/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hveps - dinosaurus
Fra : refi
Vist : 2159 gange
100 point
Dato : 08-06-07 20:45

Ja du læste rigtigt.....

Havde idag en sådan på besøg i huset.....

Så 100% ud som en hveps, men 6-7 gange større (det er IKKE overdrevet)....

Hvad i himlens navn er det for en - kan hvepse blive SÅ store

Turde absolut ikke at slå den ihjæl (det ville også være synd), men turde dårligt at jage den - sæt den blev sur og gik til angreb....

Så nogen der har løsningen - gerne med beskrivelse.......

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-06-07 20:58
Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-06-07 21:00

Hmm, det fik lige håret i nakken til at rejse sig

For nogle år tilbage kom vores søn spurtende ned fra førstesalen 'Moaaarrrr der er en KÆÆÆÆMPE hveps på mit værelse!!'

Åhja åhja, skat, så er den vel heller ikke større? tsk tsk....
Vi tog det stille og roligt og trissede op på hans værelse med ham laaaangt bagved. I samme øjeblik hans dør blev åbnet fik vi sandelig syn for sagen - du go'este da osse et monster.

Ja - en hveps, dét var det - men osse ja....mere end dobbelt så stor som de almindelige hvepse.

Hvad det var for en sat**, ja det havde vi ligesom ikke tid til at spørge den om for VI turde godt at myrde den - faktisk turde vi ikke andet.

R.I.P. Monsterhveps.

Gyserhilsener fra Dorthe.

Jeg ved godt at jeg ikke burde skrive i din tråd, for jeg har ikke svar på dit spørgsmål - men jeg syntes lige jeg ville supplere med min beretning, for ellers skal det såmænd nok passe at folk ville tro at du overdrev - det har alle som vi har fortalt om uhyret troet. Det ER faktisk osse svært at tro at der virkelig findes så store flyvende uhyrer - med pels og brod og hele svineriet, UFF.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-07 21:01

Ja da.

Du er blevet voldsomt forskrækket og det kan jeg godt forstå, men 6-7 gange så stor er altså KUN et udtryk for din skræk. Der er tale om Kæmpehvepsen. Den er i størrelse (længde) ca. dobbelt så stor som den alm. hveps. Den er overhovedet ikke aggressiv, så hvis du bare lader være med at slås med den er der ingen fare. Stikker den derimod, er stikket dobbelt så modbydelig som det du kender fra en alm. hveps. Den kendes mest fra landets sydlige egne, jeg har KUN mødt den omkring Koldin og sydligere.
Men den er som sagt IKKE spor agressiv, den kan sagtens sidde på min hånd og hygge sig uden at finde årsag til at stikke.
Dens lyd og størrelse er dobbelt så stor som den du kender fra de alm. hvepse, men den er altså bare en stor fredelig fætter.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-07 21:06

P.S.: Du er garanteret skide ligeglad med hvad den hedder på Latin, derfor har jeg ikke fortalt det. Det er der sikkert andre der gerne gør.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-06-07 21:14

Næhhhh arne......

Det holder ikke med dobbelt så stor.....

Den var absolut IKKE aggressiv - og fløj efter en times tid ud af terrassedøren igen.....

Men du skal MEGET op i størrelse....

Som sagt - 100% hvepselignende, med gule striber og det hele - om den havde brod undersøgte jeg ikke.....

Og NEJ - jeg var IKKKE bange - fulgte den på nær hold ca. 1 time (jeg ville alligevel godt vide hvor jeg havde den inden dørene blev lukket )

Et slag på tasken siger kropslængde min. 5 cm.... Tykkelse ca. 1 cm.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-06-07 21:19

http://www.fotofoto.dk/imageshow.aspx?img_pk=1566&user_pk=318&func=userimg

Billedet ligner, men siger ikke noget om størrelsen.....

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-06-07 21:26

du har sikkert bare haft en dronning på besøg

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-07 21:27

OK Refi, så er det IKKE Kæmpehvepsen.

Vi har 2-3 arter at store træhvepse i DK, De er heller ikke aggressive. Inden for dem kendes hunnen på en 3-5 cm. lang læggebrod, men det ville du have opserveret. Der må altså være tale om en han af én af disse store træ-hvepse.

Tag det som én af dit livs helt store naturoplevelser. Mange mennesker får ikke lejlighed til at møde disse fantastiske insekter, selv om de ønsker det brændende.

Du er en skide heldig fyr.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 08-06-07 21:32

Hejsa

Tror der er tale om en "Stor Gedehams"(Vespa crabro Linnaeus)

Prøv at se her:
http://www.fugleognatur.dk/artintro.asp?ID=1918&dknavn=Stor%20Gedehams&latin=Vespa%20crabro

Vh Claus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-06-07 21:32

Citat
Du er en skide heldig fyr

det er jeg skam ikke i tvivl om

Var blot nysgerrig på om det var en mutation eller hvad......

