/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
andre højtaler til anlæg?
Fra : dayworker24
Vist : 517 gange
100 point
Dato : 21-06-07 20:51

Hej jeg sidder med et computer anlæg
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=101822

Er der så nogen der ved om det var muligt at tilslutte andre højtalere (der ikke brænder sættet af eller andre ting??)

Jeg oplever tit med de medfølgende højtaler at membranen hopper meget (ved ikke om det er rigtigt forklaret), og så tænkte jeg på om man kunne tilslutte andre højtalere (altså fra rigtige anlæg)
eksempelvis http://www.buyaudios.com/Buy_Audios-Home_Stereo.jpg

bare et eksempel

Men hvad siger i?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-06-07 21:02

Prøv lige at se her :
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=62229
Gambrinus

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 21-06-07 21:06

jeg har godt set de forskellige indlæg. Men nu har jeg det her sæt, og det skal lige siges at det spiller kanont.

Men hvad siger du så til mit spørgsmål???

For jeg ved nemlig ikke helt hvad der kan ske ved det

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-06-07 21:08

Du skal selvfølgelig ha' en forstærker, så kan du med fordel bruge "rigtige" højttalere. (Forstærkeren er er indbygget i Pc-højttalere)
Enhver indgang på en forstærker kan sættes til Pc'en. (Med undtagelse af Phono-indgangen).
Det vil vær rigtig godt, hvis der bruges digital udgang på Lydkortet
og digital indgang på forstærkeren.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-06-07 21:12

Sorry, jeg misforstod spørgsmålet.
Gambrinus

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 21-06-07 21:14

nu sidder jeg med bærbar, men på mit andet lydkort (det jeg har foræret til farmand) der var der både coax og optisk connections på.

men det er der nu også på det computer højtalersæt jeg har her.

Fordi jeg spørger om jeg kan bruge almindelige højtalere er fordi at (forstærkeren som sidder i subwooferen) bruger almindelige højtaler stik
http://img451.imageshack.us/img451/5831/65611dv.jpg

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-06-07 21:20

Jamen det er da bare at prøve. Virke skal det nok. Om det lyder godt, må du selv finde ud af.
De skal helst ha' samme impedans som de originale (4 - 8 - 16 Ohm).
Gambrinus

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 21-06-07 21:22

det er lidt af et problem.

Jeg ved nemlig ikke hvad ohm tal mine højtalere har

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-06-07 21:28

Hvis du ikke kan finde datablade, ville jeg skrive en mail til Logitech.
De vil nok også kunne sige, om der er andet, du skal tage højde for.
Gambrinus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-06-07 22:59

Det er da 8 Ohms, det er de fleste nu om dage:

http://www.logitech.com/index.cfm/speakers_audio/home_pc_speakers/devices/224&cl=dk,da
Se under specifikationer
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 21-06-07 23:01

hvad hvis pc højtalerne er meget mindre end de rigtige højtalere hvad kan der ske ved det?

Og tror du der kan ske noget ved at tilsluttet større højtalere til subwooferen pallebhansen?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 22-06-07 17:20

Hoppende membraner som du kalder det, opstår oftest når forstærkeren mister grbet om højttaleren. Med andre ord spiller for højt. Hvis du laver andre typer drabsforsøg på dine enheder kan det også give grimme membranudsving, f. eks. hvis du giver bassen en ekstra tand, anvender loudness osv. Men i realiteten er det det samme. Du presser forstærkeren over dens formåen.

Hvis du tager en mindre forstærker og skruer den op i nærheden af klippegrænsen vil du se at membranen begynder at danse rimelig meget. Tager du så en forstærker der er tyve gange kraftigere og spiller ligeså højt vil du se membranen ikke opfører sig nær så vildt. Heller ikke selvom du giver den lidt mere gas og spiller noget højere. Det der sker er, at den store og kraftigere forstærker har væsentlig mere styr på enheden og bremser de vilde udsving. Derfor er det at det oftest er små forstærkere der får for mange mange bank der tager livet af højttalere. Desforuden taler man om "nemme" og "grimme" højttaler belastninger. Det er sammenhængen mellem impendanskurven og højttalerens fasevinkel. Derfor kan en given forstærker godt spille højere og med mere styr over tingene i en nem belastning og ret tidligt give fortabt over for en svær belastning. I det tilfælde er det som oftest forstærkerens strømformåen der afgør evnerne i denne retning - altså ikke effekten.

Men finder du bedre enheder kan du normalt altid skifte. Men pas på impendanserne. Nogle gange ser man sub's med ret lave impendanser. Og de vil kunne kvæste forstærkeren, hvis denne ikke er født til lave impendanser.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-06-07 18:08

Jeg kan ikke se hvorfor du vil tilslutte andre højtalere til dit superanlæg. Højtaleren er jo afstemt godt efter hinanden, også i forhold til forstærkeren. Men kører du med styrken i nærheden af max, kommer der forvrængning mm, som giver de problemer som 3773 beskriver, og det vil der også være med bedre højtalere.
Det kan da godt være andre højtalere kan hjælpe lidt på lydbilledet, men det er ikke højtalernes størrelse der er afgørende, men deres gørrelse.
Men problemet kan rettes godt op med et godt lydkort, fordi hvis du nu kører lyden ud fra din computer med et dårligt lydkort, feks. lydkort som er integreret på bundkortet, så vil problemet forsætte.
Så der er umiddelbar 3 løsninger:
1. Køb et rigtig godt soundblasterlydkort til din computer.
2. Send lyden ud fra din computers "gode lydkort" og direkte over i en god forstærker, som har tilsluttet gode højtalere.
3. Skru ned, specielt for bassen.(Hørelsen tager ikke skade, familie og naboer bliver glade )
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-07-07 08:50

Hallo

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 02-07-07 10:56

Hej igen.

Jeg sidder med en bærbar hele tiden, som jeg så har tilsluttet en skærm og mus og tastetur
(så det er som at sidde ved en stationær)

Så det med at sætte et andet lydkort går ikke, og pengene rækker sku ik lige til en ny forstærker lige nu

så jeg tror bare jeg kører videre med anlægget som det er, og så må jeg lige se tiden an

Jeg vidste ikke lige hvem af jer der skulle have pointne, og håber ikke nogen af jer blev fornærmet over det ik lige blev jer.
Men det var alle sammen gode svar synes jeg forsat god dag