/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
ligger slørhaler æg?
Fra : claraogsigne
Vist : 3034 gange
15 point
Dato : 14-06-07 18:20

Vi har opdaget i min datters akvarie, at der sidder æg på planter og glas.
Dette kan kun være æg fra slørhalerne, da hun kun har disse i hendes akvarie og en enkelt stor malle.

Hvad gør vi?

Plantet har vi taget over i et andet akvarie, da de vil spise æggene, dem på glasset kan vi ikke rigtig gøre noget ved.

Vi har hørt, at det er svaært at få slørhaler til at yngle, så vi er ret stolt og håber der bliver nogle herlige tykke slørhaler.

Vi har desværre ikke flere point, at give af.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 14-06-07 18:36
Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 14-06-07 18:38

Tak skal du have - vi kigger på det vi venter lige, måske der er flere, der har nogle gode forslag

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-06-07 18:41

alle fisk lægger æg. der skal så en han-fisk til at gyde sin sæd ud over æggene for at de bliver til noget.

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 14-06-07 18:48

Det må vi så håbe, at der er blevet gjort - fiskene var helt vilde, der hvor æggene var/er

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-06-07 19:03

Slørhaler parrer sig ikke i den forstand. De lægger æg som eksempelvis ørreder og laks. Det foregår ved at slørhalehunnen finder et egnet sted til æggene og smider dem der. Slørhalehannen er lige i hælene på hende og smider sin sæd ud over æggene så de bliver befrugtede.

Accepteret svar
Fra : dr_dem

Modtaget 25 point
Dato : 14-06-07 19:16
Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-06-07 19:19

Legen begynder om foråret ved 17 - 20 graders c. og fiskene kan lege 3 - 4 gange i sommerens løb. Den heldigste temperatur ligger på ca. 20 grader. Mange plejer at sænke vandstanden til 20 - 25 cm. for at få så mange æg befrugtede som muligt kan man sætte to hanner til en hun. Hos de mere bevægelige guldfisk er det rigeligt med en han. Under legen driver hannen hunnen og æggene hvirvler ud i vandet og klæber sig fast alle steder, på planter, sten, ruder og på bundlaget. Dette gentager sig mange gange i dagens løb, til fiskene til sidst bliver stående roligt mellem planterne, hvilket er et tegn på at legen er forbi for denne gang. Æggene er glasklare og på størrelse med et hirsefrø og der er op til flere hundrede af dem. De ubefrugtede kan man allerede skelne efter 5 - 6 timer, de befrugtede forbliver klare. Larverne kommer frem efter 3 - 6 dages forløb og forholder sig i nogle dage roligt, medens de lever af deres blommesæk. Opfodring sker på samme måde som tidligere beskrevet i denne artikel. Ungerne er grå og udfarves først efter mange måneder eller års forløb og nogle forbliver altid grå, først efter et par år er deres finner fuldt udvoksede.

er plukket ud fra den side oven over

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 14-06-07 19:58

tusinde tak - der var jo alt.

Så får vi masser af unger - æggene er alle glasklare

Godkendelse af svar
Fra : claraogsigne

Dato : 14-06-07 19:58

Tak for svaret dr_dem.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-06-07 20:01

Selv tak men prøv nu og læs det hele igennem selvom der er meget og læse

dr.dem

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 15-06-07 00:09

Det er skam gjort, der er mange gode oplysninger

Kommentar
Fra : AnZza

Dato : 17-12-07 19:06

jeg har også slør haler:D men.. mine ser rigtig tykke ud og ligger på maven på bunden og så når der er gået et per minutte er de oppe og svømme igen hvad timer det på??

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-12-07 19:21

Det er da godt nok noget gammelt noget du er kommet ind i det er jo besvaret du