/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
vil bygge en pc
Fra : tagebennedsen
Vist : 850 gange
200 point
Dato : 05-06-07 12:14

hej er der nogle der kan for klare mig hvordan man kan samline udeevnen på cpu
fra intel og amd også vil jeg også gerne hvide hvilke ram der er bedst
og hvad skal man gå ud fra når der skal et nyt grafik kort til
hvilken hd er hurtigst og hvordan samlines det på ydeevnen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-07 12:24

Det er noget af et projekt, du vil igang med, hvorfor ikke bruge online butikker med mulighed for selv at bestemme hvad der skal i, jeg følger lige med her kan nemlig heller ikke finde ud hvordan AMD og Intel sammenlignes

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-06-07 12:40

Er du klar til at betale lærepenge for projektet?
Beregn en pris der ligger 300 - 400% over en
"alimindelig" pc.
Garanti kan du glemme.

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 05-06-07 12:45

Jeg har prøvet det - uden at være nørd.
Jeg gik ind på flere af net-butikkerne og "prøve-sammensatte" min drømme-pc.
Dér hvor den var billigst slog jeg til - og har aldrig fortrudt.
Det er en god fornemmelse selv at have samlet maskinen.
Mit eneste råd: Lad være med at køb for småt!!
Til daglig brug er 320 gB HD ikke for meget - gerne mere hvis du gemmer fotos o.lign.
1 gB RAM er heller ikke for meget - gerne mere hvis du spiller o.lign.
God arbejdslyst!
PS: Lad være med at have nylonstrømper på eller lege med andet der kan generere statisk elektrisitet mens du bygger....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-06-07 12:54

Det kan blive et godt projekt, men du skal i hvert fald vide noget om disse dele, for ellers kan det godt blive en kedelig erfærre.
Markedet er så stort og bredt, at det kan være svært at finde netop de ting som spiller godt sammen, så forhast dig ikke, i så fald straffer du kun dig selv.

Men hvorfor ikke købe en rigtig god færdig PC, og så supplere med de ting som skal være lidt bedre, og så blæse på den æresfølelse af selv at have bygget den helt fra bunden af.

I hvert fald TÆNK DIG GODT OM!

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-06-07 13:38

hejsa, det er ikke indviklet at samle selve pc´en, hvis du kender komponenterne og deres funktioner. gå ind på edbpriser.dk for at se priser og læse info om deres styrke og andres erfaring med komponenterne.
her er en guide http://www.pc-care.dk/artikel.php?ID=123
derudover find en god forhandler som kan give dig gode råd, samt villighed til at nemt bytte defekte komponenter du ikke selv har ødelagt.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 05-06-07 13:50

du kan jo prøve at finde delene og ligge ind på kandu. Så kan vi andre jo se hvad du har fundet og give gode råd

Kommentar
Fra : tagebennedsen

Dato : 05-06-07 16:00

oki jeg har før samlet et par pcer men denne gang vil jeg samle en der sparker
derfor vil jeg gerne hvide hvordan man samliner yde evne på de forskelige dele

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-06-07 17:16

Hvis det skal være en der sparker.
CPU min. 3 Ghz
2 harddiske SATA i raid (parallelle)
min. 2 GB ram
Gafikkort min. 250 MB
Seperat lydkort
seperat netkort 10/100/1000 (til hurtige spil på netværk)
Fornuftig kølingsflow i kabinettet (evt med sidekanal til Cpu)

Alt skal være vista klar (altså godkendte drivere)

Vista ultimate

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-07 21:05

Og ingen har svaret på, hvordan AMD og Intel kan sammenlignes jeg ved godt at jeg nasser på spørgsmålet, men man er vel nysgerrig

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-06-07 21:15

Jeg aner det ikke............bruger kun Intel.
Gammelt levn fra de gratis IBM computere.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-06-07 21:36

http://www.tweak.dk/tests_andet.php
http://www.tweakup.dk/HTML/bygenpc/bygenpc.php
Godt med læsestof til de korte sommeraftener.

