/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ryster ved 110, samt ved acc.
Fra : import1995
Vist : 2089 gange
100 point
Dato : 06-06-07 13:39

Jeg har en Peugeot 806 HDI, den har blige fået ny kobling og svinghjul, og det fungerer som sådan godt nok, men jeg synes der er meget rysten ved 110, forsvinder igen ved 125 - 130, kan det virkelig kun være dækkende der er årsag her, synes at når jeg accelerer ved 110 at det ryster, og når jeg letter på speederen formindskes dette !! Har det noget med kobling og svinghjul at gøre ??
Samtidig er der ved tomgang nogle raslelyde i venstre side, som når du rasler med noget bestik m.m., når jeg så trykker kobling i bund forsvinder dette !! HJÆLP TAK

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-07 13:44

det lyder faktisk som om koblingen ikke er rigtigt centreret hvilket giver rusken og rysten ved belastbning og raslelyden som forsvinder når du træder koblingen ned, det er et leje.....kan ikke lige huske om det er tryklejet/udrykkerlejet eller det andet leje.

men du bør reklamere der hvor det er skiftet.

mvh dova

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 06-06-07 13:49

Tak for hurtig svar, det der leje er det noget der har været skiftet samtidig med kobling !!!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-06-07 14:14

Du skal også lige være opmærksom på om et af dine kryds på trækakselen er i udu`.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 06-06-07 15:24

Min bil er i disse timer på værksted og få skiftet kobling samt drejet svinghjulet.. Håber sgu ikke jeg får sådan noget tilbage..

Min er en Xsara 2,0HDi

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-06-07 17:00

du skal nok kontrollere dine styrekugler og bærekugler. de kan også give symptomerne. men dine dæk kan også være dårlige. de kan have en masse små buler hele vejen rundt. det kan du mærke hvis du lader håndfladen glide hen over slidbanen. det kan skyldes dårlige støddæmpere, så måske trænger din bil til en lidt større omgang.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-06-07 17:47

Der er normalt to lejer som er interessante ved koblingen. Det ene er udrykkerlejet. Det virker kun når du træder på koblingspedalen. Det er det som skubber til koblingsfjeder og plade. Når rusteriet er der når du kører og ikke når du kobler ud , er fejlen væppe der.
Det andet er det leje hvor gearkasseaksel centrerer i motorakselen. De to sider af lejet følges ad indtil du kobler ud. så det står relativt stille normalt. Hvis dert er defekt vil gearkasseaksélen ikke være rigtigt centreret, og det kan give symptomerne. Ved sjusket montering efter reperation kan lejet være ødelagt og du få dine symptomer.
Da langt den største omkostning er ved at fraskille gearkasse og montere igen , er det fornuftigt ved koblingsreperation samtidig at skifte begge de to lejer.
Jeg hælder dog mest til at dit koblingsnav eller afdrejningen ikke er i balance.
Find en kvalificeret mekanikker eller skrot bilen.

Det er også af hensyn til de to lejers holdbarhed at det er dumt at sidde med koblinspedalen nede i længere tid. For eksempel ved rødt lys. Sæt i frigear og slip koblingen.

Accepteret svar
Fra : kogalejy

Modtaget 100 point
Dato : 06-06-07 23:42

Jeg vil foreslå at starte med at få hjulene afballanceret, rysteri fra svinghjulet har jeg aldrig oplevet.
Afdrejning af svinghjulet giver jo ikke nogen afballancering, det tilgodeser kun en rolig tilkobling.
iøvrigt vil alt i koblingen, nav, leje og trykfod sidde som det skal ellers kan akslen fra gearkassen jo ikke glide ind på plads. Mvh. K.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 06-06-07 23:51

Inde i gearkassen sidder der et såkaldt højgearsleje, som sansynligt er slidt, det er ikke noget der
river mere med sig, så jeg vil foreslå at leve med det, bilens alder taget i betragtning, og især prisen for at få det udskiftet. Mvh. K.

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 07-06-07 08:32

Tak for mange utrolig proff. indlæg, ved ikke lige hvem jeg skal give mine point !! Jeg mangler bare lige svar på det kliren som er i venstre side i tomgang, og som forsvinder når jeg træder kobling ned, er det noget jeg kan reklamere over ang. den nye kobling ( lyder som når man rasler med noget bestik m.m. ), og der er faktisk noget med en styrearm i venstre side, det siger klong når jeg kører over en bump .m.m.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-06-07 09:25

Den raslen er dit udrykkerleje, det kan du køre med, men hvis lyden var der forinden i skiftede koblingen, burde i have skiftet lejet.

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 07-06-07 10:36

Jeg fik en total udskiftning af kobling samt svinghjul, kan ikke se på regning om man skifter udtrykkerleje automatisk, kan se at det følger med ved køb. hos f.eks højer auto m.m., så jeg må jo høre dem ad, og stole på dem hvis de siger den ikke blev skiftet !!!

Godkendelse af svar
Fra : import1995

Dato : 07-06-07 13:56

Tak for svaret kogalejy.