Mangler lidt "doku" om at de findes SÅ store......

PS.

På trods af at den var her 1 time - hvem fanden tænkte så på at tage et billede

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-07 21:33

Nu har jeg kigget på billedet. Vi HAR IKKE så store hvepse i DK. Hvis det IKKE er en træhveps, ER det Kæmpehveps. Og så ER din fantasi/skræk løbet af med dig.

Jeg siger ikke at du ER en tøsedreng, men netop når man første gang ser en SÅ stor hveps, KAN man let blive Psykisk ramt.

Ellers har jeg intet bud.

Venlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-06-07 21:34

fluffyclaus

Der er jo ingen mål på

Billedet er godt nok.....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-07 21:35

TAK Fluffy. Jeg vidste jeg kunne regne med dig.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 08-06-07 21:38
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-07 21:38

Nu gider jeg ikke mere. Alt ER sagt og min Grilpølse bli´r kold.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-06-07 21:38

Jeg tror også, der er tale om en stor gedehams den kan blive 4 cm.

Det er det der står på denne side

http://www.trae.net/index.asp?page=/Dokumenter/Dokument.asp%3FDokumentID%3D412

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-06-07 21:39

Ved ikke rigtig hvordan jeg skal sammenligne størrelsen.....

Men forestil dig en næsten halv kuglepen komme flyvende......

Og nej - det er ikke fantasi - havde som sagt 1 time til at studere den......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-06-07 21:41

Citat
og hunnerne bliver op til 4 cm.

Selv med god vilje kan jeg ikke komme så langt NED i mål.......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-06-07 21:43

Citat
Nu gider jeg ikke mere. Alt ER sagt og min Grilpølse bli´r kold

Velbekomme....

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-06-07 22:23

Det er den store Skov gedehams du har haft besøg af læs her http://www.hvepseeksperten.dk/hvepseboguide/gedehams/

Jeg havde besøg af den samme for et par år siden hvor den var ved at lave et bo i mit udhus - så hvis du lige er tålmodig så finder jeg lige billederne og oploader hvor du kan se størrelsen i forhold til en nøgle.

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-07 22:44

Så har jeg lavet et opload af min "dinosaurus"

http://www.bentjuul.frac.dk/

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-06-07 22:50

Jeg kom lige itanke om denne episode som blev meget omtalt i medierne i 2002 http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=412

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-06-07 22:56

Ja....

En nøgle var egentlig en god sammenligning.....

Jeg vil endda påstå at den jeg havde besøg af var "lidt" større.....

Men det passer godt nok i det store og hele så "dokuen" er købt som Skov gedehams

Det har flere været inde på, men ikke med så god dokumentation

Huh....

Håber ikke den kommer tilbage....

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 08-06-07 22:58

Tak for svaret bentjuul.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-06-07 23:02

Tak selv refi - og jeg kan tilføje, at jeg i år har set 3-4 stykker, så det er en krabat vi vil se endnu flere af.

//bentjuul

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-06-07 23:32

gisp - fortryder du ikke at du lod den flyve nu?

Jeg er nu osse blevet overbevist om at det var sådan en dæwl der besøgte min søns værelse den aften. Jeg troede osse det var en hvepssaurusdino art

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 08-06-07 23:44

Godt det blev opklaret

Men jeg er dog lidt betænkelig ved http://www.hvepseeksperten.dk/hvepseboguide/gedehams/

Han kalder Skovgedehamsen ved det latinske navn Vespa Crapo. Det er altså ikke en Stor Skovgedehams. Den hedder nemlig Dolichovespula Sylvestris

Lidt skidt for en hvepseekspert

Vh Claus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-06-07 11:29

For min skyld må de kalde den hvad de vil....

Bare den og familien holder sig væk herfra......

Kommentar
Fra : tre

Dato : 13-06-07 16:13

Lige præcis sådan et monster har jeg nu også set tre gange flyve ind under mit udhæng. Den er sikkert ved at lave bo på mit loft.
Jeg må indrømme at jeg ikke har lyst til at kravle derop og lede efter boet og dens legekammerater...

Har tænkt mig at komme af med dem via en 3-trins raket
1. Har tænkt at starte med at spøjte noget giftpulver ind i indgangen til loftet under udhænget. Så håber jeg de tager det med ind i boet så der ikke er aktivitet.
2. Har fået et godt husråd om at jeg skal sætte en skål med salmiakspiritus op på loftet. Så gider de ikke bo der mere.
3. Når ovenstående er udført tror jeg godt jeg tør lede efter boet og spøjte gift direkte ind i indgangen (hvis der ikke er flere! Synes vi har så mange hvepse i år allerede!)

Jeg vil faktisk holde med Refi og sige en lille halv kuglepen i størrelsen er ikke helt af vejen.