Når en AMD betegnes som f.eks. 4800+, skulle det svare til en 4800 MHz/4,8 GHz Intel.
Hvis vi snakker AMD Opteron eller FX, opgiver AMD kun clockfrekvensen.
Men de sparker rø. !
AMD laver mere pr. "taktslag" end Intel. Den bliver derfor ikke så varm som e.c's kogeplader.
Og nogle køre Opel andre Ford. (Jeg køre Alfa Romeo, når hun altså vil)

Det er svært at rådgive.
Hvad skal du bruge den til ?
Skal den overclockes ?
Skal den koste kr. 5.000 eller kr. 50.000 ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-06-07 21:38
Kommentar
Fra : tagebennedsen

Dato : 05-06-07 21:41

ja et af hoved spørgsmålene var hvordan samlines intel og amd cpuer hvilken er hurtigst
og hvilken sata hd skal jeg vælge ku nok bruge en mindre til styresystem + 2 på min 250 gb
men der skal godt med spark
og hvilke ram yder mest

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-06-07 21:55

Jamen, jamen....
Du ka' få 2 GB DDR2 RAM til kr. 450 eller kr. 5000
Og så er der sæ'føl'li' forskel i ydelsen.
Så der er ikke andet for en at læse anmeldelser/tests og finde ud af hvad DU har brug for/råd til.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-06-07 22:07

AMD's og Intels CPU'er har vidt forskellig arkitektur.
På AMD 64 sidder RAM controlleren i CPU'en.
Så belastes Nordbroen ikke med dem.
Kommunikation til Nordbroen sker via Hypertransport.
Det er et stort emne at tage op. Derfor holder jeg mig til AMD og e.c til Intel.
Vi ka’ sgu’ ikke overskue begge fabrikater på en gang.
Sååå … Intel skal du spørge e.c om.
Gambrinus
PS : AMD's Hypertransport er IKKE det samme som Intels Hyper-threading !

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-06-07 22:12

Øh - jeg trykker bare på knapperne. (Intels Hyper-threading )

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-06-07 22:25

OK e.c du lader bare som om
Tagebennedsen -> Jeg udtrykte mig nok lidt teknisk.
Det er bare for at forklarer, at det ikke bare sådan er at samle et monster.
Jo, det er det, hvis man bare skal ha' noget der køre derudad med standart komponenter uden optimering og overclockning.
Og så er der jo forskel på hvad, man kalder et monster.
Gambrinus
PS : Hvis du har de 50.000+ 60.000 kr., skal jeg nok hjælpe dig med at flikke noget brugbart sammen. For du har vel selv skærm(e), tastatur, mus og alt det andet. Ik' ?

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 05-06-07 22:27

du kan søge på google eksempelvis sådan her
http://images.google.dk/images?q=intel+core+2+duo+vs+amd&svnum=10&um=1&hl=da

eller bare intel vs amd

eller amd x2 vs intel core 2 duo

http://img152.imageshack.us/img152/4984/12736rc4.png

var det sådan noget du mente???

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-06-07 22:38

OK sider Dayworker !
Man skal bare tage sådan nogle tests med et gran salt.
Nogle af testprogrammerne favoriserer Intel, andre AMD.
Nogle ATI, andre GF for ikke at glemme.
De har jo nok hver især en interesse i at få fremhævet deres forcer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 05-06-07 22:40

det har du 110% ret i, men mange af de test er også lavet af test sider, og de burde være temmelige anonyme

Kommentar
Fra : tagebennedsen

Dato : 05-06-07 22:48

ja det er nemlig rigtig at nogen farorisere amd og andre intel men der må da være noget
man kan samline amd og intel cpuer på

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-06-07 22:57

Jep.
Som jeg skrev :
Når en AMD betegnes som f.eks. 4800+, skulle det svare til en 4800 MHz/4,8 GHz Intel.
Og Dayworkers testresultater.
Der findes massere tests du kan læse igennem, men det ta'r laaaannngg tid og du vil stadig være i tvivl, når/hvis du bliver færdig. (Det bliver du aldrig).
Og ligemeget hvor meget arbejde du lægger i det, vil du stadig føle dig snydt, dagen efter du har købt. Det går rasende hurtigt.
Du har stadig ikke fortalt, hvilken prisklasse du tænker i.
Gambrinus
(samline -> sammenligne)

