/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
fordele sattelitsingnal??
Fra : andoka
Vist : 372 gange
100 point
Dato : 21-01-03 21:20

Er der nogen som ved hvordan man kan, fordele singnalet fra en digital modtager,til flere fjernsyn.
jeg har en analog ,som jeg bare med et almindeligt antennekabel fordeler singnalet til 2 andre fjernsyn.
men jeg kan ikke finde ud af at fordele singnalet fra den digitale.
Og kan man på en måde fordele singnalet fra parabolen til både den digitale og analoge så man kan se fra den analoge på et fjernsyn og fra den digitale på et andet.
I øjeblikket går singnalet fra digitalmodtageren til den analoge. men så skal man slukke for den digitale for at se på den analoge og omvendt.
Hilsen Andoka.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 21-01-03 22:33

For det første kan det ikke lade sig gøre at se digitale signaler på et analogt tv. Dette kræver en DA konverter. Eller en enhed som konverterer signalet til analogt.

Hvis du kan gøre dette uden de store problemer, er du sådan set i den samme situation som den du beskriver og dermed kan du gøre som du vil med signalet.

Kommentar
Fra : andoka

Dato : 22-01-03 06:47

ja jeg kan da sagtens, se singnalet fra den digitale modtager og fra den analoge, man kan bare ikke bruge dem samtidigt.
men jeg kan ikke sende singnalet videre til de andre fjernsyn, i husstanden.kun fra den analoge hvis den digitale modtager er slukket.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 22-01-03 08:53

Problemet er mere bøvlet end som så. Mig bekendt kan du ikke med almindelig husholdningskram "læse" med to forskellige recievere i samme hoved. Derfor kommer man almindeligvis ud i noget med to hoveder og/eller to paraboler. Jeg har selv to recievere på et hoved. Det virker som du skriver, sådan at den analoge kun kan fange noget når den digitale slukkes. Jeg har dog ikke forsøgt mig med en switch eller en parallelkobling af hovedet (den parallelle bør vist heller ikke forsøges, der er noget der forekommer mig at der påtrykkes spænding på hovedet). Men hvad vil du? Er det samtidig visning af flere forskellige stationer - flere steder. Det kan man lave (det gør antenneforeningerne). Prisen tør jeg slet ikke gætte på, men mon ikke man skal have en art reciever pr TV, alternativt en pr station. Hvis det bare drejer sig om at "sende" et specifikt signal, findes der den dejligste lille trådløse sender (du kan også trække et scart stik). Hvis du f. eks. har et større sony tv, er fidusen at du tilkobler til en af scart udgangene på tv'et. Vælger at din parabolindgang skal linke til udgangen i menustrukturen. Så har du altid parabol ud af udgangen, som du så sender videre til et andet tv. Alternativt skal du indkoble en kopieringsboks mellem parabol reciever og tv. Så har du på hvert tv mulighed for at parabol (på scart-indgangen) og de stationer du tager fra jordsendere. Man er dog nødt til at se samme parabol-signal. Vil du have separate parabolsignaler, må svaret være en eller anden form for y-led mellem parabolhovede + en reciever ved hvert apparat (det kræver også to kort!). Det har jeg ikke set i almindelig handel, men mon ikke Thorkild ved OK Elektronik i Horsens ved et eller andet om hvad man kan. Han er gammel Triax-mand hvis jeg husker rigtigt.

Godkendelse af svar
Fra : andoka

Dato : 22-01-03 11:07

Tak for forklaringen. Vi ville bare gerne kunne sende singnalet vidre fra den digitale lige som vi kan fra den analoge.
Og så var det selvfolgelig rart at datteren kunne se TV3 fra den analoge mens vi så noget andet fra den digitale.
Hilsen Andoka

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-01-03 11:21

Yes yes Andoka...

Men som sagt, prøv lige at høre Thorkild om der findes en dims til at "dele" hovedet med, eller om der findes et specielt hovede der samtidig kan tale med både digital + analog på een gang (fra samme placering forstås). Thorkild har nummer75 62 95 77. Kan du få det, er resten ren kabling og omskiftning.