/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
3 stk. pc til max 10.000 kr.
Fra : ivanovic1
Vist : 553 gange
50 point
Dato : 22-06-07 04:45

Hej Alle,

Jeg skal købe 3 stk. pcer uden skærm, som skal bruges i en mindre virksomhed.

Krav til de 2 første pcer er primært internet surfing, billedbehandling, oprettelse og vedligeholdelse af hjemmeside, bogføring osv.

Krav til pc nummer 3, er at den skal bruges som server.

Hvilke 3 pcer ville være gode, de må meget gerne være færdigsamlede, men det er ikke et must. Dog ønsker jeg heller ikke, at ofre mere end ca. 10.000 kr. hvis det kan lade sig gøre.

På nuværende tidspunkt, har jeg tænkt på 3 stk. af følgende pc. http://topdata.dk/product.asp?product=4032&sub=299&page=1

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-06-07 07:06
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-06-07 07:19

http://www.shg.dk/
Shg har deres Basic-line til fornuftige priser.
Og deres service er i top.
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-06-07 10:33

Den ser da rimelig fornuftig ud.
Men da der ikke reklameres med "Vista parat" så ville jeg nok bruge XP som styresystem.
Og måske SME / Linux som serverprogram.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 22-06-07 11:43

Hej Alle,

Vi kommer til at bruge Vista Business som styresystem og Linux til serveren.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 22-06-07 11:46

Hej Alle,

Den som Peet49 linker til ser dårligere ud end den jeg allerede har valgt, og kan ikke finde nogle bedre på http://www.shg.dk/

Men måske kam I linke eller fortælle mere om den, som jeg har valgt?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-06-07 16:58

Microsoft siger
Systemkrav Windows Vista Business
Hukommelse: 1 GB systemhukommelse

Grafik: Understøttelse af DirectX 9-grafik med en WDDM-driver, 128 MB hukommelse på grafikkortet (minimum), Pixel Shader 2.0 og 32 bit pr. pixel
Harddisk: 0 GB harddisk med 15 GB ledig plads
Drev: Dvd-rom-drev
Lyd: Lydkort
Internetforbindelse: Forbindelse til internettet

så forslaget på computer fra PH mangler lidt ram. Til gengæld ved jeg ikke om derer penge at spare i at sætte HD-størrelsen ned på de to PC'ere (og bruge pengene på en ekstra disk på serveren)

Ved forresten ikke om du kan finde en HD på 0 GB med 15 GB ledig plads

Endnu vigtigere end HW-en er servicen der ligger bag. Det drejer sig mest om tillid - mere end om skriftlige garantier. Husk, at Windoze normalt er billigst at købe sammen med PC'en

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-06-07 18:56

Ja jeg ville altså vente lidt med at hoppe på Vistabølgen, indtil programmer og drivere er på plads.

Og da du har en server kørende så er det jo der de store filer skal ligge.

Linux af forskellig slags kan jo også køre alle typer raid med backup harddiske.

Til billedbehandling med de store programmer, er en hurtig priocessor og 2 GB ram et must.

Hold lige øje med om der er motherboarddrivere til Vista og om billedprogrammerne kan køre på Vista.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 50 point
Dato : 22-06-07 19:35

Jeg suýnes det du selv har fundet ser ret fornuftigt ud prismæssigt. Det bliver ikke let at finde billigere med den hardware.
Og som e.c er inde på så er Vista jo ikke helt fejlfri endnu selv om vi i mit firma er hoppet på bølgen og der er ingen problemer endnu. Det er mere til os nørder derhjemme der skal eksperimentere med alt muligt det halter med de rigtige drive m.m.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-06-07 20:06

Ha ha Fijala - men min kun 2½ år gamle computer med det fine Nvidia Gefors mx 4000 kan ikke køre på Vista.............altså vel kan det så, men ikke optimalt.
computeren er Intel 3.0 Ghz HT prescot og 2 GB ram.
Vista brokker sig også over noget andet som jeg ikke ved hvad er.
Problemet er nok mest, at de forskellige firmaer ikke har været nede på knæ og tigge om kerneoplysninger.

Men programmet ubuntu (Linux) ruller hele balladen ind af sig selv, og den søger selv opdateringer.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 23-06-07 13:58

Så er det korrekt forstået, at det er bedre, at jeg kører med XX Pro istedet for Vista Business???

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 23-06-07 13:58

Jeg har bestilt 3 pcer af dem som jeg selv linkede til :)

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 23-06-07 14:01

Jeg mener selvfølgelig XP Pro og ikke XX Pro

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-06-07 16:51

XP pro - dit ville jeg klart foretrække.
Jeg har selv win 2000 / XP pro / ubuntu (linux) / Vista på udskiftelig harddisk på forskellige comp.
Men det er dog mest XP som jeg kører med - for der har jeg alle drivere og programmer som kører fint.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-06-07 19:10

Du har fuldstændig ret i at XP Pro er langt mere sikker pt, da Vista stadig er et ung nyt skud på stammen. Xp er afprøvet og virker til alt der kan findes på idag.

Dog vil jeg stadig mene at vi er nogle der sksal springe på Vista bølgen for ellers kommer vi jo aldrig videre i udviklingen, så jeg har lidt af det hele som e.c også skriver om.

Og hvem siger noget om at det er cracket, nej nej vi køber skam det hele

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-06-07 19:33

Altså w2k har jeg haft så længe at jeg ikke kan huske hvor den kom fra.
XP 'en har jeg arvet sammen med en comp.
ubuntu er gratis
Vista er en prøveversion som lå i et DataTid blad

Der er nu ingen af dem som er cracket endnu - men ellers har jeg et image liggende på CD /HD

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 16-07-07 20:02

Tak for svaret Fijala.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-07-07 20:07

Tak for point og held og lykke med de 3 nye pcer.

Det med Vista er meget forskelligt med hvad folk mener. I firmaet sidder vi jo ikke og leger med alt muligt hardware så der kører det såmænd fint uden de store dikkedarer, men herhjemme hvor der skal testes og "svinekøres" kommer der nu en masse fejl endnu. Men som jeg siger, der er altså nogen der skal hoppe med på bølgen eller var vi jo end ikke ude af jordhulen endnu.