Kommentar
Fra : tagebennedsen

Dato : 05-06-07 23:14

ja det ville jeg normalt ikke skrive eller sige hvad jeg tenker pris mæssig men den sidste
jeg har lavet til mig selv for ca 5 år siden kom til at koste ca 75000
og det er nok noget i den stil

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 05-06-07 23:16

det kan du sku få en god computer for, men vil du så have et rigtig flot kabinet eller er det lidt lige meget???

for sådan et kan jo koste mange penge

Kommentar
Fra : tagebennedsen

Dato : 05-06-07 23:20

kabinettet er gemt lidt væk så det har ikke så meget at sige men den skal være rimelig lydsvag

Kommentar
Fra : tagebennedsen

Dato : 05-06-07 23:28

men det med at en amd 4200+ svare til 4.2 ghz det passer da ikke prøv lige at se på de test
der skriver de fx at det er 2.2 ghz

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 05-06-07 23:32

ja, men nogle af de nye processorer fra amd har ikke et + tal.

se eksempelvis http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=205252

der står der 4200+ men der står også 2.2 ghz.

det vil så måske svarer til en intel pentium D
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=202617

bare et eksempel

Kommentar
Fra : tagebennedsen

Dato : 05-06-07 23:44

men hvad skal jeg vælge

1.intel core 2 extrem x 6800 med 2.93 ghz

eller

2. amd optron 885 woe med 2.6 ghz

for er den hurtigste den med flest ghz er det nemt for der er ca 1000 kr til noget andet til pcen

Kommentar
Fra : tagebennedsen

Dato : 05-06-07 23:51

oki men den har 3.6 ghz er det ikke bedre end 2.2 eller er det bushastigheden man skal gå efter

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-06-07 08:22

Du kommer nok ikke uden om, selv at læse på lektien.
Ikke hvis du virkelig vil vide mere om forskellen på AMD og Intels nye processorer.
http://www.amd.com/gb-uk/Processors/ProductInformation/0,,30_118,00.html
Gambrinus

Kommentar
Fra : kj

Dato : 06-06-07 09:54

Har tidligere bygget PC'er selv, men vil ikke gøre det i dag. Der er så mange fremragende tilbud rundt omkring, som er billigere end at bygge selv, med mindre man ønsker noget meget specielt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-06-07 21:55

Det er da dejligt med en høj processor-hastighed.
Rammene skal kunne følge med
Bushastigheden skal følge med.
Harddisken skal følge med, og det klares med 2 stk paralelt (raid)

I dag er det ikke så meget CPU'en som er flaskehalsen, men tit det som føder CPU,en.

Jeg vil ikke råde dig AMD / Intel ..................

Det kommer også an på hvad din comp. skal være - et værktøj eller bare det sidste nye hurtige.

Kommentar
Fra : tagebennedsen

Dato : 07-06-07 01:41

oki hvordan ser jeg hastig heden på ram

Kommentar
Fra : tagebennedsen

Dato : 14-06-07 09:19

ja men er der forskæld på net kort og er det på hvor hurtig den arbejder

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-07 11:21

Netkort kan hedde 10/100 eller 10/100/1000
almindelige opkoblinger er kun ca. 2 til 10
Men internt i netværk kan hastigheden opnå de 1000 hvis begge ender har det netkort.
1000 er ikke noget must med mindre du flytter mange store filer i netværket.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-06-07 11:30

ec skriver AMD/Intel. Det har tidligere været sådan at AMD egner sig fortrinligt til alt det sjove.
Intel anvendes meget ofte til grafisk arbejde, nogle programfolk anbefaler ligefrem Intel til dette brug.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-07 12:45

Ja men pussigt nok så bruger en af mine venner netop AMD til at køre 3D max som er et meget krævende program til både processor og ram.

Kommentar
Fra : tagebennedsen

Dato : 14-06-07 13:29

hvis man downloader meget store filer er det hurtigst med 1000 er det rigtig

Annuller spørgsmålet
Fra : tagebennedsen

Dato : 05-07-07 09:31

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål