/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mangler en Hjulbolt.
Fra : BowlingDK
Vist : 5427 gange
20 point
Dato : 11-06-07 12:58

Jeg har et problem.

Jeg skulle skifte vinterdækkene ud på min bil, men da jeg ville sætte en ny bolt i, i mit højre forhjul, skete der ingenting. Nogen siger gevindet er smadret...

Kan man køre med 3 ud af 4 eller?
Og er der en der kan fortælle mig om det koster kassen at få lavet hvis man ikke kan køre med 3?

Det er en Fiat Seicento fra 98 der er tale om

Hilsen Morten

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 11-06-07 14:01

Du må ikke køre med 3 hjulbolte, da hjulet er ustabilt på det sted der mangler en hjulbolt. Hvis du selv har lidt mekaniske evner , kan du selv skifte den. De er normalt skruet i, så så hvis du ikke kan få fat i den med en stor tang, så kan du bore den ud, med et metalbor. Du skal bruge en borstørrelse der er 3mm mindre end hjulbolten. Alternativt kan du gå til en alm. mekaniker, ikke en autoriseret, og få ham til at skifte den. Det vil koste dig 2-300 kroner.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-06-07 14:12

Enig med Jesper.
Store autoriserede værksteder til store opgaver.
Små værksteder til små opgaver, hvor der skal fuskes lidt for at lave et forsvarligt arbejde,
uden at det koster en herregård.
Gambrinus

Kommentar
Fra : BowlingDK

Dato : 11-06-07 14:27

Jeg har fået bolten ud, mit problem ligger i at jeg ikke kan skrue en ny i?
Jeg troede først det var selve bolten, men efter at have prøvet 4 forskellige kunne jeg konstatere at det ikke var tilfældet...

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 11-06-07 14:31

Er gevindet ødelagt, eller er der stadig lidt rester (rust eller lignende) fra den tidlige bolt?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-06-07 14:35

Det er jo nok gevindet, der er gået i udu.
Hvis du ikke selv har en snittap og kan se om det kan repares, må du tilkalde ekspertisen.
Hvad det koster, kommer helt an på, hvordan hjulophænget er udformet.
Men det vil ikke tage en sagkyndig meget mere end et minut for at se, hvad der er galt og fortælle dig, hvad der kan gøres og om det kan gøres for 5000 kr. eller en omgang grønne sodavand.
Gambrinus

Kommentar
Fra : BowlingDK

Dato : 11-06-07 14:50

Hmm man kan stadig se gevindet, men når man prøver at skrue en ny bolt i, så er det som om den binder i starten, men så er det som om den "knækker" og så kan man pille den ud med fingrerne...

Jeg håber bestemt det er noget der kan klares for en gang grønne sodavand,

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 11-06-07 14:59

Det kan det sagtens, der skal bare køres en snittap igennem hullet. Måske du kan låne en snittap for en stribe grønne sodavand, så du ikke skal på værkstedet med den.

Kommentar
Fra : BowlingDK

Dato : 11-06-07 15:01

Det ville være godt hvis man kunne det, for jeg har lige købt bilen, og jeg kan ikke holde sælger ansvarlig da hun har fået skiftet hjul på et autoriseret værksted sidste gang, og ikke var klar over det...

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 11-06-07 15:07

Du skal bare huske at komme godt med olie på snittappen når du kører den igennem. Normalt bruger man skæreolie, men det er lidt dyrt for et enkelt gevinds skyld. Så alm. olie kan bruges, hvis du smører hullet og tappen godt ind. Kom gerne lidt ekstra olie på tappen efterhånden som du drejer den i. Ved du hvad gevind et er?

Kommentar
Fra : BowlingDK

Dato : 11-06-07 15:14

Okay jeg snakker med min mekaniker, han har garanteret den snittap der bliver snakket om...
Ja jeg ved godt hvad gevindet er

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-06-07 18:17

Hvis hullet er for stort for hjulbolten så hjælper det ikke med en snittap. Du skal købe hjullejerset du kan se det her til en toyota:http://www.thansen.dk/products.asp?c=975351321&n=360274601
Det er let at skifte selv, hvis du har noget teknisk flair.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-06-07 18:23

Så først nu at det er forhjul.Da er det lidt mere komplicert.og noget dyrere vil jeg tro.Men ikke svært hvis du kan skrue selv. Men du har en mekaniker ven der gør det for dig.Billig.

alimak

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 11-06-07 23:27

Det lyder som om at bolten er gået skævt i gevindet, det knæk du mærker er at den er gået over gevind, det vil sige at gevindet er kværnet. Det nødvendiggør at der skal sættes et specielt gevindstykke ind i hullet. Det kræver specielt værktøj, men når du har en mekanikerven som du
skriver, burde han kunne vise vej til at få det gjort. Hullet skal først bores op til en bestemt størrelse,
dernæst skal der skæres et gevind der passer til det gevindstykke der skal indsættes og som erstatter det oprindelige gevind. Det kræver det rigtige bor(størrelse) den rigtige gevindtap samt en
speciel dorn til at skrue det nye gevind ind med. Alt ialt noget man skal have øvelse i, så det gælder
om at finde de rigtige folk med erfaring til at hjælpe dig. Mvh. K.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-06-07 00:09

Det værktøy som "kogalejy" taler om heder Helicoil.Ved ikke om det er smart at bruge det til hjulbolter.Men det er billigste løsning.
alimak

Accepteret svar
Fra : hejhejdikal

Modtaget 20 point
Dato : 13-06-07 21:59

her er et foto af det du skal købe nr 6 7 8 og 9
det koster ca 1500 i dele og det tager ca 4 timer at skifte det

http://img153.imageshack.us/img153/5307/davqn3.png

Godkendelse af svar
Fra : BowlingDK

Dato : 14-06-07 12:26

Tak for svaret hejhejdikal.