
tadeo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-07 14:39

Citat
Skal vi ikke lige slå fast

Nej.....

Tal for dig selv - og din måde at bruge sproget på.....

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-06-07 14:59

det er ikke sikkert at du mister kørekortet. måske får du kun en bøde. men du kunne jo risikere at blive involveret i et uheld, og så kommer du selv til at betale hele gildet. det kan nemt løbe op i flere millioner, så jeg synes ikke det er værd at forsøge. jeg vil gå så langt som til at sige, at hvis du alligevel gør det, er du godt nok for dum til at have et kørekort.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 23-06-07 15:15

Denne tråd er åbenbart øretævernes holdeplads, kære refi jeg bruger sproget på den måde jeg har lært, jeg har jo ikke gået på sprogskole, har du?
Man skulle tro du er altvidende hvad det angår!!!

Hvad angår andre indlæg, så er alt faktisk beskrevet på alle måder.

Mvh
tadeo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-07 15:29

Citat
kære refi jeg bruger sproget på den måde jeg har lært

Hvis det var DIN ejendom kunne det ikke inddrages....

Da det kan det er det "kun" til låns på ubestemt tid (max 52 år)

Bortset fra det er det kun et stykke "plastic" der giver dig tilladelse til at føre bil på betryggende måde....

Kan du IKKE det - ja så forsvinder "tilladelsen" igen......

Men sådan er der jo så meget i det danske sprog der kan fortolkes på forskellig vis.....

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 23-06-07 15:33

Refi igen, du er dygtig på mange områder, men du har en tendens til at genere brugerne på kandu med dine, efter min opfattelse grove meninger om indlæg fra brugerne, har du en dårlig dag?

Jeg har i tidligere tråde læst, at kan man ikke formulere sig godt, skal man ikke holde sig tilbage for at komme med spørgsmål eller kommentarer, du har tilsyneladende nedsat dig som dommer over alle vi uvidende individer som ikke opfylder dine krav.

Mvh
tadeo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-07 15:46

Citat
Jeg har i tidligere tråde læst, at kan man ikke formulere sig godt, skal man ikke holde sig tilbage for at komme med spørgsmål eller kommentarer, du har tilsyneladende nedsat dig som dommer over alle vi uvidende individer som ikke opfylder dine krav

Hvad er dog det for noget ævl.....

Min kommentar....
Citat
Kortet kan de altid tage......... (det er kun til låns)

Din påstand....
Citat
Skal vi ikke lige slå fast, at der er ikke noget der hedder man har fået sit kørekort til låns.

Så hvem leger dommer....

Men lad det dog være....

Om det er til eje eller til låns er jo fuldkommen ligegyldigt i dette spørgsmål....

Det korte af det lange er jo at det KAN inddrages....

Bliver du blot standset i alm. kontrol eller de opdager dig tilfældigt og stopper dig (uden du sætter dig til modværge) - jamen så er bøden på 500.- da relevant....

Men har du samtidig overtrådt andre regler ja så er dit kørekort IKKE sikkert.....

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 23-06-07 15:51

Kære refi, jeg har ikke skrevet noget om ejendom, det må stå for din egen regning,

Man har ganske rigtig kørekortet til man fylder 70 år, jeg har passeret den alder,
har også fået det fornyet

Mvh
tadeo

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 23-06-07 15:56

Du er åbenbart i det sure hjørne her Sct. Hans aften,
desværre er jeg ikke kvinde, så du kan ikke sende mig til Bloksbjerg som Heksen,
du ville vidst gerne,

tadeo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-07 15:56

Jamen Tillykke da

Det bliver snart min tur......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-07 16:00

Citat
Du er åbenbart i det sure hjørne her Sct. Hans aften,

Desværre - Humøret fejler intet

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 23-06-07 16:04

Jamen det glæder mig utroligt, mit fejler heller ikke noget,
jeg har oplevet for meget til det, livet er så kort

Men pas nu på bålet

tadeo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-07 16:10

Citat
livet er så kort

Ja man skal IKKE bruge det til at køre rundt i uindregistrerede køretøjer....

Så kan det hurtigt være slut

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 23-06-07 16:33

Rigtigt, nu slutter jeg, skal på landet til, gæt selv

Jeg glæder mig til at hvad du kandu01 får af svar du kan acceptere.

Mvh
tadeo

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-06-07 16:38

Citat
Der er jo også folk derude som vil melde dig. Det er lige så galt som at køre i beruset tilstand.

Der er sgu da overhovedet ingen sammenligning mellem at sætte sig bag rattet når man er beruset, og så sætte sig ind i en bil der ikke har nummerplader på, du bliver en ringere billist af at drikke, ikke af at bilen ikke er registreret.

EN ande nting er.... LÆS FÆRDSELSLOVEN..... KØRSEL UDEN NUMMERPLADER GIVER IKKE MULIGHED FOR AT INDDRAGE KØREKORTET

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-07 17:01

Citat
EN ande nting er.... LÆS FÆRDSELSLOVEN..... KØRSEL UDEN NUMMERPLADER GIVER IKKE MULIGHED FOR AT INDDRAGE KØREKORTET

Hold nu op med at råbe.....

ENHVER overtrædelse af færdelsloven KAN betyde frakendelse/inddragelse - alt efter omstændighederne....

Hvis du nogen steder i færdelsloven kan finde noget der ordret siger man IKKE kan frakendes - så vis det lige..........

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-06-07 20:01

Hvis man består bil-køreprøven har man ret til at føre bil.
Som bevis får man udleveret et stykke plastik med et billede og nogle krusseduller på.

Laver man så noget rigtig møj:
kørsel uden bremser
kørsel i gennehullet og farligt køretøj
andet slemt

Kan man i retten få frakendt retten til at føre omtalte køretøj.

Alle biler skal mindst have en ansvarsforsikring.
Forsikringsselskaberne udsteder ikke denne forsikring uden bevis for indregistrering

Ved påkørsel er det ansvarsforsikringen som dækker skaden overfor skadelidte

Ved påkørsel uden nummerplader er det føren af køretøjet som personligt dækker skaden.
Det kan blive en temmelig dyr omgang.

Kørsel uden nummerplader (med en bil der ellers er ok) vil kun give bøde.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 23-06-07 21:04

Nej de tager ikke dit kørekort, så kort er svaret.

hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-07 21:09

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 23-06-07 22:44

Citat
Kortet kan de altid tage......... (det er kun til låns)

Det er meget værre med det forsikringsmæssige hvis noget sker....

Det var dog en afsindig ide at få - køre rundt uden nummerplade - HVORFOR.....

Jeg kan ikke finde det nogen steder i loven, hvor der står at de kan tage kortet????

Kapitel 18

Frakendelse af førerret

Spirituskørsel

§ 125. Retten til at føre motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, skal frakendes føreren af et sådant køretøj, hvis han har gjort sig skyldig i spirituskørsel.

Stk. 2. Frakendelsen sker ubetinget. Under særlig formildende omstændigheder kan frakendelse dog ske betinget.

Andre overtrædelser

§ 125 a. Retten til at føre de i § 125 nævnte køretøjer skal frakendes føreren af et sådant køretøj, hvis føreren ulovligt har ført køretøjet uden hastighedsbegrænser eller føreren har foretaget et uautoriseret, konstruktivt indgreb i køretøjets hastighedsbegrænser eller dens forbindelser eller føreren vidste eller burde have vidst, at der er foretaget et sådant indgreb. Det samme gælder, hvis føreren har betjent køretøjet på en sådan måde, at hastighedsbegrænseren gøres uvirksom.

Stk. 2. Frakendelsen sker ubetinget. Under særlig formildende omstændigheder kan frakendelse dog ske betinget.

§ 126. Retten til at føre de i § 125 nævnte køretøjer skal endvidere frakendes føreren af et sådant køretøj, såfremt han:

1) under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden har voldt skade på person eller ting eller fremkaldt fare herfor,

2) har overskredet de tilladte hastigheder efter §§ 42 eller 43 a eller en anden hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning med mere end 70 pct.,

3) under kørsel i et af de i § 43 nævnte køretøjer, under kørsel med blokvogn eller mobilkran, jf. § 86, stk. 1, samt ved slæbning af køretøjer, jf. § 70, stk. 4, har overskredet de for sådanne køretøjer tilladte hastigheder, jf. §§ 42 og 43, eller en anden hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning med mere end 70 pct. for hastighedsgrænser på højst 30 km i timen eller med mere end 40 pct. for hastighedsgrænser på over 30 km i timen,

4) under kørsel med et køretøj med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg har overtrådt de i medfør af § 85 fastsatte forskrifter om største tilladte totalvægt med mere end 30 pct.,

5) har gjort sig skyldig i promillekørsel med en alkoholkoncentration i blodet under eller efter kørslen over 0,80 promille, eller

6) frakendelse findes begrundet ved beskaffenheden af den begåede forseelse, og hvad der i øvrigt foreligger oplyst om tiltaltes forhold som fører af motordrevet køretøj.

Stk. 2. Frakendelsen sker betinget, medmindre føreren:

1) forsætlig har voldt skade på andres person eller ting, forsætlig har fremkaldt nærliggende fare herfor eller i øvrigt har ført motordrevet køretøj på særlig hensynsløs måde,

2) har gjort sig skyldig i flere forhold, der hver for sig er omfattet af stk. 1, nr. 1-5,

3) tidligere er frakendt førerretten betinget, og det nye forhold er begået i prøvetiden,

4) tidligere er pålagt kørselsforbud og det nye forhold er begået inden 3 år efter, at kørselsforbudet blev pålagt, eller *****)

5) tidligere er frakendt førerretten ubetinget, og det nye forhold er begået inden 5 år efter udløbet af frakendelsestiden.

Stk. 3. Under særlig formildende omstændigheder kan der ske betinget frakendelse i tilfælde, hvor frakendelse efter stk. 2 ellers skulle ske ubetinget.

Stk. 4. Såfremt en forseelse omfattet af § 125, stk. 2, 2. pkt., eller § 126, stk. 1, nr. 1-3, 5 eller 6, bliver begået inden for de første to år efter førstegangserhvervelse af førerret, træder et kørselsforbud i stedet for en betinget frakendelse. Ved et kørselsforbud inddrages førerens ret til at føre de i § 125 nævnte køretøjer, indtil særlig køreundervisning eller A/T-kursus, jf. § 60 a, stk. 1 og 2, er gennemført og kontrollerende køreprøve er bestået. ******)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-06-07 02:51

Citat
Dova..

I dette tilfælde har du altså overdrevet, der er konkrete regler på området, og de involverer ikke mulighed for inddragelse af føreretten, og bøden er på 500 kr.

Næh, det gør jeg ikke, og jeg skulle nok vide noget om det

Det der gør forskellen her, er at spørgeren her lige har fået sit kørekort, og der "falder hammeren" med kørselsforbud (i op til 3 måneder) for selv mindre forseelser, som andre slipper med en lille bøde for

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 24-06-07 07:51

Utroligt du overhovedet har fået kørekort med det spørgsmål du kan finde på at stille her!!!
Er du sikker på du er helt frisk???

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 24-06-07 09:32

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-06-07 11:43

Dova...

Dokumentation?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-06-07 11:45

Citat
Hvis du nogen steder i færdelsloven kan finde noget der ordret siger man IKKE kan frakendes - så vis det lige..........

Der står heller ikke nogen steder i loven at der IKKE er dødsstraf

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 12:11

Den 15. april 1930 blev dødsstraf første gang afskaffet i den borgerlige straffelov. Loven trådte i kraft 15. april 1933. Dødsstraf blev på dette tidspunkt beholdt i den militære straffelov.

Den 18. juni 1951 slettes §3 fra Landsforræderloven, og det er således ikke muligt at blive dømt til døden efter den borgerlige straffelov

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 12:13

Citat
Der står heller ikke nogen steder i loven at der IKKE er dødsstraf

Der er jo ingen grund til at lovgive om noget der IKKE findes.....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-06-07 12:32

Ligesom du heller ikke lovgiver om hvilke lovovertrædelser der IKKE giver visse sanktionsmuligheder.

Det ville være tåbeligt hvis man i en lovtekst skulle anføre:

Hvis du går overfor rødt lys kan du blive idømt en bøde, me ndu kan ikke miste dit statsborgerskab, du kan heller ikke blive idømt fængselsstraf eller miste dine sygedagpenge, det er heller ikke muligt........

Lovgivning er skruet sammen på den måde, at en sanktion skal være anført for at være mulig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 12:52

§ 72. Politiet kan bestemme, at en kørekortindehaver skal aflægge en kontrollerende køreprøve, hvis der er begrundet tvivl om, hvorvidt den pågældende fortsat er i besiddelse af fornøden kørefærdighed, fornødent kendskab til færdselsreglerne eller forståelse for hensynet til andre trafikanter.

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 24-06-07 17:22

Hehe.. godt gravet frem refi

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 24-06-07 18:01

Citat
§ 72. Politiet kan bestemme, at en kørekortindehaver skal aflægge en kontrollerende køreprøve, hvis der er begrundet tvivl om, hvorvidt den pågældende fortsat er i besiddelse af fornøden kørefærdighed, fornødent kendskab til færdselsreglerne eller forståelse for hensynet til andre trafikanter.

Man mister jo kun kortet hvis man ikke består en evt. teori/Kørerprøve... Politiet bestemmer jo ikke om han mister det. Det er kun loven som bestemmer det...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 18:07

Citat
Det er kun loven som bestemmer det

Der er da ingen der har sagt andet......

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-06-07 18:32

Det er godt nok blevet en lang tråd.
Jeg kan dog stadig ikke fatte, at der er nogen, der vil ofre penge
på et kørekort, for så at føre automobil uden nummerplade.
Det er da penge lige ud af vinduet. Ik' ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 25-06-07 01:05

når jeg læser Kortoververdens link fårj jeg øje på
1.køre i uindregistreret køretøj 500kr
2.køre uden ansvarsforsikring 500kr

hvis 2 er en følge af 1, vil det i første omgang kun være 500kr i alt.
MEN mon ikke køretøjet vil risikere et omgående syn (tilkaldt bilinspektør) og så kan det som flere har skrevet blive rigtig dyrt. Hertil kommer dit skadeansvar som også er beskrevet af andre. Det nyerhvervede kørekort er absolut ikke en formildende omstændighed, da du må formodes at være up to date i teori, så alt i alt du mister ikke kørekortet for den manglende registrering, men måske for noget af alt det andet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-06-07 14:51
Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-06-07 14:56

Spørgeren ER allerede buret inde -turen blev ikke så lang....

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 26-08-07 22:32

Niks. Han er blevet så skrækslagen, at han KUN kører i sin sæbekassebil på lukket område (og under strengt opsyn )