/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Nogle taster virker ikke
Fra : vagn2901
Vist : 1554 gange
100 point
Dato : 14-06-07 17:16

Vi har en bærbar Compaq Armanda 4160T. Vi har problemer med at nogle af tasterne ikke virker.
Når vi så åbner igen, virker de måske allesammen. Det gjorde de i går, men i dag er der problemer med 5-10 taster.
Er der nogen, der har oplevet tilsvarende problem? Kan den ikke tåle at blive transporteret?
I går blev den brugt stationært hjemme, men i dag blev den taget med for at blive brugt på et arkiv.
Hvad er der galt? Skal vi blot kassere den?

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 110 point
Dato : 14-06-07 17:25

På mange bærebare er der et stik på bagsiden, hvor du kan tilslutte et ekstra tastetur. Hvis alle taster virker her, så kan fejlen skyldes, at kabelforbindelsen fra tasteturet til motherboarded mangler en af forbindelserne.
Tasteturer køre i et såkaldt matrix system. Lidt a'la en kryds og tværs, hvor det enkelte bogstav er en del af to krydsord.
Så få checket det båndkabel fra tasteturet til m-boardet.

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 14-06-07 20:15

Desværre er der ingen stik bagpå, som passer til vore andre tastaturer (vi har både en med usb og en med rund stik).
Så jeg kan ikke bruge den forslåede testmetode.
Der er ellers 4 stik på bagsiden.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-06-07 20:40

De runde SO-2 stik, der ofte er mærket med en grøn eller lilla farve er henholdsvis til tastetur og mus.
I nogle tilfælde er de universale, som de var på min gamle bærebare, hvor jeg måtte bruge et Y-kabel, så jeg kunne have begge dele tilsluttet.
Hvad er det ellers for tilslutninger du har på den???
Vel sagtens lyd ind og ud samt linieindgang i form af et jackstik ????

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 15-06-07 09:42

Bemærkningen om en løs forbindelse fik mig til at ryste den bærbare nogle gange fra side til side. - Og nu virker alle tasterne igen. - Men hvor længe mon?

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 15-06-07 14:30

Tak for svaret severino.